Algemeen
lp's schoonmaken
Minder
Meer
03 okt 2011 13:00 #10062
door albert v v
Beantwoord door albert v v in topic Re: lp's schoonmaken
Hallo iedereen,
Vroeger bestond er LENCOCLEAN en na een paar jaar kwam er NEW LENCO CLEAN. het verminderde wel ruis maar de platen waren, na het spelen druip nat. Ging men daarna de plaat opnieuw opzetten zondr Lencoclean, dan kwam wel veel ruis.
Wat voor een product het juist was, weet ik niet.
Vriendelijk groeten,
Albert
Vroeger bestond er LENCOCLEAN en na een paar jaar kwam er NEW LENCO CLEAN. het verminderde wel ruis maar de platen waren, na het spelen druip nat. Ging men daarna de plaat opnieuw opzetten zondr Lencoclean, dan kwam wel veel ruis.
Wat voor een product het juist was, weet ik niet.
Vriendelijk groeten,
Albert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 okt 2011 16:56 #10001
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: lp's schoonmaken
Ik denk dat filmpje een grapje is
om nu met een stoom reiniger je platen te doen
zie ik niet zo zitten stoom verbrand zelfs je handen of deze Amerikaan heeft vuurvaste handen
of vinyl een geheugen heeft om in oude vorm terug te komen dat niet
ik ga eens voor de grap op mijn werk met een oude LP en een stoom apparaat eens testen
kijken wat er gebeurt
zie platen schoonmaken de draad die in Juli hier geweest is het schoonmaken van singletjes
met afwasmiddel.
Grt René Daemen
om nu met een stoom reiniger je platen te doen
zie ik niet zo zitten stoom verbrand zelfs je handen of deze Amerikaan heeft vuurvaste handen
of vinyl een geheugen heeft om in oude vorm terug te komen dat niet
ik ga eens voor de grap op mijn werk met een oude LP en een stoom apparaat eens testen
kijken wat er gebeurt
zie platen schoonmaken de draad die in Juli hier geweest is het schoonmaken van singletjes
met afwasmiddel.
Grt René Daemen
René Daemen
01 okt 2011 10:39 - 01 okt 2011 10:39 #9993
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: lp's schoonmaken
Als ik er geen vet of vuil op zie zitten op de platen
Dan doe ik er gewoon niks mee .Ik gebruik veel platen
Borstels met de draaiende platou . dan is ook het stof er af
Dat doe ik met de gebruiks plaat steeds . en dan zit er geen
stof om de naald .En water gebruik is ook niet altijd goed
Voor de platen en allerlij vloeistoffen en was middelen .
men kan dat ook maar beter Laten zoo veel mogenlijk.
Het is ook vaak Onzinnig .Huub
Dan doe ik er gewoon niks mee .Ik gebruik veel platen
Borstels met de draaiende platou . dan is ook het stof er af
Dat doe ik met de gebruiks plaat steeds . en dan zit er geen
stof om de naald .En water gebruik is ook niet altijd goed
Voor de platen en allerlij vloeistoffen en was middelen .
men kan dat ook maar beter Laten zoo veel mogenlijk.
Het is ook vaak Onzinnig .Huub
Laatst bewerkt 01 okt 2011 10:39 door Huub.
01 okt 2011 09:57 #9991
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Re: lp's schoonmaken
Die disco antistat is een simpel ding en ongetwijfeld makkelijk zelf te maken. Het is een halfronde bak met vloeistof er in (drupje afwasmiddel, ethanol/ipa en gedemineraliseerd water). Daar zitten twee zeer fijne borstels in van geitenhaar of iets dergelijks. De borstelharen steken ongeveer een halve centimeter uit de houders. Daardoor zijn ze stevig genoeg om de plaat goed te reinigen. De borstels zijn breed genoeg zodat de hele plaat gereinigd wordt.
De plaat wordt op een as geklemd tussen twee plastic schelpen om het label enigszins te beschermen tegen het water.
Na het schoonmaken kan je de platen in het meegeleverde afdruiprek zetten. Na ruwweg 30 minuten zijn ze droog. Maak ook de bak met vloeistof schoon, er blijft vaak wat stof en vuil achter onderin de bak.
De platen kan je ook centrifugeren door de as in een boormachine te klemmen. Wees hierbij voorzichtig voor platen en vingers...
Het meeste water vliegt er dan al van af, en de droogtijd is dan wat korter.
De plaat wordt op een as geklemd tussen twee plastic schelpen om het label enigszins te beschermen tegen het water.
Na het schoonmaken kan je de platen in het meegeleverde afdruiprek zetten. Na ruwweg 30 minuten zijn ze droog. Maak ook de bak met vloeistof schoon, er blijft vaak wat stof en vuil achter onderin de bak.
De platen kan je ook centrifugeren door de as in een boormachine te klemmen. Wees hierbij voorzichtig voor platen en vingers...
Het meeste water vliegt er dan al van af, en de droogtijd is dan wat korter.
.
Minder
Meer
01 okt 2011 09:57 - 01 okt 2011 10:00 #9990
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: lp's schoonmaken
Het enige wat ik nog gemist heb in dat filmpje is een Scotch-Brite :lachuh:
N.
Edit voor Laurens:
Wat is het maximum aantal toeren per minuut? Al geprobeerd bij welk toerental een LP uit elkaar vliegt?
N.
Edit voor Laurens:
Wat is het maximum aantal toeren per minuut? Al geprobeerd bij welk toerental een LP uit elkaar vliegt?
Laatst bewerkt 01 okt 2011 10:00 door Ouwe Schipper.
01 okt 2011 09:46 #9989
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Re: lp's schoonmaken
Hoi Laurens,
Hoe werkt zo`n disco antistat, zitten er borstels in of draait de plaat gewoon door de vloeistof en moet hij daarna afgespoeld en gedroogd worden?
Het lijkt mij leuk om zoiets zelf te maken, het draaien van de plaat zou dan bijvoorbeeld electrisch aangedreven kunnen gebeuren.
Lee
Hoe werkt zo`n disco antistat, zitten er borstels in of draait de plaat gewoon door de vloeistof en moet hij daarna afgespoeld en gedroogd worden?
Het lijkt mij leuk om zoiets zelf te maken, het draaien van de plaat zou dan bijvoorbeeld electrisch aangedreven kunnen gebeuren.
Lee