Skip to main content
Algemeen

Zend amateur machtiging .WEL nodig ??

Meer
20 sep 2011 18:45 #9743 door Laurens
Niet alle koopzenders zijn even goed. De dure zenders van honderden of duizenden euro's, da's mooi spul. Maar tegenwoordig zijn er ook chinese portofoontjes op de markt. Deze zijn niet altijd even goed ontworpen qua filtering van harmonischen (onbedoelde signalen op veelvouden van de zendfrequentie)
Velen kopen ze echter toch, omdat ze maar half zo duur zijn als een vergelijkbaar model van een gerenommeerde fabrikant. Ook kun je ze zelf natuurlijk aanpassen zodat ze wél schoon zijn - ik meen dat in de Baofeng portofoons een extra condensatortje geplaatst moet worden.

Niet alleen harmonischen (spiegels ontstaan bij de ontvanger) kunnen storen, maar ook botweg zeer grote vermogens. Als je met 100w zit te zenden in een woonwijk, dan is de veldsterkte soms groot genoeg om door de afscherming van bekabeling van telefoon en TV te komen. Er zijn diverse manieren om dat op te lossen - je kunt filters plaatsen voor de TV en gebruik maken van ontkoppelC's en smoorspoelen bijvoorbeeld, of je neemt vermogen terug.
Ik kon zelf altijd Radio 10 op 1008khz ontvangen op mijn actieve luidsprekers. Dat is geen oorzaak van slecht gefilterde zenders, maar van grote veldsterkten en slechte kabelafscherming.
Ik heb ook een mooie versterker die heftig begint te brommen als ik uitzend. Die krijgt het signaal binnen via de luidsprekerkabels. Die zou je bijvoorbeeld om een ferrietkern kunnen wikkelen om de HF te blokkeren.

Fabriekszenders kunnen meestal niet buiten de amateurbanden afgestemd worden, maar als je afstemt op bijvoorbeeld 14350khz (draaggolffrequentie, bovengrens van de 20m band) en je moduleert in AM, dan zal je signaal de ruimte van 14347 tot 14353khz in beslag nemen. Je zendt dan dus een stukje buiten de band...
Om dat te voorkomen, moet je dus afstemmen op 14347khz of lager.

Zelfbouwers bouwen nog steeds veel op SHF (microgolf frequenties), omdat daarvoor geen apparatuur te krijgen is. Ook op de kortegolf is nog zat zelfbouwactiviteit. Misschien minder dan vroeger, maar het is er beslist nog.
Vergeet ook de mensen die met oude apparatuur werken niet. Het kan veel technische kennis vergen om een oude fabrieks zendontvanger met buizen volledig op te knappen en af te regelen. Ik heb zelf een mooie Hallicrafters communicatieontvanger. Die heb ik helemaal opgeknapt en is nu bruikbaar, maar nog niet perfect...
Er zijn veel fans van die oude apparatuur omdat het een bepaalde charme heeft zie de moderne 'zwarte dozen' niet heeft.

.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 sep 2011 14:55 #9730 door Huub
Ik meen dat storing komt van slegte zenders bvb spiegels ?
Koop zenders zijn mischien ook wel gekeurt ?
En beter gemaakt .Maar vroeger keek men tegen Zend amateurs
Behoorlijk op .Al ze een goede zender hadden gemaakt
Dat is noukeurig werk en met veel verstand er van ,
Dump zender werden omgebouwt en aangepast ,
Nu legt men behoorlijk euro.s op tafel en men heeft een
Fabrieks zender geheel afgeregelt boek er bij .Wat kan er nog
verkeert gaan .de zender bezitten toch alleen maar toegankelijke
Zend banden ? Huub

Meer
20 sep 2011 14:43 - 20 sep 2011 14:51 #9729 door Laurens
Ook met koopzenders kan je flink wat storing veroorzaken. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan. Je moet bijvoorbeeld kennis hebben van de banden waarop je mag zenden - zit je precies op de bovengrens van de band, dan kan het nog zijn dat je modulatie buiten de band zit.
Verder moet je weten hoe storingen onderdrukt kunnen worden. Als je in een dichtbebouwde woonwijk zit, kan het zijn dat je storing veroorzaakt door grote veldsterkten.
Je moet ook geen storing veroorzaken bij je medezendamateurs.
Sommige banden worden ook nog door andere gebruikers (defensie, LPD portofoontjes en garagedeuropeners enzo) gebruikt.

Maar tegenwoordig zijn de examens erg makkelijk. Het N examen (40m, 20m, 10m, 2m, 70cm met 25w) vergt weinig elektronicakennis. Met de wet van ohm kom je al een heel eind. Verder moet je natuurlijk de regels kennen.
Het F examen (alle banden, met 400w of 120w afhankelijk van de band) is aanzienlijk lastiger. Hier komt echt kennis van schakelingen aan te pas.

Ik denk dat de koopzenders in verhouding goedkoper zijn geworden en daarom populairder zijn geworden. Ik ben het er mee eens dat het dan '27mc voor gevorderden' lijkt, maar als je met honderden watts zendt is het toch wel verstandig om wat kennis op te doen over elektronica en de vele manieren waarop je storing kan veroorzaken of de wet kan overtreden.
Overigens, de mensen die een koopzender hebben, kunnen nogsteeds heel veel energie steken in het verbeteren van hun antenne(s). Wie weet bouwen zij die wel zelf, of doen ze vooral onderzoek of experimenten met de propagatie van radiosignalen. Het kan zomaar zijn dat het zelfbouwen ze helemaal niet interesseert, maar dat 't slechts een hulpmiddel voor een ander doel is.
Maar wees gerust, er zijn nog genoeg zelfbouwende zendamateurs.

Ik heb zelf een N machtiging, callsign PD3LV. Ik heb morse geleerd (ben er nog niet goed in maar heb wel al een verbinding gemaakt) en heb een pakketje onderdelen klaar liggen om een klein morsezendertje mee te maken. Met enkele watts kom je ook al ver :)

Of het ook echt nodig is, verschilt per persoon. Ik ken radiopiraten en CB'ers die voldoende verstand hebben om storingsvrij te werken, maar er zijn ook een boel mensen die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn en maar beter kunnen werken met een vast vermogen in een vast kanaalraster...

.
Laatst bewerkt 20 sep 2011 14:51 door Laurens.

Meer
20 sep 2011 13:07 - 20 sep 2011 13:11 #9726 door Huub
IK kom zoo nog wel kennissen die aan amateur zenden doen
En spreken daar heel gwichtig daar over .Dat verschillenden
In een bepaalde Grade een zend coursus machtiging gehaald
in hun bezit hebben .En als ik dan zoo bij verschillenden binnen kom
Dan bezitten ze allemaal KOOP zenders .Ik zou zeggen
Bij de aankoop daar zit een boekje bij voor de Bedienning
En wat de zender allemaal wel kan . Vroeger Werd er zenders Gebouwt of dump zenders
met buizen . En als deze goed werkten Zonder Brom en Spiegels
En met een goed groot berijk Dan was Je Zend amateur ,
Je behoeft ook voor het simpelen verder ook niet zoo veel te weten
Even een oproep code PPXQXIJ Z 79/en klaar .wat is dat toch .
alowel met al die mobyltjes van daag de dag?. .Destijd met radio
Scheveninggen .Toen lag ik ook voor de ontvanger Dat wat Intresant
Dit is sterke 27 mc Bakkies werk nu zenders AMT. Huub
Laatst bewerkt 20 sep 2011 13:11 door Huub.

Gemaakt door Kunena