Skip to main content
Algemeen

Waarom U radio/s brommen ? en AC net resonatie ?

Meer
15 apr 2011 13:11 - 15 apr 2011 13:22 #3632 door Huub
De U radio.s geven ook snel netstoring bvb TL buizen
en dergelijke huishoud maschinens .
Dat de radio.s bvb in de tropen met lagerstroom ook
Nog wel spelen maar dan ook wel met meer vogeltjes er bij
Dat is mij bekent .Maar door die direckte koppeling
aan AC neten krijg men storing .Ik weet er zijn ook
U toestellen met travo bvb franse philips dat vind ik
aanmerkelijk beter ,Toch veelal zijn de radio.s NIET stiller
Als met voeding en E buizen .Ik vind het een goedkoop produkt
Die versterker koffers van philips zijn ook niet stil LANG niet.
met de U buizen .Wat die radio.s WEL altijd doen is heel veel
En goed dezenders ontvangen .Mischien een beter verhitting .
van de gloeistroom.: mmm :
Dat wat jij aan mij stelt rene.D Dat is het zelfde Als dat mijn auto
motor stopt .En de wegenwacht tegen mij zegt ZIT er wel Benzine
In de tank ? : mmm : GR Huub
Laatst bewerkt 15 apr 2011 13:22 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 apr 2011 12:50 - 15 apr 2011 12:59 #3630 door peter1952
Ik ben het helemaal met René en Nico eens.
Ik heb ook verschillende U-toestellen die eens onderhanden zijn genomen zoals René beschreef en sindsdien zijn die doodstil. Dat bij platenspelers met U buizen brom optreedt komt vaak ook doordat men tussen de aansluitingen naar de arm z.g.n. veiligheidscondensatoren heeft opgenomen. Over die condensatoren blijft nog een kleine bromspanning staan die op de ingang van de versterker terecht komt. Als je de volumeregelaar dichtdraait verdwijnt die brom.

Dat men bijv. bij zenders liever koolweerstanden gebruikt heeft als reden dat draadgewonden weerstanden als spoel werken bij hoge frequentie en dat moet je bij een zender nu juist niet hebben. Bovendien lijkt het me dat koolweerstanden goedkoper zijn dan draadgewonden weerstanden. Dat is dus een commerciele kwestie.
En hoe wou je een koolweerstand maken met een dissipatie van bijv. 20 W.?

Het is heel simpel om informatie te spuien die klakkeloos van iemand is overgenomen zonder te weten waar het echt over gaat en die informatie vervolgens als stelling hier neer te zetten.

Ik zie dat Nico een tweede keer gereageerd heeft, inderdaad is die kleine elco heel belangrijk, ook voor een goede ontvangst. Als die elco nog goed ontkoppelt voor brom maar matig voor H.F. dan krijg je problemen met oscillatienijgingen in het ontvanggedeelte.
Beter is het om de - van de tweede elco direct aan het chassis te leggen en die van de eerste aan midden trafo of retour lichtnet. De weerstand komt dan tussen de twee - polen van de elco's te liggen. Het negatief neem je dan af van de - van de eerste elco. Als je de roosterlekweerstand dan in tweeen deelt en het midden met een condensator ontkoppelt heb je geen last van brom. (zie bijv. de vooroorlogse toestellen met direct verhitte eindbuis).

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 15 apr 2011 12:59 door peter1952. Reden: aanvulling

Meer
15 apr 2011 12:41 #3629 door Ouwe Schipper
Grotendeels mee eens Rene
Maar in sommige gevallen is de huls van de grote elco ook weleens via een weerstand met laagspannings elco parallel aan het chassis verbonden. Dan kunnen alle kathoden aan massa; voor het bromniveau ben je dan ook afhankelijk van de kwaliteit van die kleine elco
Nico

