Algemeen
BEURS
03 jul 2011 12:25 #6088
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Piet,
De foto's zijn weer prachtig. Bedankt!
Groeten van Marcel :smilythumb:
De foto's zijn weer prachtig. Bedankt!
Groeten van Marcel :smilythumb:
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 jul 2011 09:42 - 03 jul 2011 09:47 #6084
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Ik heb ook niet slecht gescoord, radio's heb ik laten staan, maar ik ben nu meer op zoek naar bijzondere dingen en onderdelen.
Ik zocht nog een specifieke Shaub-Lorenz potable, waar je een tweede versterker annex stereo decoder aan kunt koppelen (de Touring Stereo Component die ik heb). Ondertussen weet ik dat dat de Touring 80 is geweest. Er stond er een bij een stapel portables, maar was zo slecht dat ik hem heb laten staan.
Als iemand die voor me heeft hou ik me aanbevolen.
Een paar leuke items op de kop getikt: De boekjes Radiotechniek en Praktische toepassingen de radiotechniek van PJJ Diks, twee geperforeerde montageplaten van Amroh, een Philishave steker om een Philishave te completeren, een leuk versterkertje van Campio met twee maal ECL82 in balans en bij de laatste ronde wist ik nog beslag te leggen op twee gloednieuwe 22GP316 (AG3016), nota bene van een medewerker van een radiozaak in Wageningen waar ik in mijn jeugd altijd mijn spullen kocht (of bietste, er werd nog wel eens wat weggegooid wat ik kon gebruiken).
Een verpakking was wel open maar het element onaangeroerd en dat werkt perfect.
Het versterkertje is bedoeld als tweede versterker bij een Campio koffergrammofoon. Na verwijdering van modificaties door de vorige eigenaar en het vervangen van een anodeweerstand werkt het versterkertje weer bijzonder goed, een behoorlijk geluid met een fors volume.
Leuk om eens te gebruiken bij een draaidag van het NGG.
Ook weer enkele mensen ontmoet die ik alleen van naam kende. Leuke dag dus.
Groeten,
Peter
Ik zocht nog een specifieke Shaub-Lorenz potable, waar je een tweede versterker annex stereo decoder aan kunt koppelen (de Touring Stereo Component die ik heb). Ondertussen weet ik dat dat de Touring 80 is geweest. Er stond er een bij een stapel portables, maar was zo slecht dat ik hem heb laten staan.
Als iemand die voor me heeft hou ik me aanbevolen.
Een paar leuke items op de kop getikt: De boekjes Radiotechniek en Praktische toepassingen de radiotechniek van PJJ Diks, twee geperforeerde montageplaten van Amroh, een Philishave steker om een Philishave te completeren, een leuk versterkertje van Campio met twee maal ECL82 in balans en bij de laatste ronde wist ik nog beslag te leggen op twee gloednieuwe 22GP316 (AG3016), nota bene van een medewerker van een radiozaak in Wageningen waar ik in mijn jeugd altijd mijn spullen kocht (of bietste, er werd nog wel eens wat weggegooid wat ik kon gebruiken).
Een verpakking was wel open maar het element onaangeroerd en dat werkt perfect.
Het versterkertje is bedoeld als tweede versterker bij een Campio koffergrammofoon. Na verwijdering van modificaties door de vorige eigenaar en het vervangen van een anodeweerstand werkt het versterkertje weer bijzonder goed, een behoorlijk geluid met een fors volume.
Leuk om eens te gebruiken bij een draaidag van het NGG.
Ook weer enkele mensen ontmoet die ik alleen van naam kende. Leuke dag dus.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 03 jul 2011 09:47 door peter1952. Reden: foto bijplaatsen
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
03 jul 2011 09:12 - 03 jul 2011 11:29 #6082
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: BEURS
Ja, was een echte ruil-overdracht beurs, scheelt toch weer een hoop landelijk gereden KM als je op de beurs de gekochte en verkochtte spullen van eigenaar kunnen verwisselen. Heb de lamp voor de 2511, mooi boek van Marcel, set van vervangende potmeter, nieuw in Philips verpakking. Van Matthias een platenspeler overgenomen. Zoek ik een snaar en element\naald voor Ook de documentatie weer uit kunnen breiden en een aantal C's aangeschaft.: prima : Maar een paar ECL86 buizen die ik zocht niet gevonden.:banghead:
En Rene en Bjorg nog bedankt voor de Radio, vallende stellingen :lachuh:
Verder koffie gedronken en een gesprek gehad met John Hupse.
