Skip to main content
Algemeen

BEURS

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
02 jan 2011 12:36 - 02 jan 2011 12:44 #810 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: BEURS
"Ik heb niks op een beurs te zoeken want dat is toch allemaal alleen maar ellende ".
"De beurs heb ik niet nodig, want ik kreeg laatst van mijn buurman een gratis radio....."
"De beurs is veel te duur en de mensen zijn zo vreselijk"
"dat weet ik want ik ben er nog nooit geweest "
of deze....
de beurs dat is echt niks hoor , dat weet ik want kom er al jaren niet meer."

Dit soort argumenten zijn een samenraapsel en ook nog een persoonlijke
interpretatie van opmerkingen van anderen. Ook mogelijke citaten van anderen die
uit een een tekst geplukt zijn en daardoor geheel uit hun verband zijn gerukt.
:lachuh:
Altijd het nadeel van citeren omdat men alleen dat citaat nodig heeft met als doel
een tegenargument te creëren: zie je wel dat ik gelijk heb, hij zegt het zelf!
De rest van de tekst waar de citaat in voorkomt wordt hiermee genegeerd. ;)

vriendelijk bedoeld hoor ;)

Je laatste toevoeging, daar ben ik het sowieso zeker mee eens.

Groet
RR
Laatst bewerkt 02 jan 2011 12:44 door René R.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
02 jan 2011 11:56 - 02 jan 2011 12:42 #808 door René R
Daar geloof ik dus helemaal NIETS van.
Iemand die met de techniek van oude radio's bezig is,
geniet ook van het apparaat als het klaar is en gebruikt kan worden.
Dat is het doel waar je naar toe streeft, hoe belangrijk de techniek
en het restaureren (van het uiterlijk) ook is.
Ik zeg helemaal niet dat het alleen om maatschappelijk/historische context gaat.
Sterker nog, dat laatste is alleen een prettige bijzaak voor sommigen.
Met de beleving bedoel ik dat juist niet, maar gewoon met het gebruik en het
genieten van het uiteindelijke resultaat na een al dan niet intensieve restauratie.
Als het alleen om de technische kant zou gaan, zou men de radio's na gedane arbeid
niet behouden, in plaats van hem in hun collectie opnemen.
 be·le·ving de; v -en 1 (religieuze) ondervinding, innerlijke ervaring 2 enthousiasme.
Nou, voor sommigen is de hobby inderdaad een religie :lachuh: (grapje).
We hebben het hier over verzamelaars, klein, gemiddeld of groot.
Dan zou men hem verkopen, omdat de oude radio klaar is en voldaan heeft aan waar het
voor bedoeld zou zijn. Dat er verschillende verhoudingen zijn in technisch bezig zijn en
het gebruik naderhand, op welke manier ook, geef ik toe, maar er is nagenoeg geen
verzamelaar die zijn aankoop na restauratie weer onmiddellijk van de hand doet.
Natuurlijk zijn er ook vriendelijke bereidwillige heren die in opdracht van een ander
prachtig technisch werk leveren, maar dat is een ander verhaal.
Wij kennen elkaar goed en bij ons gaat het hoofdzakelijk om de beleving en niet om de
techniek. Daarvoor maken we allebei gebruik van de expertise van goede (en technische)
vrienden. Voor ons is de beleving dus belangrijker dan de techniek, voor de ander is dat
andersom, met daartussen weer veel verschillende gradaties. Er zijn ook verzamelaars die
helemaal niets met techniek doen, maar het object na aankoop afstoffen en in de collectie
toevoegen, soms letterlijk opstapelen. Dat kan natuurlijk ook. Ook dat is een beleving.

Groet
RR
Laatst bewerkt 02 jan 2011 12:42 door René R.

Meer
02 jan 2011 11:45 #807 door NGG
Beantwoord door NGG in topic Re: BEURS
De hobby is niet alleen techniek, het is ook de beleving.
Helaas ziet men dit niet in.

Dit is natuurlijk wel een 100% persoonlijke visie. Citaat hoeft niet als voorwaarde te gelden om een hobby te bedrijven! Doorgewinterde techneuten zullen meestal minder interesse hebben voor de sociaal/historische context van de apparaten en enkel in de schakelingen, revisie etc. geinteresseerd zijn. Echt de technische kant van het verzamelen dus.
ieder beleefd plezier aan een hobby op zijn eigen wijze. Als dat een symbiose is van 2 manieren is dat meegenomen, maar niet per definitie voorgeschreven.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
02 jan 2011 10:15 - 02 jan 2011 11:33 #805 door René R
"Ik krijg de indruk dat het onderwerp van dit draadje is ontaard in wat er allemaal niet goed is aan beurzen, met De (Ruil)beurs in het bijzonder".