Meer
15 apr 2011 11:53 #3627 door Rene Daemen
Nou Huub ik dacht dat je al alles wist?
U radio's kunnen best stil zijn maar dan moet het chassis waar de bekerelko op zit goed schoon zijn
en de elko goed vast.
Tussen chassis en min elko mag geen weerstands waarde meten anders geeft dat een brom
Draad gewonden weerstand heeft niet met brom te maken is een fabeltje
is geen afvlak element,

de enkel fasige gelijk richting is nooit als een dubbelzijdige
wat je eigenlijk doet is een eend met een rollsroyce te vergelijken
de eend waggelt en de rolls royce rijd strak
De U toestelletjes werden verkocht als low budget toestellen
voor de keuken of slaapkamer en voor de minder draagkrachtigen gebruikt in de woonkamer
en men was in die tijd niks anders gewend aan een lichte brom het hoorde erbij.

Platenspelers hadden ook U buizen erin zitten zonder trafo anders zou de koffer
niet te tillen zijn en duur zijn in aanschaf , maar konden goed presteren
vaak in de tienerkamer werden deze gebruikt voor de beatle plaatjes The stones the Monkees
dus lekkere muziek waar een brommetje niet eens opvalt klassiek werd op de betere huiskamer set gedraait

Maar de indianen verhalen van draadweerstanden is gewoon onzin er zit geen magneet kern in als een trafo
en kan ook geen smoorspoel effect hebben.
wie je dat heeft aangepraat is in mijn ogen een leek en geen electronicus

René Daemen

Meer
15 apr 2011 11:11 - 15 apr 2011 11:13 #3626 door Ouwe Schipper
Nou nou Huub
Als je in de schema's kijkt zie je dat die weerstanden gewoonlijk in het gloeicircuit zijn opgenomen. Daar kunnen ze niet de oorzaak zijn van bromstoring.
Bij een U- toestel heb je te maken met twee mogelijkheden voor brom- inductie:
1e de enkelvoudige gelijkrichting die een 50 hertz rimpel geeft ipv 100 hz; daardoor is de rimpel om te beginnen al groter en lastiger af te vlakken (onafhankelijk van de volumeregelaar)
2e de kans op "brommodulatie" in de mengbuis, omdat die van de antenne niet alleen het HF signaal op z'n stuurrooster krijgt, maar óók een 50 hertz. Die wordt netjes met het gewenste signaal gemengd en komt dan ook uit de luidspreker (wel afhankelijk van de volumeregelaar)

U- toestelletjes werden niet alleen om de lage prijs zo gemaakt, maar waren ook geschikt voor elektriciteitsnetten met gelijkstroom: de U staat voor "universeel"
Dat was op sommige Waddeneilanden bijvoorbeeld zo; ook waren er tot vlak na de 2e wereldoorlog grote bedrijven die hun eigen elektriciteit opwekten. Die hadden lagedruk stoom nodig voor hun produktieproces en lieten de (hogedruk)stoom uit de ketels eerst door een stoommachine passeren. Die dreef een dynamo aan, met de stroom werden verlichting en motoren gevoed en wie in de direkte omgeving van zo'n fabriek woonde kon ook elektriciteit kópen. Dat was heel vaak gelijkstroom
Nico
Laatst bewerkt 15 apr 2011 11:13 door Ouwe Schipper.

Meer
15 apr 2011 07:26 - 15 apr 2011 07:31 #3624 door Huub
Omede deze zijn opgebouwd met draad gewonden weerstanden
Je kunt deze afvlakken met velen elco.s En ratel condensators
Maar het blijven Brompotten .En anderen storing. Gelukkig zijn er U buizen gebruikt
Op Biamlpy OTL radio.s met een extra wikkeling op de voeding voor de gloei stroom
Ook verschillende koffer versterkers zijn brompotten Daar doet
een U buis geen waarde vols goed aan . Dat komt allemaal door
die draadgewonden weerstanden schakelingen .Er zijn ook U radio.s
Met voeding .Het is ook mirakel goedkopen produkt met zoo een schakeling,
Is dat een philips vinding .?? Huub
Laatst bewerkt 15 apr 2011 07:31 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom

Gemaakt door Kunena