Het ontmoeten van de vele medeliefhebbers is uiteraard een belangrijk aspect. Kunnen we eindelijk eens praten over Radio's :lachuh:
En Rene en Bjorg nog bedankt voor de Radio, vallende stellingen :lachuh:
Verder koffie gedronken en een gesprek gehad met John Hupse.
Het ontmoeten van de vele medeliefhebbers is uiteraard een belangrijk aspect. Kunnen we eindelijk eens praten over Radio's :lachuh:
Laatst bewerkt 03 jul 2011 11:29 door Marcel L.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 jul 2011 08:02 - 03 jul 2011 08:41 #6079
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: BEURS
Hoi Hans.
Wat een leuk bericht.
Misschien zijn de gouden tijden voor de beurzen van onze hobby inderdaad voorbij.
Aan de andere kant zijn de tijden ook veranderd.
Veel waar wordt al via internet verhandeld en op de beurs zie je dan ook een
levendige handel 'onderling'. Er wordt driftig naar elkaars auto gelopen, vooral
vroeg in de ochtend, en kleinere objecten gaan ook al snel van tas naar tas.
Alles volgens eerder gemaakte afspraken.
De beurs lijkt mij dan ook steeds meer geen beurs te worden om hele radio's te
verhandelen, maar juist om de onderdelen die er voor nodig zijn om ze thuis weer
in puike werkende staat te krijgen.
10 jaar geleden waren er ook nog geen fora, of kwamen ze net om de hoek kijken.
In het 'prehistorische' tijdperk was dat wel anders zoals je zelf wel weet waarschijnlijk.
Daarnaast blijken in het digitale tijdperk veel radio's minder zeldzaam te zijn dan
voorheen gedacht en dat drukt de prijs uiteraard. Kennelijk is zeldzaamheid nog steeds
de grootste voorwaarde voor een waardebepaling. Bij modellen die veel minder
zeldzaam blijken te zijn gaat het dan meer om de conditie waarin een enkel exemplaar
dan verkeerd.
Pas de laatste jaren bezoek ik de NVHR beurs op onregelmatige wijze en dit jaar is er
voor mij dus een begin gemaakt om het op regelmatige wijze te doen.
Voor mij is het de eerste ervaring om ook daadwerkelijk met de nodige objecten thuis te
komen, maar die zijn vrijwel allemaal van te voren besproken.
Ik heb ook niet de behoefte om PERSÉ wat te moeten kopen, wat ik anderen nog wel eens
zie doen. "Ik ben op de beurs, dus ik MOET met wat thuis komen', is het dan.
Nou, ik niet hoor en voor mij zijn de sociale contacten op de beurs op zijn minst net
zo belangrijk.
Ik hoop je dan ook op de volgende beurs weer te treffen voor een leuk gesprek.
Volgens mij is de coffeecornermeeting wel een succes wat betreft de bezoekers van de BRCF.
Naar mijn mening een nieuw fenomeen op de beurs.
Voor mij is de beurs een tamelijk nieuw fenomeen en ben ik niet 'behept' met nostalgische
gevoelens hoe geweldig het voorheen was, want ik heb er weinig idee van hoe het toen was.
Ook de gigantisch hoge prijzen van voorheen waar ik anderen wel eens over hoor praten zijn
mij nagenoeg onbekend. Ik zie het alleen maar als een voordeel dat de hobby beter
bereikbaar is voor veel meer mensen.
Een taak voor de ouderen (de gemiddelde leeftijd op de beurs is toch vrij hoog) is dan ook
weg gelegd om meer jongeren enthousiast te maken voor de hobby. Anders zie ik toch een
sombere toekomst tegemoet komen.
:thumbsup:
Wat een leuk bericht.
Misschien zijn de gouden tijden voor de beurzen van onze hobby inderdaad voorbij.
Aan de andere kant zijn de tijden ook veranderd.
Veel waar wordt al via internet verhandeld en op de beurs zie je dan ook een
levendige handel 'onderling'. Er wordt driftig naar elkaars auto gelopen, vooral
vroeg in de ochtend, en kleinere objecten gaan ook al snel van tas naar tas.
Alles volgens eerder gemaakte afspraken.
De beurs lijkt mij dan ook steeds meer geen beurs te worden om hele radio's te
verhandelen, maar juist om de onderdelen die er voor nodig zijn om ze thuis weer
in puike werkende staat te krijgen.
10 jaar geleden waren er ook nog geen fora, of kwamen ze net om de hoek kijken.
In het 'prehistorische' tijdperk was dat wel anders zoals je zelf wel weet waarschijnlijk.
Daarnaast blijken in het digitale tijdperk veel radio's minder zeldzaam te zijn dan
voorheen gedacht en dat drukt de prijs uiteraard. Kennelijk is zeldzaamheid nog steeds
de grootste voorwaarde voor een waardebepaling. Bij modellen die veel minder
zeldzaam blijken te zijn gaat het dan meer om de conditie waarin een enkel exemplaar
dan verkeerd.
Pas de laatste jaren bezoek ik de NVHR beurs op onregelmatige wijze en dit jaar is er
voor mij dus een begin gemaakt om het op regelmatige wijze te doen.
Voor mij is het de eerste ervaring om ook daadwerkelijk met de nodige objecten thuis te
komen, maar die zijn vrijwel allemaal van te voren besproken.
Ik heb ook niet de behoefte om PERSÉ wat te moeten kopen, wat ik anderen nog wel eens
zie doen. "Ik ben op de beurs, dus ik MOET met wat thuis komen', is het dan.
Nou, ik niet hoor en voor mij zijn de sociale contacten op de beurs op zijn minst net
zo belangrijk.
Ik hoop je dan ook op de volgende beurs weer te treffen voor een leuk gesprek.
Volgens mij is de coffeecornermeeting wel een succes wat betreft de bezoekers van de BRCF.
Naar mijn mening een nieuw fenomeen op de beurs.
Voor mij is de beurs een tamelijk nieuw fenomeen en ben ik niet 'behept' met nostalgische
gevoelens hoe geweldig het voorheen was, want ik heb er weinig idee van hoe het toen was.
Ook de gigantisch hoge prijzen van voorheen waar ik anderen wel eens over hoor praten zijn
mij nagenoeg onbekend. Ik zie het alleen maar als een voordeel dat de hobby beter
bereikbaar is voor veel meer mensen.
Een taak voor de ouderen (de gemiddelde leeftijd op de beurs is toch vrij hoog) is dan ook
weg gelegd om meer jongeren enthousiast te maken voor de hobby. Anders zie ik toch een
sombere toekomst tegemoet komen.
:thumbsup:
Laatst bewerkt 03 jul 2011 08:41 door René R.
03 jul 2011 07:33 - 03 jul 2011 07:48 #6077
door Johannes
Helaas kon ik er niet bij zijn in Driebergen, vanwege een verjaardag (die overigens ook heel gezellig was). Maar dank zij de foto's van Piet heb ik toch een goede indruk gekregen van deze NVHR-dag.
Een opvallend rustige beursdag, zo lijkt het op de foto's. Het valt mij eveneens op dat, naarmate je langer met de hobby bezig bent, er steeds minder interessants wordt aangeboden, waar mijn belangstelling naar uitgaat. De door Marcel genoemde Erres KY 140 was helaas niet te koop
.
Met heel veel geluk en geduld kom je zo'n prachtig 30-er jaren-toestel ooit nog wel eens tegen maar op radiobeurzen is de kans daarop uiterst klein....
Maar desondanks vind ik de NVHR-beurs in Driebergen altijd weer de moeite waard om te bezoeken; langgezochte ontbrekende onderdelen zijn er altijd nog te vinden. Erg leuk vond ik het youtube-filmpje waar Bernard Terlingen een Grundig TK5 bandrecorder uit 1955 demonstreert. Het spreekt mij aan omdat wij vroeger thuis zo'n recorder hadden, die ik als kind gesloopt heb. Nu zijn dat verzamelaarsobjecten geworden en heb ik er een terug gekocht en inmiddels geheel gerestaureerd.
Groeten, Hans
Een opvallend rustige beursdag, zo lijkt het op de foto's. Het valt mij eveneens op dat, naarmate je langer met de hobby bezig bent, er steeds minder interessants wordt aangeboden, waar mijn belangstelling naar uitgaat. De door Marcel genoemde Erres KY 140 was helaas niet te koop
Met heel veel geluk en geduld kom je zo'n prachtig 30-er jaren-toestel ooit nog wel eens tegen maar op radiobeurzen is de kans daarop uiterst klein....