Harry, dan moet je de teksten toch eens goed lezen, vooral die van mij aan het begin.
En mijn laatste verhaal ging over de contacten onderling, met name op de fora. Ik eindig juist met een
positieve mededeling over de beurzen. Het één is nu eenmaal ook verbonden met het ander.
Dat anderen minder goede ervaringen schrijven hoort er dan ook bij. Wel is het zo dat de goede ervaringen onder sneeuwen, maar ze staan er wel degelijk. Maar het slechte nieuws is altijd interessanter en wordt beter gelezen.
Er zijn de afgelopen jaren vele (beginnende) hobbyisten letterlijk mentaal gewoon afgemaakt
op het andere forum. Waarom denk je dat onder andere (een beetje) dit forum is ontstaan?
Voor de vrijheid van meningsuiting onder andere.
Een discussie als deze bijvoorbeeld is al verboden op het andere forum.
Het andere forum is nu een puur technisch forum geworden en elke afwijking wordt afgekapt
door het beheer. Daar is inmiddels niks mis mee,juist OMDAT dit forum er is.
Helaas is het wel zo dat velen daardoor dit forum als babbelbox zien, waar op zich niets mis
mee is, maar ze bedoelen het sarcastisch. De hobby is niet alleen techniek, het is ook de beleving.
Helaas ziet men dit niet in. In plaats van samenwerken is het sarcasme.
Je moet verdomd goed op je woorden letten betreffende het andere forum, als je daar iets
wilt schrijven. Schrijf ik het wel goed? denk je dan. Zit er geen opmerking in waardoor
anderen de kans krijgen mij te bekritiseren? Sommigen zitten daar namelijk echt op te wachten hoor.
Ik heb dat serieus ondervonden door dreigmails te hebben mogen ontvangen van enkele
fanatici van het andere forum die zo bedreigend waren dat ik aangifte moest doen.
Men probeerde mij te chanteren om niet meer op het andere forum te verschijnen.
De redenen hiervan zijn al uitgebreid eens ter sprake gekomen en ga ik niet nog eens herhalen.
Ook anderen hebben nare ervaringen gehad en weigeren zelfs nog op welk forum dan ook mee
te doen. Ik correspondeer met diverse lieden met dergelijke meningen. Nieuwbakken hobbyisten
die enthousiast op het forum begonnen en je na korte tijd nooit meer terugzag. Maar ook
meer dan genoeg lieden die nooit op een forum verschijnen, alleen al door het onderlinge
gekissebis wat ze telkens lezen.
Maar ik persoonlijk beleef veel plezier aan met name dit forum.
Hier zijn veel aardige mensen aanwezig om de hobby mee te delen. Op het andere OOK, maar
helaas ook lieden zoals beschreven in mijn vorige relaas.

Vriendelijke groet.
Laatst bewerkt 02 jan 2011 11:33 door René R.

Meer
02 jan 2011 09:43 #803 door Harry B
Beantwoord door Harry B in topic Re: BEURS
Ik krijg de indruk dat het onderwerp van dit draadje is ontaard in wat er allemaal niet goed is aan beurzen, met De (Ruil)beurs in het bijzonder. Ik ben beginnend verzamelaar. Ik loop inderdaad met lijstjes in m'n hand over die beurs. Weken vóór de beurs vind ik het al spannend worden of ik op die beurs aantref wat er op mijn lijstje staat. Voorpret heet dat. Als ik dan daadwerkelijk iets op een tafel zie liggen dat ik wil hebben, is het feest compleet. Ik maak me dan niet zo'n zorgen over de prijs. Ik ga ervan uit dat de tafelhouder net zo'n hobbyist is als ik en dat het niet zijn of haar bedoeling is om het vel van mijn neus te schrapen. Er zullen best wel inhalige etterbakken tussen zitten, maar die hoop ik door groeiende ervaring te gaan herkennen.

Ik zie op die beurs over het algemeen vrolijke mensen die gezellig met elkaar aan het wauwelen zijn, voor, achter en over de tafels heen. Ik zie ook dat collegaverzamelaars met wagonladingen apparatuur, onderdelen en literatuur weer naar huis gaan. Met op hun snuit een grijns van oor tot oor.

Ikzelf stel veel vragen, en heb altijd antwoord gekregen. Van enig sarcasme heb ik nooit iets gemerkt. Daarmee wil ik niet beweren dat sarcasme niet voorkomt. Ik kan me voorstellen dat een doorgewinterde verzamelaar/techneut trots is op z'n vaardigheden (dat mag hij ook) en daarom nogal eens breedsprakig op een vraag reageert. Niet te vergeten dat bij een één-op-ééngesprek je aan de vragensteller z'n gezicht kan zien of hij een antwoord nog kan volgen. Bij een antwoord via email kan dat niet, dus kan je beter een beetje uitweiden om het risico van misverstanden zo veel mogelijk te beperken.

@Ben
Over die goedkope onderdeeltjes, ik denk dat je gelijk hebt. Wat er volgens mij ook speelt, is dat die, toendertijd massaal geproduceerde, radiootjes zeldzamer zijn geworden dan menigeen beseft door het effect van kannibaliseren.

Nou lui, een gezond en voorspoedig 2011, beginnend bij het bedenken van de positieve dingen van beurzen. Wie 25 redenen bedenkt, mag door voor de magnetron.

Harry

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
02 jan 2011 07:51 - 02 jan 2011 09:13 #802 door René R
Gino

In jouw wel felle reactie kan ik me zeker vinden.
Maar wel met het bekende 'niet over één kam scheren' dan.
Over het algemeen ervaar ik het zo dat de kleine verzamelaar
(voor zover ze dat ook zijn) sneller tevreden is dan de
grote verzamelaars. Maar dat is ook een logisch gevolg,
wie veel heeft wil nog méér hebben.
Ik kan me nog een verhaal herinneren dat een gewilde
radio op de beurs van de ene hand in de andere ging,
met een steeds grotere winst. Het ging hier dus duidelijk
om geld bejag en niet meer om de liefde voor het object.
De handelaren hoeven mijn pad niet te kruisen, ik heb geen
belangstelling voor ze. Ze horen niet bij mijn hobby.
De grote jongens hebben vaak ook een neerbuigende houding
naar de kleinere verzamelaar, de eerste vinden de laatste
beperkt, eenkennig en met (de verkeerde) stokpaardjes schermend.
Maar ook hier geldt: niet over één kam scheren. ;)
Dat bedoelde ik ook met de discussie over enthousiasme en het
uitdragen er van. Daar is de kleine verzamelaar vaak beter
in dan de grote jongens. Die hebben zo iets van: we wéten het
allemaal al. So what? Láát die kleine verzamelaar. Die grote
jongens zijn ooit ook zo begonnen.
Maar ook hier geldt: niet over één kam scheren. ;)
Door de houding van de grote jongens raken de kleine verzamelaars of
liefhebbers vaak verbitterd en teleurgesteld en moeten in sterke
schoenen staan om door te gaan. Ik heb het niet over de hulpvaardigheid
van de ervaren verzamelaar, maar vaak wel zijn houding van: ik zal het
jou allemaal eens haarfijn vertellen, want jij weet als kleine jongen niks.
Onlangs kreeg ik ook een hulpvaardige mail van zo een zichzelf een
autoriteit noemende in de hobby, althans, zo komen zijn reacties altijd over.
Het was naar aanleiding van een vraag van mij en zijn hulpvaardigheid wordt
nog steeds enorm op prijs gesteld.
Het is de houding van dat hij het wel eens eventjes haarfijn aan mij zal
uitleggen. De houding van: jij weet niks. Ik kreeg dus ook een veel
uitgebreider antwoord dan waar ik om had gevraagd. Het sarcasme droop er van af.
Bij de genoemde autohobby heeft vrijwel niemand een grote verzameling.
Bij de buizenradio's ligt dat heel anders. Je hebt grote verzamelaars en kleine,
zeer ervaren types en beginnelingen en alle gradaties daar tussen.
Dat botst onherroepelijk nu eenmaal wel eens.
En dat is jammer.
Maar op de beurzen is het weer één grote vriendjeskliek. ;)

Groet ;)
RR
Laatst bewerkt 02 jan 2011 09:13 door René R.

Gemaakt door Kunena