Skip to main content
Algemeen

'Samengestelde' buizen

Meer
15 aug 2024 10:35 #99900 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 'Samengestelde' buizen

Maar ik heb altijd betwijfeld of ze qua bouw ook gelijk zijn.
Zijn ze ook niet. De anode is heel anders omdat er ook nog een triode bijgefrommeld moest worden. De hele pentode is veel compacter en iets hoger. Maar wellicht andere onderdelen. Het remrooster is inderdaad iets beampower-achtigs. Zal ook wel moeten om ruimte te besparen. Bij de EL41 is het gewoon een rooster.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Robert Gribnau
  • []
15 aug 2024 09:57 - 15 aug 2024 09:59 #99899 door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic 'Samengestelde' buizen
Dag Tjerk,

Het klopt dat het "L" gedeelte in de ECL86 en de EL41 qua karakteristiek als twee druppels water op elkaar lijken. Maar ik heb altijd betwijfeld of ze qua bouw ook gelijk zijn.

Het "L" gedeelte in de ECL86 is een power beam tetrode, dus heeft geen vangrooster (g3 dat intern verbonden is met de kathode) maar "beam forming plates" (die intern verbonden zijn met de kathode). De EL41 is denk ik toch een echte pentode, dus met een vangrooster. Ik heb de EL41 nog nooit zien aangeduid als een power beam tetrode.

Als iemand een slechte/overleden EL41 heeft (ik heb die zelf niet), zou hij/zij die eens kunnen demonteren om te zien of er een vangrooster dan wel "beam forming plates" in zit/zitten.
Laatst bewerkt 15 aug 2024 09:59 door Robert Gribnau.

Meer
15 aug 2024 09:56 #99898 door Huub
Beantwoord door Huub in topic 'Samengestelde' buizen
Hoe maakt men snel een Radio en een versterker
Sneller en Goed koper ..
Maar het is niet mijn ding ..
Huub

Meer
15 aug 2024 09:40 #99897 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic 'Samengestelde' buizen
De ECL82 is van oorsprong bedoeld als rasteroscillator + eindbuis voor t.v.’s en niet voor versterkers.
De triode is verhoudingsgewijs vrij fors uitgevallen.
Hij blijkt het wel prima te doen in simpele versterkers. In Radio Electronica heeft een ontwerp gestaan van een balansversterker met twee ECL82’ers, de Eccellent. Het heeft de ontwerpers heel wat hoofdbrekens gekost om die versterker te ontwerpen.

De ECL86 is specifiek bedoeld voor l.f.- versterker toepassingen, bedoeld voor bijv. radio’s en koffer grammofoons.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
15 aug 2024 07:01 - 15 aug 2024 07:09 #99896 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 'Samengestelde' buizen
Wat natuurlijk wèl de vraag opwerpt waarom de ECL86 is ontwikkeld. Zó verschillend zijn beide buizen niet en de EL41 was destijds óók al bejaard. Misschien hadden ze nog een productielijn staan voor EL41's? Voor de ECC83 is het wel duidelijk, die was destijds zeer algemeen.

Edit: de triode van een ECL82 lijkt op een halve ECC81 blijkt uit een korte online rondgang.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 15 aug 2024 07:09 door PE9ZZ.

Meer
14 aug 2024 19:03 #99895 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic 'Samengestelde' buizen
Daar gaat het nu even niet om Huub. Heeft niets met deze draad te maken. Als je zo graag over de eigenschappen van bepaalde buizen wilt praten, start dan een nieuwe draad daarover op s.v.p.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena