Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

AEG Se. gelijkrichter

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
24 feb 2012 05:00 #14941 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: AEG Se. gelijkrichter
Hallo Klaas,Iets over Se.cellen

Typering van gelijkrichters. De eerste letter geeft aan wat voor type het is. De meeste radio's hebben een B, wat staat voor Bruggelijkrichter en dat is er eentje met vier pootjes en in het doosje zitten dan vier diodes. De letter E staat voor Enkelvoudige gelijkrichter. Bij deze voedingen wordt maar een fase van de wisselstroom gebruikt, en de betreffende gelijkrichter bestaat slechts uit een enkele diode. Een E gelijkrichter heeft altijd maar twee pootjes. Het getal dat achter die letter komt geeft aan wat voor voedingsspanning er op de uitgang mag komen, en het getal achter de C (current??) geeft het aantal mA dat de voeding mag leveren.

Je kunt de seleencellen controleren door te kijken of ze in verschillende richtingen een verschillende weerstand hebben. Maar erg betrouwbaar zijn ze niet. De oude seleencellen geven veel verlies, omdat ze iets doorlaten in sperrichting en iets weerstand hebben in doorlaatrichting, wat allebei leidt tot enige warmteontwikkeling in de gelijkrichter. Die warmteontwikkeling doet het beestje weer geen goed, waardoor de verliezen uiteindelijk verder toenemen. Is de slijtage compleet dan wordt de cel zo heet dat hij seleendampen kan verspreiden en die zijn giftig. Ik heb dat zelf nooit met brugcellen meegemaakt, alleen met een E-cel. Mijn advies in dat geval is: vervangen. Het is prima te doen om dat doosje open te peuteren, alle plaatjes en papiertjes (kun je meteen zien hoe een seleencel eruitziet) eruit gooien en in het doosje een 1000V/1A siliciumdiode(s) en een weerstand te solderen. Terugplaatsen, en er is niets meer van te zien en je kunt weer jaren veilig verder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 feb 2012 21:59 #14936 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: AEG Se. gelijkrichter
Mooi verhaal Henk.

Ik had nog geen ervaring met deze gelijkrichters maar in mijn Bajazzo zit ook een.
Zo las ik ergens, dat de seleen gelijkrichter niet warm mag worden tijdens gebruik, maar er zitten twee buizen naast bij mij, dus warm wordt ie zo ook wel.

De spanningen bij mijn radio zijn nog ok. Ik ruik niets vreemds en de radio speelt goed, zonder brom.

Zijn deze celeen gelijkrichters van AEG altijd slecht? Of ligt dat aan de conditie van de radio? Ik laat bij mijn radio, die dagelijks een paar uur speelt in de keuken, de gelijkrichter zitten.
Maar je gaf een mooi verslag dat zeker bruikbaar is, mocht mijn radio ook aan een revisie toe zijn. Bedankt!

Met vriendelijke groet, Klaas.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
23 feb 2012 20:23 - 23 feb 2012 20:25 #14932 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: AEG Se. gelijkrichter
Ben, De ingangsspanning AC is volgens schema 195 volt, dit klopte, de uitgangsspanning moets 237VDC zijn, bij 72mA, Dit was 202VDC

Nico, ik neem een serie weerstand op, die monteer ik op de draadbrug onder in de radio. Plaat het gehel verslag later wel.

EDIt, ik heb niets aan stank geroken, wel goed geventileerd, Afval in de chemobak gedaan.
Laatst bewerkt 23 feb 2012 20:25 door hkruis.

Meer
23 feb 2012 20:16 - 23 feb 2012 20:17 #14931 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: AEG Se. gelijkrichter
Prima klus....
Ik hoop dat die gelijkrichter niet stonk toen je 'm open maakte. Een kapotte seleengelijkrichter geeft seleendioxide af, wat afschuwelijk stinkt(rot ei) Voor de giftigheid daarvan wordt nadrukkelijk gewaarschuwd in "van het elektron tot de super"
Verder is het misschien een goed idee om een klein serieweerstandje aan die brugcel toe te voegen. De spanningsval over de 1N4007 is véél kleiner dan die over de seleenplaatjes. Toevoegen van 33 ohm kan geen kwaad
Nico
Laatst bewerkt 23 feb 2012 20:17 door Ouwe Schipper.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Meer
23 feb 2012 20:02 #14930 door Ben van der Kolk
Beantwoord door Ben van der Kolk in topic Re: AEG Se. gelijkrichter
Hallo Henk

Erg mooi gedaan .:thumbsup:
Het lijkt wel of je een spaarpot leeg gooit .
Wat voor spanning kwam je te kort ?

Groeten Ben

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
23 feb 2012 19:16 #14927 door hkruis
AEG Se. gelijkrichter werd gestart door hkruis
De laatste tijd een aantal Duitse radio op de werkbank gehad, Loewe, Grundig, Nordmende. Ik deze radio wordt vaak een AEG seleen gelijkrichter toegepast in buisvorm. Deze zijn niet slechter of beter dan de platte gelijkrichters. Ook ik constateerde een te lage DC uitgangsspanning en een forse rest wisselspanning. Soms zet ik een brugcelletje of een diodes ergens onder het chassis.

Deze keer een dergelijke buis cel gereviseerd.

De zwarte buis naast de voedingstrafo is de Se. cel

De gedemonteerde cel met de selenium plaatjes. Wat me opviel was dat de plaatjes enegzins magnetisch waren.

$ stuks !n4007 diodes op een prinplaatje gesoldeerd met wat stukjes draad in de kleur , zoals gebruikt in de radio

Nog even een stukje krimpkous er over.

En de cel kan weer terug gebouwd worden in de radio.

Gemaakt door Kunena