Skip to main content
Algemeen

Led lamp

Meer
23 jun 2022 23:07 - 23 jun 2022 23:11 #94951 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Led lamp
....net zoals die van Sylvania. De rechte led-tl-lampen zijn van glas gemaakt, zoals ik persoonlijk heb ondervonden. Eén kant is ''Active'', daar sluit je de netspanning op aan, de andere kant heeft geen tekst en moet je de fuse-starter op aansluiten.

Hou je van minimal design, dan soldeer je een aansluitsnoer op de ''Active" kant, en knip je de zekering uit de starter en soldeer die aan de andere kant. Krimpkous over de aansluitingen, twee touwtjes om de ledbuis op te hangen en Klaar is Kees. Je hebt dan geen TL-armatuur meer nodig. Niet zwaaien met tangen, schroevendraaiers of ander gereedschap....

Je moet de gebruiksaanwijzing van de lamp goed lezen; in een 2 x 20W TL-armatuur kan je geen twee led lampen in serie zetten, die zijn immers voor 230V gemaakt. Of je moet de bedrading aanpassen, dan gaat het weer wel (parallel schakelen).

Gr. Paul
Laatst bewerkt 23 jun 2022 23:11 door verbeek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 jun 2022 03:07 #94907 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Led lamp
In bepaalde Philips LED "starters" zit een zekeringetje.

Meer
07 jun 2022 18:19 #94813 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Led lamp
Het energieverbruik was bij mij ook niet de reden.
Deze lampen kunnen als het goed is tegen een stootje (kunststof)
Mijn lamp heeft aan de onderkant geen bescherming, en een klein tikje met een tang was voldoende om de lamp naar de eeuwige jachtvelden te laten gaan.
In de gebruiksaanwijzing stond ook iets dat de bedrading mogelijk moest worden aangepast.
In mijn geval was dit niet nodig.
In een eerdere lamp moest de aan/uit schakelaar enige tijd ingedrukt worden, waarna de lamp bleef branden.
Deze functie wordt normaal door een starter gedaan, maar was hier dus niet aanwezig.
Ben benieuwd hoe lang er licht vanaf komt, de tijd zal het leren.

Dirk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Erwin goossens

Meer
07 jun 2022 09:00 #94812 door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Led lamp
niets voor mij. Ik heb diverse TL. Armaturen met EVSA ,S en daar komen geen leds in.. dat klein beetje energie dat deze verbruiken ga ik niet arm van Worden:) 

Meer
07 jun 2022 08:56 - 07 jun 2022 08:59 #94811 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Led lamp
Bedankt voor de uitleg. Interessant verhaal en ik heb nooit geweten dat het zo in elkaar zat bij vervanging van TL verlichting door led .  Achteraf gezien blijkt er op het internet heel veel informatie te vinden over deze materie.   En een dummy starter wordt inderdaad steeds meegeleverd.
www.ledwereld.nl/pcat/led-tl-buizen/?gcl...Sgao3DRoCEkEQAvD_BwE

M.vr.gr  Hans
Laatst bewerkt 07 jun 2022 08:59 door Johannes.

Meer
07 jun 2022 08:29 #94810 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Led lamp
Inderdaad, alle T.L.- buizen zijn voor zover ik weet dubbelzijdig gevoed.
Volgens de informatie die ik gevonden heb zijn er L.E.D.-buizen die dubbelzijdig en die enkelzijdig gevoed worden. Best wel verwarrend als je een L.E.D.-buis wilt vervangen. Je hebt zelfs kans op kortsluiting. Je moet in feite bij het vervangen van de buis ook de starter door de bijgeleverde dummy vervangen om elk risico te vermijden.
Het wordt ook aangeraden het voorschakelapparaat buiten werking te stellen, omdat de L.E.D.-buis anders minder lang meegaat.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena