Skip to main content
Algemeen

Tel eens hoeveer zenders er op de middengolf aanwezig zijn ?

Meer
05 jun 2011 11:33 #5294 door maarten
Sinds de BBC World Service van de middengolf is verdwenen, heeft mijn moeder de langegolf weten te vinden en luistert regelmatig naar Droitwich. Er zijn dus nog wel sporadisch zenders het beluisteren waard.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 jun 2011 09:51 - 05 jun 2011 09:54 #5287 door Laurens
's Avonds honderden. Maar slechts een deel daarvan is prettig te beluisteren.
Door gedeelde frequenties is een groot deel alweer af te schrijven. Verder heb ik hier veel last van storingen van elektronica waardoor ik mijn antenne niet goed kan richten. Alle zenders die een frequentie delen, die niet in de nullijn van de storing zitten, kan ik alweer afschrijven.

Vervolgens is een groot deel van de nog wel te ontvangen zenders gepraat. Uiteindelijk houd je misschien 5% (tussen de 10 en 20 zenders) over die wel eens muziek uitzenden. Maar dan moet de muziek ook nog je smaak zijn...

Overdag is het een andere zaak. Op de langegolf zijn de zenders altijd wel te horen, maar op de middengolf niet. Absolute Radio (1296khz uit mijn hoofd) is een engelse popzender, en die is altijd wel aardig te ontvangen. Radio Waddenzee kan ook met een lange antenne en als je een beetje noordelijk woont. De mensen in het midden kunnen Magic Jazz en Radio Paradijs ontvangen. Helemaal in limburg heb je nog de steunzender van radio 538.

Ik ben inmiddels een lijstje aan het maken met tijden waarop zenders mijn smaak muziek uitzenden. Dat is een beetje een lastig klusje, want de websites van omroepen zijn niet altijd even duidelijk en Roemenisch of Bulgaars kan ik niet lezen...

Op de KG amateurbanden zijn gigantisch veel amateurs actief, niet op ieder moment van de dag wegens atmosferische condities, maar als je in 't weekend luistert blijft geen Hertz onbenut. De VHF banden zijn vrij rustig maar niet helemaal ongebruikt.

.
Laatst bewerkt 05 jun 2011 09:54 door Laurens.

Meer
05 jun 2011 08:32 #5284 door Ouwe Schipper
Ja Hans...
Iets dergelijks is ook gaande op de kortegolf- amateurbanden; hoeveel zender(tje)s tref je nog aan op 80, 40, of 20 meter? En op de KG omroep banden hoor je alleen nog propaganda- zenders van bananenrepublieken... : gaap :
Nico

Meer
05 jun 2011 08:25 - 05 jun 2011 08:26 #5282 door Johannes
Hallo Huub,

Dat is inderdaad zo, want waar is Hilversum 1, 2 en 3 op de middengolf gebleven? En al die andere goeie zenders van vroeger. Slechts een paar uurtjes in de week vind je nog een zender met leuke oude plaatjes. Verder is het stil op de middengolf op een paar religieuze zenders na.
Ik kan mij ook voorstellen dat die oude AM-zenders niet in de lucht kunnen blijven voor een handjevol verzamelaars van historische radio's zonder FM. Dat zou te duur worden.

Een alternatief is een compacte AM-modulator, verstopt in een sigarenkistje, aangesloten op je moderne tuner, waarmee je in en rondom huis de alle FM-zenders kunt omzetten naar een AM-signaal.

Dit is nu eenmaal een gevolg van de veranderende tijd. We communiceren tegenwoordig ook niet meer met rooksignalen ;)

Groeten, Hans
Laatst bewerkt 05 jun 2011 08:26 door Johannes.

Meer
05 jun 2011 08:06 - 05 jun 2011 08:07 #5281 door Huub
Ik heb voor iemand eens een AM radiotje gemaakt
Maar die zegt er zijn niet veel zenders te ontvangen
Ik meen in de laten avond Meer ,Ik moet ze nog eens tellen
Ik weet ook niet Of Amerikaanse radio.s meer op deze lokale
zenders zijn afgeregelt ? Huub
Laatst bewerkt 05 jun 2011 08:07 door Huub.

Gemaakt door Kunena