Algemeen
Merkloze radio
Minder
Meer
14 aug 2015 01:18 - 14 aug 2015 01:33 #54144
door Gidi Verheijen
Beantwoord door Gidi Verheijen in topic Re: Merkloze radio
Een ietwat late reactie op een oude kwestie.
Niet alleen de merkloze radio van Francois is voorzien van een afstemschaal met de aanduiding Fraikin.
Ook een vooroorlogs radiotoestel van het Belgische fabricaat Radio Marlein is voorzien van een afstemschaal van de firma Fraikin. Zie detail in de bijlage.
De (vrij) onbekende Belgische radioconstructeur Radio Marlein zal overigens, samen met enkele andere eveneens vrij onbekende Belgische constructeurs, behandeld worden in mijn over enkele maanden te verschijnen boek(je) "De opeising van radiotoestellen in België in WO II".
Gidi
Niet alleen de merkloze radio van Francois is voorzien van een afstemschaal met de aanduiding Fraikin.
Ook een vooroorlogs radiotoestel van het Belgische fabricaat Radio Marlein is voorzien van een afstemschaal van de firma Fraikin. Zie detail in de bijlage.
De (vrij) onbekende Belgische radioconstructeur Radio Marlein zal overigens, samen met enkele andere eveneens vrij onbekende Belgische constructeurs, behandeld worden in mijn over enkele maanden te verschijnen boek(je) "De opeising van radiotoestellen in België in WO II".
Gidi
Laatst bewerkt 14 aug 2015 01:33 door Gidi Verheijen. Reden: Verduidelijking.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 sep 2011 20:59 #9552
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Merkloze radio
Hallo Albert,
Waaruit maak je op dat Fraikin slechts de schaaldrukker is? Zou best kunnen hoor, maar ik zie het er zo niet aan af.
Waaruit maak je op dat Fraikin slechts de schaaldrukker is? Zou best kunnen hoor, maar ik zie het er zo niet aan af.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
16 sep 2011 13:29 #9530
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Re: Merkloze radio
Bedankt Albert,
Dat Fraikin een Luikse naam is heb ik nog gevonden (advocaten, transporteurs, ...). Een link met electronica vind ik nergens ook niet dat zij drukker van schalen waren.
Dus ik blijf maar hopen dat er iemand ergens in archieven iets van deze bizarre radio vindt.
Ik heb zo een vermoedden dat het zoals je zegt een kleinere naamloze fabrikant moet geweest zijn die her en der onderdelen sprokkelde en er een radio mee maakte.
François
Dat Fraikin een Luikse naam is heb ik nog gevonden (advocaten, transporteurs, ...). Een link met electronica vind ik nergens ook niet dat zij drukker van schalen waren.
Dus ik blijf maar hopen dat er iemand ergens in archieven iets van deze bizarre radio vindt.
Ik heb zo een vermoedden dat het zoals je zegt een kleinere naamloze fabrikant moet geweest zijn die her en der onderdelen sprokkelde en er een radio mee maakte.
François
Minder
Meer
16 sep 2011 12:22 #9529
door albert v v
Beantwoord door albert v v in topic Re: Merkloze radio
Hallo iedereen,
Ik heb iets verder willen zoeken: Fraikin is een typische Luikse familienaam. Zo te zien is het de drukker van de schaal en niet de fabrikant van de radio zelf ?
Het is duideluijk een radio bestemd voor de Belgische markt met een (gedeeltelijke) tweetalige schaal:
Petites Ondes-Middel Golven,Grandes Ondes Lange Golven- Ondes Courtes Korte Golven.
De namen op KG zoals Leopeoldville ( nu Kinshasha ) zijn ook een teken voor de Belgishe markt.
Er waren in Luik en omgeveingen voor de oorlog kleine fabrikanten zoals Lutho ( van Lucien Thomé) en FISETTE die nog steeds electronica verkoop voor de vierde generatie.
ik zoek nog verder François !
albert
Ik heb iets verder willen zoeken: Fraikin is een typische Luikse familienaam. Zo te zien is het de drukker van de schaal en niet de fabrikant van de radio zelf ?
Het is duideluijk een radio bestemd voor de Belgische markt met een (gedeeltelijke) tweetalige schaal:
Petites Ondes-Middel Golven,Grandes Ondes Lange Golven- Ondes Courtes Korte Golven.
De namen op KG zoals Leopeoldville ( nu Kinshasha ) zijn ook een teken voor de Belgishe markt.
Er waren in Luik en omgeveingen voor de oorlog kleine fabrikanten zoals Lutho ( van Lucien Thomé) en FISETTE die nog steeds electronica verkoop voor de vierde generatie.
ik zoek nog verder François !
albert
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
15 sep 2011 18:31 - 15 sep 2011 18:33 #9498
door Francois129
hallo, hallo, hallo,
Nog iemand hints of informatie op dit ogenblik?
Blijk op dit ogenblik op een doodlopend spoor te zijn.

François
Nog iemand hints of informatie op dit ogenblik?
Blijk op dit ogenblik op een doodlopend spoor te zijn.

François
Laatst bewerkt 15 sep 2011 18:33 door Francois129.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
04 sep 2011 14:26 - 04 sep 2011 14:28 #9183
door Francois129
Nog enkele foto's van onderdelen.
De buselco's zijn 4 Philipsen.
Andere onderdelen zie de foto's.
De chassis lijkt mij uit aluminium te zijn.
Er staan achter op het chassis buiten de aansluitingen AT, PU en LS nog 2 knoppen, 1 drie-standenschakelaar en 1 potmeter.
Zou het een zelfbouwpakket van dit merk kunnen zijn?
François
De buselco's zijn 4 Philipsen.
Andere onderdelen zie de foto's.
De chassis lijkt mij uit aluminium te zijn.
Er staan achter op het chassis buiten de aansluitingen AT, PU en LS nog 2 knoppen, 1 drie-standenschakelaar en 1 potmeter.
Zou het een zelfbouwpakket van dit merk kunnen zijn?
François
Laatst bewerkt 04 sep 2011 14:28 door Francois129.