Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Waarschuwing aan bezitters van portable Philips LX4XXAB

Meer
08 dec 2011 21:36 #12456 door Bart B
Is toch weer zeer netjes gerepareerd

Gr. Bart:Kerstzang:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• TransistorTube
  • [TransistorTube]
Meer
08 dec 2011 16:15 - 08 dec 2011 16:16 #12443 door TransistorTube
Beantwoord door TransistorTube in topic Re: Waarschuwing aan bezitters van portable Philips LX4XXAB
Hallo Hans,:sfeerkaars:

Hé!Vervelend! Dat zijn altijd typische gevallen van jammer.....
Maar toch perfect hoe je heb gerepareerd :smilythumb: , de beschadiging zit links op de foto?
Zie je niks meer van....

Vriendelijke groeten, :kerstman-da TT. :kerstman-da
Laatst bewerkt 08 dec 2011 16:16 door TransistorTube.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
08 dec 2011 13:54 #12438 door brcf01
Hoi Hans

Dat was tragische pech voor je!
Maar gelukkig ben je niet voor één gat te vangen
en heb je een bewonderenswaardige oplossing gevonden!
:thumbsup:

:kerstman-da

Meer
08 dec 2011 13:29 #12436 door Ouwe Schipper
Dat demonteren van die kwetsbare schaaltjes is al eens eerder aan de orde geweest, kompleet met de tip hoe 't wèl moet.
Helaas, ik weet niet meer of het op dit forum was of op NFOR
Nico

Meer
08 dec 2011 13:13 - 08 dec 2011 13:15 #12433 door Johannes
Beste forumlezers,

Een maand geleden vond ik op marktplaats een erg mooie hybride radio, de Philips LX422AB. Een toestel dat zowel met batterijen al op netspanning werkt. Ik was er erg blij mee, alleen stoorde de irritante netbrom bij gebruik van de radio via het net mij mateloos. Een defecte afvlakelco was mijn eerste gedachte en verdachte.

Om die te kunnen vervangen moet het chassis uit het kastje en volgens de servicedocumentatie moet daarvoor eerst de schaal verwijderd worden. Anders komt de schaalwijzer niet mee met het chassis en blijft deze vastzitten.

Daarom heb ik heel voorzichtig geprobeerd om het schaaltje met een kleine schroevendraaier door de daarvoor bestemde uitsparingen in de schaal los te klikken.
Maar helaas zat de schaal na 60 jaar erg vast en was het plexiglas hard en bros geworden waardoor er linksonder helaas een hoek af brak.

Achteraf was dit te voorkomen geweest door het schaalkoord door te knippen en het chassis zonder de schaalwijze uit het kastje te halen. Vervolgens is het schaaltje eenvoudig te verwijderen door de klemveren die hem vasthouden te verbuigen.

Tja, zoals altijd is het achteraf makkelijk praten en wilde ik verzamelaars die ook zo'n toestel hebben waarschuwen om de schaal te verwijderen zoals Philips dat voorschrijft.

Inmiddels heb ik de 2x50 uF voedingselco gereviseerd en speelt het radiootje weer glashelder en bromvrij.

Wat de gebroken schaal betreft ben ik helaas een stukje kwijt geraakt. Een zoektocht in de stofzuiger leverde niks op......
Daarom met plakband een malletje gemaakt om er met 2-componenten giethars nog iets moois van te maken.
Vervolgens met de Dremel het schaaltje weer in de oorspronkelijke vorm geslepen en gepolijst met waterproof 1200.

Maar nog steeds was het uiterlijk van de schaal vanwege glansverschillen niet naar mijn zin en heb ik de voor- en achterzijde met een dun laagje blanke spuitlak van Flexa gespoten.
Nu ben ik er pas tevreden over en zie hier het eindresultaat. Ook het geluid van de radio is nu weer heel behoorlijk voor een eenvoudige radio uit 1952 :)

Een nieuw LX422AB schaaltje vinden is waarschijnlijk nog moeilijker dan het vinden van een werk van Van Gogh dus daarom ben ik voorlopig tevreden zoals het nu is.

Groeten van Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 08 dec 2011 13:15 door Johannes.

Gemaakt door Kunena