Skip to main content
Algemeen

Meten van weerstanden

Meer
16 sep 2022 19:36 #95660 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Meten van weerstanden
Deze meter werkt, zoals ook in de gebruiksaanwijzing vermeld, volgens de brug van Wheatstone.
Je kunt er heel nauwkeurig kleine weerstanden mee meten en als je een externe brug(wissel)spanning gebruikt, zelfs impedanties m.b.v. een hoofdtelefoon.

Voor radiowerk is zo’n grote nauwkeurigheid niet echt nodig.
Wel een mooi instrument.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 sep 2022 18:28 - 16 sep 2022 18:51 #95658 door Johannes
Meten van weerstanden werd gestart door Johannes
Al weer een tijdje geleden kreeg ik van een mede hobbyist een leuk apparaatje waarmee je de weerstand van iets kunt meten. Nou ja, met een simpele universeelmeter van een paar tientjes waar je nog veel meer mee kunt meten kan dat natuurlijk ook en daarom vroeg ik mij af waarom men ooit deze oerdegelijke Normameter R1 van bijna een kilo (incl. batterij) op de markt heeft gebracht.

Niet echt een handzaam metertje dus ondanks het kleine formaat,  maar misschien had de fabrikant een andere toepassing voor ogen. Nou ja, je kunt er prima een weerstand mee controleren en nog veel meer volgens de gebruiksaanwijzing :

studieverzameling.utwente.nl/documents/N...odell%20185%20R1.pdf  

Dus denk ik dat het meetinstrument meer voor scholings doeleinden is bedoeld. En ik vind het gewoon een erg leuk ding wat je niet dagelijks tegenkomt.  Maar niet dat ik hem dagelijks ga gebruiken want daar zijn de toepassingen gewoon te beperkt voor. 

M.vr.gr. Hans
Laatst bewerkt 16 sep 2022 18:51 door Johannes. Reden: kon foto niet kwijt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena