Skip to main content
Algemeen

Buisjes geregenereerd wie heeft dit wel eens gedaan?

• aphelbloezem
  • [aphelbloezem]
Meer
19 dec 2010 15:17 - 19 dec 2010 15:21 #256 door aphelbloezem
Beantwoord door aphelbloezem in topic Re: Buisjes geregenereerd wie heeft dit wel eens gedaa
Hallo Achim en andere .

Ik het begin van mijn radio-hobby heb ik dit wel gedaan en met best leuk resultaat.
Verder staan er in de kwartaal-uitgave,s van de n v h r door de Heer Mostart 87 / 88 stukjes dat hij dit deed in
de oorlogs-jaren.
Iets geboren uit een nood gedwongen kwaad.

Zijn aangegeven schakeling heb ik nagebouwd en wat hij aangaf het werkte prima ,maar ook niet alles.
Nu was mijn vader ook hobby-ist van af zijn 9 de jaar geboren in 1919 dus voor de dertiger jaren met buisjes bezig.
Nu had je voorheen kolenkachels in een huiskamer welnu een slecht funktionerende buis werd met krantenpapier ingepakt
en een nacht in de as-la gelegd meestaal was dan ook de gouden buiten laag verbrand maar de buis funtioneerde weer en
daar was het om te doen.

Jammer dat die kolen kachels voor een groot deel er niet meer zijn .

Met vriendelijke groet Philip.Kerstman
Laatst bewerkt 19 dec 2010 15:21 door aphelbloezem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 dec 2010 13:46 #251 door magic-eye
Hoi Jan een ECC81,82,83,88 kan ik met de funke aardig weer oppeppen ook een EM4/EM34 lukt
en laatst een 4699 weer gangbaar gemaakt je moet wat spelen met hogere voltage,s sommige buizen
zijn zoals men zegt zijn wat lui en reageren goed op heet-stoken Kerstsmiley

succes

Achim
Bijlagen:

Meer
19 dec 2010 13:38 - 19 dec 2010 13:39 #250 door maarten
Natuurlijk is het leuk om te doen, er gaat een hele truukendoos met erg wisselende resultaten voor je open.

Ik heb alleen maar ervaring met beeldbuizen. Sommige buizen hebben op 1 of meerdere kleuren zwakke emissie door vergiftigde kathodes en kan je op een wat hogere gloeispanning warmstoken waarna ze weer prima werken. Weinig spectaculair. Bij andere buizen gebruik je de regenerator om rommel weg te branden of de kathode te reactiveren door ook daadwerkelijk stroom te laten lopen, dat geeft soms een leuk vuurwerk in het electronenkanon. Bij andere buizen werkt het gewoon niet. Sony heeft een soort van op-is-op-constructie van de kathode, daar helpt zelfs een permanent verhoogde gloeispanning niet meer tegen. Ik begreep dat bij sommige oudere radiobuizen ook iets dergelijks geldt.
Laatst bewerkt 19 dec 2010 13:39 door maarten.

Meer
19 dec 2010 13:32 - 19 dec 2010 19:11 #249 door Kanne
Op verscheidene websites waaronder 'jogis-roehrenbude' lees ik over het regenereren van buisjes.
Een AZ1 met bijna geen emmissie weer op-pimpen totdat hij weer enigszins bruikbaar is etc. .
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hierover. Wat de resultaten zijn en of het leuk is om te doen.
Het gaat me in de hobby vooral om de 'fun' en ontspanning. Of het bijvoorbeeld een beetje wil etc..

Ik ben benieuwd...

gr,

Jan :)
Laatst bewerkt 19 dec 2010 19:11 door Marcel L.

Gemaakt door Kunena