Skip to main content
Algemeen

Lakken, politoeren, ervaringen gevraagd.

• aphelbloezem
  • [aphelbloezem]
Meer
10 jun 2011 16:37 - 10 jun 2011 20:10 #5541 door aphelbloezem
Beantwoord door aphelbloezem in topic Re: Lakken, politoeren, ervaringen gevraagd.
Kijk

Dat is nou de cloe. In het tijdperk 50 er jaren toen de vernieuwing in het voetlicht stond
Had je al die opmerkingen alle neuzen de zelfde kant op en elke meubelfabriek die politoerde
had zijn eigen kenmerk en werkwijze ,dan wie zegt dat wat op het internet juist is.
De Muttersfabriek fabrikant van radio kasten in Den haag had zijn medewerkers en gaf zelf opleiding.

Na de oorlog kwam daar uit kleinere meubel fabriekjes met ook hun eigen tijdse dingen uit ondervinding
Ook dat heb ik mogen zien en mee gemaakt ,Kom dan niet verklaren dat wat je aangeeft de juiste neus is.
Ook ben ik verder eerlijk doe het op jouw manier vertel me wanneer je daar mee start kom ik naast je staan om mijn manier aan te geven,misschien draai je neus weleens naar de mijne toe .

Zeg niet van dat doe ik niet ,want ik was eerder en ga het eens met me aan

Groet Philip.
Laatst bewerkt 10 jun 2011 20:10 door Marcel L.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

10 jun 2011 05:32 #5530 door Ron van Zaltbommel
Dag Marcel,
Kijk eens op www.politoeren.com voor heel veel informatie over politoeren. Mocht je tegen specifieke problemen aanlopen in het proces kom dan op afspraak een keer bij ons langs zodat ik je neus de goede kant op kan draaien.
Met vriendelijke groet,
Ron

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
09 jun 2011 16:34 #5506 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Lakken, politoeren, ervaringen gevraagd.
Marcel, ik heb geen persoonlijke ervaring wat uitvoering betreft, zeker niet met politoeren en beperkt met een spuitbus.
Wat spuiten betreft is de blanke lak tegenwoordeig allemaal op waterbasis of met een heel klein gedeelte oplosmiddel, en dit werkt heel erg lastig. Een profspuiter met cabine en alle toebehoren krijgt het er nog wel netjes op. Vroeger weer gespoten met cellulose lak, is nu niet meer toegestaan, dit werkt perfect en geeft de lak de eigenschappen die we willen. Ik breng mijn kasten altijd naar iemand toe die deze lak nog verwerkt en de materiale via een ander EU land hierna toehaalt. Hij spuit meerdere lagen, net als Philips vroeger, tot wel 8 stuks aan toe. Kleur wordt tussen de lagen of in de lak laag opgebracht. De B8X72A van Rene wordt nu op deze wijze opgeknapt. Het is voor hobbiest haast niet meer mogelijk deze lak aan te schaffen, een enkele spuitbussen fabrikant kan het nog wel leveren,.

Politoeren is ook een mooie afwerking echter niet echt krasvast, gevoelig voor vlekken ed. Ik geef de voorkeur aan spuiten. Heb daar goede ervaringen mee.

Gr. Henk

• aphelbloezem
  • [aphelbloezem]
Meer
09 jun 2011 16:16 #5504 door aphelbloezem
Beantwoord door aphelbloezem in topic Re: Lakken, politoeren, ervaringen gevraagd.
Hallo Marcel

Politoeren ja een helse baan als je het doet op de manier van 1879.

Natuurlijk is daar niets mis mee maar er zijn nu hele nieuwe type politoer en ook manieren.

Eerst maak je de kast politoer vrij daar zijn al verschillende manieren voor ,ook het aanbrengen van

het nieuwe type politoer ,want ja de oude politoerlaag is weg en helaas niet meer bruikbaar.

Op de oude wijze politoeren moest met een temparatuur boven de 17 graden celcius en aan brengen met de befaamde dot.

Nu de nieuwe politoeren brengt men eerst een aantal lagen aan met de kwast en eerlijk dat is

al een hele verandering.

Ik laat eerst de mensen hun gedachten hier over laten gaan en komer nog eens op terug.

Ook wil ik wel eens een voorbeeld maken via foto,s en dan metde kwast aangebracht .

Tot dan zal ik maar zeggen Groet Philip.

Meer
09 jun 2011 15:43 - 09 jun 2011 15:44 #5499 door Marcel L
Hoi,

In het verleden is er uiteraard al heel veel over gezegd en gesproken.
En we hebben nog de Tips en Trucs e.d.

Maar toch worstel ik na jaren nog steeds met de vraag: wat is nou een beetje een uitvoerbare manier als je radiokast er niet meer uitziet en je hem weer als 'nieuw' wilt laten blinken?

Ik ben al eens een jaar of twee bezig geweest om een Philips 525A-14 opnieuw te lakken. Niet de eenvoudigste radio om mee te beginnen, maar goed.
Van alles geprobeerd: bootlak, cellulose lak, enz. Uiteindelijk heb ik de radio afgelakt met blanke lak uit een spuitbus.
Resultaat: : mmm :

Daarna, ben ik begonnen om een Philips D46 Aachen te politoeren, en daar hang ik nu ook al een jaar of vier tegenaan denk ik.
Op zich ben ik aardig op gang, maar dan heb ik ineens weer lopers of lakresten op het aangrenzende vlak van wat ik aan het politoeren ben, en dan stop ik maar weer uit onzekerheid.
Volgens mij wordt politoeren het allermooist, maar ik zie er gewoon tegenaan op een gegeven moment.
De D46 is nog steeds niet af.

Nu sta ik op het punt om een arbeiderskastje te gaan behandelen. En het zou mooi zijn als ik die binnen nu en een aantal weken weer klaar heb.
Graag hoor ik nog eens wat adviezen en tips, en werkwijzen.
Ook als iemand erg handig is met politoeren: schrijf er nog eens wat over.
Ik wacht met spanning af.

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 09 jun 2011 15:44 door Marcel L.

Gemaakt door Kunena