Algemeen
400
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
03 feb 2024 20:07 - 03 feb 2024 20:13 #99005
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic 400
@Huub,
Er zit een spanningsafhankelijke weerstand in (zie foto van Ben)
Boven de 275 volt AC word die zo laagohmig dat je zekering in de meterkast er uit klapt,
Vaak zit er in die fabrieksoplossingen ook nog een vonkbrug voor statische ontlading.
Dit helpt natuurlijk niet bij een bliksem voltreffer
Bij jou in de buurt (Nauerna) heb ik al een netspanning van 253 volt gemeten op een zonnige dag.
Er zit een spanningsafhankelijke weerstand in (zie foto van Ben)
Boven de 275 volt AC word die zo laagohmig dat je zekering in de meterkast er uit klapt,
Vaak zit er in die fabrieksoplossingen ook nog een vonkbrug voor statische ontlading.
Dit helpt natuurlijk niet bij een bliksem voltreffer
Bij jou in de buurt (Nauerna) heb ik al een netspanning van 253 volt gemeten op een zonnige dag.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 03 feb 2024 20:13 door Cees PA1DBA.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
02 feb 2024 20:52 - 02 feb 2024 20:54 #98996
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic 400
Er zijn ook stopkontakten te koop met ingebouwde spanningspiek.beveiliging.
ook als tussenstekker of voor in de meterkast om een hele groep te beveiligen.
ook als tussenstekker of voor in de meterkast om een hele groep te beveiligen.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 02 feb 2024 20:54 door Cees PA1DBA. Reden: aanvulling
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
02 feb 2024 20:28 - 02 feb 2024 20:35 #98995
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Huub, het gaat om een spanningspiek zoals de Topic starter omschrijft en zich zorgen maakt.
Verzekeren van je spullen is moeilijk maar je kunt ze wel zelf beschermen.
Bij radio's staat de carrousel meestal op 220V~, door de hoge netspanning van nu staat hij op 245V~.
Als de netwerkbeheerder dan ineens 400V~ gaat leveren omdat iemand het trafo huisje beschadigd.
Dan kun je intern je radio of extern de omschreven aanpassing maken om schade te voorkomen.
Dus tot 275V~ ben je dan beveiligt, boven die 275V~ smelt direct de zekering door.
Groet en prettig weekend. Ben
Verzekeren van je spullen is moeilijk maar je kunt ze wel zelf beschermen.
Bij radio's staat de carrousel meestal op 220V~, door de hoge netspanning van nu staat hij op 245V~.
Als de netwerkbeheerder dan ineens 400V~ gaat leveren omdat iemand het trafo huisje beschadigd.
Dan kun je intern je radio of extern de omschreven aanpassing maken om schade te voorkomen.
Dus tot 275V~ ben je dan beveiligt, boven die 275V~ smelt direct de zekering door.
Groet en prettig weekend. Ben
Laatst bewerkt 02 feb 2024 20:35 door Ben. Reden: Tekst
02 feb 2024 15:59 #98993
door Ben
Huub, het gaat om overspanning waar apparaten niet tegen kunnen.
Met een gloeilamp kun je de stroom wel beperken maar niet de overspanning van het lichtnet.
De lamp zal wel oplichten maar dan is het al te laat.
Met een Varistor van 275V~ schakel je via de zekering direct af als de spanning boven de 275V~ komt.
Het Varistor type K275V als grens is wel hoog maar je kunt ook voor een lagere spanning kiezen.
Alleen met al die zonnepanelen wil iedereen terugleveren en gaat daarmee de netspanning omhoog.
235V~ is daarbij geen uitzondering en is er dan een verschil van 40V~ en dat leek mij veilig.
Wel is dan zorg dat je een doosje van die kleine zekeringen in huis hebt, in mijn geval is 4A voldoende.
Groet, Ben
Met een gloeilamp kun je de stroom wel beperken maar niet de overspanning van het lichtnet.
De lamp zal wel oplichten maar dan is het al te laat.
Met een Varistor van 275V~ schakel je via de zekering direct af als de spanning boven de 275V~ komt.
Het Varistor type K275V als grens is wel hoog maar je kunt ook voor een lagere spanning kiezen.
Alleen met al die zonnepanelen wil iedereen terugleveren en gaat daarmee de netspanning omhoog.
235V~ is daarbij geen uitzondering en is er dan een verschil van 40V~ en dat leek mij veilig.
Wel is dan zorg dat je een doosje van die kleine zekeringen in huis hebt, in mijn geval is 4A voldoende.
Groet, Ben