Kapotte variabele spoel
Marcel - Forumbeheer schreef : Hallo,
Ik heb een soortgelijk probleem gehad bij een ander type Philips radio.
Uiteindelijk heb ik ook de hele FM-tuner vervangen, en dat is volgens mij de enige juiste oplossing.
Het komt namelijk ook nogal precies bij dit soort onderdelen. Mijn spoeltje was voordat ik hem stukdraaide al niet helemaal goed, waardoor de frequenties van de zenders elke keer na inschakelen weer iets waren opgeschoven.
Daarnaast was het plaatsen van een nieuwe spoel bij mij nagenoeg onmogelijk door de compactheid van het geheel.
Er zullen vast meer typen radio's dezelfde tuner hebben, dus het vinden van een geschikte vervanger moet lukken.
Groeten van Marcel
Hallo Marcel,
Inderdaad, het probleem bij jouw radio komt helemaal overeen met het probleem bij de radio die ik heb. De frequentie was bij iedere inschakeling ook steeds iets verschoven en de afstemschaal kreeg ik nooit 100% goed. Hopelijk zal een vervangende FM-unit verbetering geven!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad bij een ander type Philips radio.
Uiteindelijk heb ik ook de hele FM-tuner vervangen, en dat is volgens mij de enige juiste oplossing.
Het komt namelijk ook nogal precies bij dit soort onderdelen. Mijn spoeltje was voordat ik hem stukdraaide al niet helemaal goed, waardoor de frequenties van de zenders elke keer na inschakelen weer iets waren opgeschoven.
Daarnaast was het plaatsen van een nieuwe spoel bij mij nagenoeg onmogelijk door de compactheid van het geheel.
Er zullen vast meer typen radio's dezelfde tuner hebben, dus het vinden van een geschikte vervanger moet lukken.
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
- hkruis
- [hkruis]
-
Gr. henk
hkruis schreef : Goedemorgen Heim, Het spoeltje is nog wel te krijgen. Het spoeltje zit in meerdere FM-Tuners van Philips. Overigens zou ik persoonlijk de gehele FM-unit vervangen, deze zal ook nog wel bij iemand ligggen. De FM-tuners zijn erg gevoelig en de geringste verbuiging of afwijking geeft al problemen.
Ik kan woensdag wel even in de voorraad kijken of er nog een tuner of spoel ligt.
Gr. Henk
Dag Henk,
Excuses voor mijn nogal trage reactie, maar ik heb sinds mijn vorige post de buizenradio niet meer aangeraakt in verband met een overvol schema m.b.t. school, werk etc.. Nu heb ik er wel weer even tijd voor. Mijn vraag is of je toevallig nog gezocht hebt naar een eventuele tuner/spoel die in de radio past?
Wel heb ik zelf wat geëxperimenteerd door verschillende spoelen met verschillende wikkelingen te solderen (is al weer even geleden, volgens mij getest met resp. 5/6/7/8 en 9 windingen). Dit werkte niet echt goed. De zenderschaal was wel weer aardig gepositioneerd maar het afstemoog en de ontvangst was niet zo goed als bij het originele spoeltje. Doordat ik steeds een ''vaste'' spoel had, kon ik alleen het kleine afstemcondensatortje trimmen, waardoor het afstellen niet echt gelukt was.
Zoals ik al aangaf was de ontvangst met het originele spoeltje een stuk beter dan met de luchtspoeltjes die ik gebruikt heb. Is dit het gevolg van het type kernmateriaal wat gebruikt wordt voor het originele spoeltje, of ligt het ergens anders aan?
Ik hoor graag van je.
- hkruis
- [hkruis]
-
Ik kan woensdag wel even in de voorraad kijken of er nog een tuner of spoel ligt.
Gr. Henk
In een ander topic gaf ik aan een Philips B6X04A radio te hebben gekocht die, op de FM na, prima werkte. Na vervanging van de ECC85 en de EM80 werkte de gehele radio eigenlijk prima, alleen klopte de oscillatiefrequentie van de FM nog niet helemaal. Door deze te hebben afgesteld met de C88 afstemcondensator werd de ontvangst steeds beter. Jammer genoeg zat de variabele spoel niet meer helemaal vast, waardoor deze na een maal draaien los van het frame brak. Deze is dus nu stuk en zit het ferriet in de spoel helemaal vast. De oscillatiefrequentie krijg ik nu dus niet meer optimaal omdat de spoel nu een (onbekende) vaste waarde heeft, omdat het ferriet vast zit.
Hebben jullie misschien een oplossing/tip om de oscillatiefrequentie weer op de goede frequentie te krijgen? Kan ik een vervangende spoel, zoals bijvoorbeeld die van TOKO, gebruiken, of zijn die oude spoeltjes nog ergens te verkrijgen. Wat is handig?
De spoel heeft 8 windingen en is gewikkeld om een soort plastic.
Voor de duidelijkheid is in de afbeelding te zien om welke spoel het gaat.
Alvast enorm bedankt!