Maar desondanks vind ik de NVHR-beurs in Driebergen altijd weer de moeite waard om te bezoeken; langgezochte ontbrekende onderdelen zijn er altijd nog te vinden. Erg leuk vond ik het youtube-filmpje waar Bernard Terlingen een Grundig TK5 bandrecorder uit 1955 demonstreert. Het spreekt mij aan omdat wij vroeger thuis zo'n recorder hadden, die ik als kind gesloopt heb. Nu zijn dat verzamelaarsobjecten geworden en heb ik er een terug gekocht en inmiddels geheel gerestaureerd.
Groeten, Hans
Laatst bewerkt 03 jul 2011 07:48 door Johannes.
Minder
Meer
02 jul 2011 18:59 - 02 jul 2011 19:01 #6071
door Bjorn Kusters
Beantwoord door Bjorn Kusters in topic Re: BEURS
Hallo
De dag begon iets minder goed met een klapband waardoor ik onderweg een ander wiel op de auto heb moeten zetten.
En daarna bleek de kapotte band ook nog eens 2 hydrauliek slangen doormidden geslagen te hebben.
Een slang heb ik 's morgens tegelijk met de band verwisseld , de andere slang merkte ik in Driebergen pas op toen ik naar de auto liep om iets te halen.
Die laatste heb ik nog gerepareerd voor ik naar huis ging.
Verder vond ik het leuk weer nieuwe mede forumleden en de beheerder te leren kennen.
Een aantal kende ik er natuurlijk al.
Verder een aantal spullen verkocht wat over het algemeen goed is gegaan.
Maar het was deze keer ook geen auto tot de nok toe vol gestopt hahahaha.
Verder heb ik gekocht:
Een K12 tv als donor voor een meubel dat hier staat.
Een blaupunkt buizen(zw/w) tv met afstandbediening
Een CDI speler , eigenlijk gewoon uit nieuwschierigheid eigenlijk , nog nooit zo een apparaat in bedrijf gezien.
Boekjes over reparaties aan tv's
Een copie van een buizenboek
Diverse Lp's gekocht en gekregen.
2 Minigroove plaatjes ook uit nieuwschierigheid.
En 2 stekkers voor een philips meetapparaat.
Bij deze bedank ik : Sjaak van schaik (K12) , Henk Oudenampsen (blaupunkt tv) , Marcel Luik (cdi speler) , Maurice Hamm (boekjes en diverse lp's) , Jeroen Landman (buizenboek) , Henk Kramer (2 stekkers)
Ookal heb ik minder veel en minder grote spullen gekocht als normaal , ik vond het toch een zeer geslaagde dag.
Gr Bjorn
De dag begon iets minder goed met een klapband waardoor ik onderweg een ander wiel op de auto heb moeten zetten.
En daarna bleek de kapotte band ook nog eens 2 hydrauliek slangen doormidden geslagen te hebben.
Een slang heb ik 's morgens tegelijk met de band verwisseld , de andere slang merkte ik in Driebergen pas op toen ik naar de auto liep om iets te halen.
Die laatste heb ik nog gerepareerd voor ik naar huis ging.
Verder vond ik het leuk weer nieuwe mede forumleden en de beheerder te leren kennen.
Een aantal kende ik er natuurlijk al.
Verder een aantal spullen verkocht wat over het algemeen goed is gegaan.
Maar het was deze keer ook geen auto tot de nok toe vol gestopt hahahaha.
Verder heb ik gekocht:
Een K12 tv als donor voor een meubel dat hier staat.
Een blaupunkt buizen(zw/w) tv met afstandbediening
Een CDI speler , eigenlijk gewoon uit nieuwschierigheid eigenlijk , nog nooit zo een apparaat in bedrijf gezien.
Boekjes over reparaties aan tv's
Een copie van een buizenboek
Diverse Lp's gekocht en gekregen.
2 Minigroove plaatjes ook uit nieuwschierigheid.
En 2 stekkers voor een philips meetapparaat.
Bij deze bedank ik : Sjaak van schaik (K12) , Henk Oudenampsen (blaupunkt tv) , Marcel Luik (cdi speler) , Maurice Hamm (boekjes en diverse lp's) , Jeroen Landman (buizenboek) , Henk Kramer (2 stekkers)
Ookal heb ik minder veel en minder grote spullen gekocht als normaal , ik vond het toch een zeer geslaagde dag.
Gr Bjorn
Laatst bewerkt 02 jul 2011 19:01 door Bjorn Kusters.