Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips BX632A, FM probleem

Meer
11 okt 2011 20:49 #10410 door Marcel L
Beantwoord door Marcel L in topic Re: Philips BX632A, FM probleem
Hallo,

Iedereen bedankt voor de tips.
Binnenkort ga ik er weer even mee aan de slag.

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
08 okt 2011 18:48 #10302 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Philips BX632A, FM probleem
marcel,

Voor de FM zijn 2 buizen in gebruik, B1 (EF80) en B2 (EC92), deze in ieder gaval eens uitwisselen of testen. Ook de spanningen rond deze buizen eens meten. C13, C20, C78 C36 zijn potentionele boosdoeners. ook d weerstanden even controleren. Met een scoop meten op signaal op pin7, B1en pin1,B2. eventueel signaalgenerator aan de antenne ingang. Ik heb zelf een ker gehad dat het condensatorretje C3 problemen gaf, dus A- signaal er dan even achter proberen.

Je hebt ontvangst op MG e.d, dus alles is vanaf B3(ECH83) in orde.

henk

Meer
08 okt 2011 12:39 - 08 okt 2011 12:45 #10294 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Philips BX632A, FM probleem
Ik heb ook wel eeng gehad door met vervangen
van de plaatpit .Toen was er weer FM
gewoon te kort stroom aanwezig .tot het fM unit
Ja je moet toch wel weten of het FM unit het
Doet . Huub
Laatst bewerkt 08 okt 2011 12:45 door Huub.

Meer
08 okt 2011 11:20 #10291 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Philips BX632A, FM probleem
Hoi Marcel,

Al eens de EC92 vervangen? vaak zijn die ook uitgeput
ik denk niet dat je in de bereikschakelaar moet zoeken
vaak zijn ze nog goed anders had je bij het schakelen een welles niets contact gehad
controleer eens de spanningen in het FM trapje kan best iets niet meer kloppen
als de spanning te laag is kan de osscilator ook niet opstarten met als gevolg dat de FM band dood is
succes

René Daemen

René Daemen

Meer
08 okt 2011 10:52 - 08 okt 2011 10:52 #10289 door Marcel L
Beantwoord door Marcel L in topic Re: Philips BX632A, FM probleem
Hallo,

Bedankt voor jullie inspanningen tot nu toe.

Ik heb vanmorgen C68 even onderzocht, en die meet niet zoals je dat van een elco zou verwachten, dus die heb ik vervangen.
Dat loste het probleem overigens niet op.

Als ik op de antenne-ingang tik, dan is dat hoorbaar in de luidspreker, maar verder komt er geen radiosignaal uit. Hooguit wat lichte brom van de LF-versterker die goed lijkt te werken.
Op alle andere banden speelt de radio verder voortreffelijk.

Heeft iemand van jullie wellicht ervaring met dit type chassis? Zijn er verdachte onderdelen die snel defect kunnen raken?

Verder is mijn kennis van FM-ontvangers wat weggezakt. Waar in de schakeling zou ik bijvoorbeeld met de scoop kunnen zien of ik MF voor FM heb?

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 08 okt 2011 10:52 door Marcel L.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
08 okt 2011 04:58 #10282 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips BX632A, FM probleem
Ik neem aan dat Marcel met het schema en de nodige meetinstrumenten wel kan bepalen waar het FM signaal vandaan komt en waar het terecht moet komen. De vraag was hoe lees en werken die schakelaars en dat in best wel lastig. Als het ronde vlak met dat lipje bovenaan gestippeld is getekend ligt het in de praktijk achter een segment wat getekend is met een vaste lijn. Verder wordt er gebruik gemaakt van een maak of verbreek techniek voor het omschakelen. Dit is lastig te lezen in het schema. Tot 1949 kon je als servicepart een dergelijk schakelaar segment in zijn geheel kopen, Na deze datum is Philips over gestapt op losse onderdeeltjes en speciaal gereedschap om de schakelaars zelf samen te stellen en te repareren. Hier heeft Philips uitleg over gegeven in het eerder door mij genoemde service maandblad voor de geautoriseerde Philips service werkplaatsen. Deze heb ik vanaf 1946 tot de laatste uitgave. Ik ga alles over deze schakelaars er even uitlichten, scannen en op het forum plaatsen. Overigens in de radiodatabase staan ze ook al, maar dan is het even zoeken in welke.

www.radiodatabase.nl/

Gr. Henk

Gemaakt door Kunena