Skip to main content
Algemeen

Autoradio

Meer
02 feb 2024 00:04 #98985 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Autoradio
Heel mooi, bedankt voor deze uitleg, hier kan ik wat mee.
De electrolieten zijn inmiddels in een ander omhulsel ingebouwd en weer vast gesoldeerd met een dikke bout.
Meerdere grote onderdelen zoals trafo's zitten zo vast, en dan moet je wel met grof geschut werken.
De transistor kan ik nergens terug vinden in de boeken, lijkt nog goed volgens de multimeter doch de eenvoudige tester zegt alleen een diode te zien, of bij wisseling van de draden geen of een defecte component.
Heb nog voldoende germanium torren van allerlei types, dus tijd voor experimenteren.
Overigens kijk ik er niet van op als het typenummer van Delco afkomstig is, maar de tor eigenlijk een meer algemeen nummer heeft
De buisjes en enkele grote condensatoren dragen ook allemaal het stempel van Delco, of was dit de tegenhanger van Philips die ook alles voorzag van het Philips logo.

Dirk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 feb 2024 21:28 #98984 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Autoradio
Natuurlijk is het mogelijk om - bij het ontbreken van de originele component - deze componenten door losse te vervangen. Elco’s werden heel vaak gecombineerd om ruimte te besparen. Moderne elco’s zijn een stuk kleiner, dus het vervangen van losse componenten zou geen problemen moeten geven, hoewel dat bij een printplaat lastiger is. Ook keramische condensatoren werden vaak gecombineerd, vaak zelfs met weerstanden.
En waarom de uitgang kortgesloten wordt bij losgenomen luidspreker? Misschien omdat bij losgenomen luidspreker grote spanningspieken aan de uitgang kunnen ontstaan die de eindtransistor kunnen vernielen. 
De elco over de uitgang is inderdaad 2,2 uF.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
01 feb 2024 21:20 - 01 feb 2024 21:23 #98983 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Autoradio
Ik vermoed indien er geen speaker wordt aangesloten de opslinger spanning van de uitgangtrafo de prehistorische eindtransistor vernielt , daarom die laagohmige kortsluiting.
C tjes van 220 pf kan je rustig plaatsen, en over de trafo zal eerder 2u2 zijn om piek-hoog te dempen.
De transistor zal vergelijkbaar zijn met "onze" OC36.
Maar indien je de Bias aanpast zal een stevige Silicium ook goed werken.
Ooit een aux aansluiting op gemaakt op zo'n autoradio (Pontiac).
Aan het einde van de afstemband werd een microswitch ingedrukt die het radiogedeelte afkoppelde en de volume pot met een externe bron (BT) verbond.
met 1 van de preset toetsen ging je direct naar de microswitch.
Succes met deze leuke radio.

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 01 feb 2024 21:23 door Cees PA1DBA. Reden: correctie

Meer
01 feb 2024 20:33 #98982 door Doktordirk
Autoradio werd gestart door Doktordirk
Ik probeer een oude autoradio aan de gang te krijgen, en heb daar en vraagje over.
Het betreft een Delco bedoeld voor oa een Oldsmobile (niet in mijn bezit overigens!)
Er zitten 4 buisjes en 1 transistor in, en daar is het blijkbaar eens mis gegaan.
Er zijn enkele draden en een paar onderdelen zoek waaronder 2 c'tjes die blijkbaar in hetzelfde omhulsel behoren te zitten. 
De bewuste c's zijn met een rood pijltje aangegeven.
Zo'n ingewikkelde schakeling is het toch niet en kunnen er toch net zo goed 2 losse condensatoren worden geplaatst.
Oh ja, de condensator in de uitgang van wat ik eerst dacht 22 MicroF zal waarschijnlijk 2.2 microF zijn.
Die hoorde samen met 1 of twee groter condensatoren in 1 behuizing te zitten welke ook afwezig is
En dan is er nog de vraag waarom de uitang kortgesloten wordt als er geen luidspreker is aangesloten.

Dirk.

Gemaakt door Kunena