Skip to main content
Algemeen

Verschil condesatoren

Meer
10 aug 2011 16:21 - 10 aug 2011 16:24 #7940 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Verschil condesatoren
Opgedampt metaal als condensatorplaten is erg dun en daardoor volstrekt ongeschikt voor het verwerken van sterke stroompulsen. Voor booster- C's en dergelijke moet je types uitzoeken waar echte metaalfilm is opgewikkeld tussen de isolatie. Het materiaal van de isolatie hoeft alleen de spanning te weerstaan
N.
Laatst bewerkt 10 aug 2011 16:24 door Ouwe Schipper.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 aug 2011 13:31 - 10 aug 2011 13:43 #7939 door Armand
Beantwoord door Armand in topic Re: Verschil condesatoren
Maarten,hierbij een foto van een condensator van Jukeboxrevival.

CHINA : mmm : En hier de link http.://www.jbcapacitors.com/Plastic-Film-Capacitors/JFG-Axial-Metallized-Polyester-Polypropylene-Film-Capacitor.html
Bijlagen:
Laatst bewerkt 10 aug 2011 13:43 door Armand.

Meer
10 aug 2011 12:19 - 10 aug 2011 12:21 #7933 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Verschil condesatoren
Ik heb ook wel bij conrad bestelt Die gaan zelfs tot 1000.Volt
Maar de mostert heb ik nog wel en ben er zuinig op Vind
Deze heel goed ,Later gebruikten Revox die ook in mijn recorder G 36 met el 84
Zijn deze ook van nieuw af Gebruikt , Gelukkig maar .Huub
Laatst bewerkt 10 aug 2011 12:21 door Huub.

Meer
10 aug 2011 12:13 - 10 aug 2011 12:16 #7931 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Verschil condesatoren
De condensatoren die jukeboxrevival verkoopt zijn (op de -dacht ik- merkloze herkomst na, kan iemand eens kijken wat er op staat?) gelijkwaardige vervangers voor mosterd-C's. Beide bestaan uit polyesterfolie met opgedampt metaallaagje. De huidige aanduiding daarvoor is doorgaans MKT.

Rolblokcondensatoren oftewel teerknollen, wimadropjes, elrotjes en helaas diverse moderne X2-condensatoren hebben een inwendige constructie van papier en metaalfolie of papier met opgedampt metaallaagje. Aanduiding indien aanwezig tegenwoordig vaak MP.

In de meeste gevallen zijn teerknollen direct te vervangen door MKT-condensatoren (Philips deed dat immers zelf ook al door middel van de mosterdjes), met uitzondering van boostercondensatoren in televisies: daar is de pulsbestendigheid van polypropyleen vereist. Die condensatoren heten tegenwoordig doorgaans MKP of FKP.

Voor ratelcondensatoren geldt ook een dergelijke uitzondering, die zijn in teerknoluitvoering vaak 1000V en dienen ook door een passende condensator vervangen te worden (630V is vaak te krap, en voor toestellen die onbeheerd moeten spelen gelden modernere veiligheidseisen), zoek op X2 en Y2 voor de vele discussies hier en op het NFOR over dat onderwerp.
Laatst bewerkt 10 aug 2011 12:16 door maarten.

Meer
10 aug 2011 11:39 #7929 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Verschil condesatoren
"teer" en papier komt op hetzelfde neer: de isolerende laag tussen de platen "het diëlectricum" is papier, gewoonlijk geïmpregneerd met een of andere was of paraffine. Op den duur verzuurt die was, trekt water aan en hop- je condensator lekt.
Moderne condensatoren hebben een kunststof diëlectricum dat geen vocht aantrekt en prachtig isoleert. Gebruikt worden o.a. polyester, polypropyleen en dergelijken. Een "Mosterd" condensator bevat polyester folie als diëlectricum
Het belangrijkste om op te letten zijn capaciteit en werkspanning. In een aantal toepassingen loopt er gepulste op- en ontlaadstroom, waar sommige types niet tegen kunnen
Nico

Meer
10 aug 2011 10:52 #7927 door Lee
Verschil condesatoren werd gestart door Lee
mijn vraag is wat het veschil is tussen teer, mosterd, papier ander soortige condensatoren
die in de buizentoestellen gebruikt worden
Kunnen deze zondermeer vervangen worden door de nieuwe gele exemplaren die ik bij Jukebox-Revival
bestel?

Lee

Gemaakt door Kunena