Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips BX925a - één van de weinige BX9/B9x toestellen.

Meer
13 okt 2011 13:27 - 13 okt 2011 13:30 #10443 door maarten
Ja, in Hilversum (of misschien elders, ik zag een foto van een typeplaatje met een S -> Suresnes??) wist men wel wat kwaliteit was. Zal inderdaad een behoorlijk duur apparaat zijn geweest.

De consumentenelectronica van Philips was meestal niet slecht, maar wel richting een prijs gebouwd. Dat speelde hier niet of minder mee.
Laatst bewerkt 13 okt 2011 13:30 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
12 okt 2011 19:24 #10432 door hkruis
Mooie aankoop, een indrukwekkend bakbeest

Meer
12 okt 2011 17:03 #10430 door Huub
Mischien staat deze ook wel in de boeken Surplus van Gunter Jacoby
Huub

Meer
12 okt 2011 16:57 #10429 door Laurens
Afgelopen maandag ben ik met de trein naar Middelburg afgereisd om een BX925a op te halen. Meer dan 30kg aan ijzer, glas en koper vervoeren met de trein is geen pretje, dat is zeker. Dat ik twee keer extra het ding in en uit de trein moest zeulen omdat de directe verbinding niet reed, maakte het er niet veel beter op. En dan het ding een trap op tillen omdat er een lift defect was, was ook flink zwaar. Maar het was de moeite waard. Er moet nog een nette plek ingericht worden waar hij kan staan, ik heb 'm nu even gauw bovenop het radiomeubel geplaatst maar zo kan ik m'n 78 toerenplaten niet in stijl afspelen...

Aanschouw de BX925a. Een prachtige communicatieontvanger van Philips. Bereik van 210khz tot 32MHz, exclusief middengolf. De ontvangst is zoals verwacht fantastisch.
En dan de kwaliteit... Ik vind dat de normale consumententoestellen van Philips al mooi in elkaar zitten, maar dit is weer een compleet ander niveau. De afstemming gaat soepel en moeiteloos. Alle schakelaars gaan met een zeer soepele klik. Alles voelt aan alsof het reuzeduur was geweest. Zelfs grote Philips PA mengversterkers moeten het afleggen tegen dit bakbeest.

Er zijn diverse selectiviteitsstanden - twee kristalfilterstanden (900, 3000hz MF bandbreedte) en twee normale (6000hz, 13000hz). Op breedbandige stations zonder sterke buurzenders klinkt 't erg mooi op de breedste stand. Op de kortegolf, waar veel stations vlak bij elkaar zitten, is de 6000hz stand een uitkomst om geen gelispel van de buurzenders te hebben.
Uiteraard is er ook voorzien in een BFO voor de ontvangst van enkelzijbandtelefonie en morsetelegrafie. De weerinformatie van vliegveld Schiphol is zo uitstekend te ontvangen.
Zwakke morsezenders zijn door het smalste filter verrassend goed uit de ruis te trekken.
Dit specifieke toestel komt uit de luchtmacht. Er zit een depot stempel in de originele documentatie, en er zit een 'Hi Valu' sticker op om te voorkomen dat 't ding in het depot zomaar weggegeven werd.

Het toestel heeft weinig problemen ondanks de tamelijk ingewikkelde bouw. De schaalaanwijzing wijkt 2mm af, er zit een los contactje in en de motorafstemming is buiten werking gesteld. Maar dat is het dan ook wel :)

Zodra ik heb opgeruimd volgen er nog meer (o.a. glow in the dark, het apparaat heeft 16 buizen) foto's.

.

Gemaakt door Kunena