Algemeen
Waarde elco na 5Y3 in CARAD 737 radio
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
Minder
Meer
03 sep 2019 19:33 #79470
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Waarde elco na 5Y3 in CARAD 737 radio
Tjerk,
Ik laat ze in de radio. Ondertussen heb ik de weerstanden gemeten en deze zijn toch wat (heel veel) verlopen.
Ik verander de weerstanden, start de radio op en meet dan de spanningen.
Ik kom later nog terug, had enkel schrik om de gelijkrichterbuis te veel capacitief te belasten.
Hartelijk dank
François
Ik laat ze in de radio. Ondertussen heb ik de weerstanden gemeten en deze zijn toch wat (heel veel) verlopen.
Ik verander de weerstanden, start de radio op en meet dan de spanningen.
Ik kom later nog terug, had enkel schrik om de gelijkrichterbuis te veel capacitief te belasten.
Hartelijk dank
François
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 sep 2019 18:16 - 03 sep 2019 18:17 #79468
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Waarde elco na 5Y3 in CARAD 737 radio
Hij heeft al die tijd met 50 µF gespeeld (de andere elco's doen niks voor die buis) dus lekker laten zitten. Kijk anders in de datasheet van de 5Y3GT. Je zal daar vinden dat die buis bedoeld is voor een spoel als eerste filterelement in plaats van een (kleine) elco. Maar dat is voor hogere spanningen, 350 V(RMS). In deze radio is de spanning veel lager dus gaat het met een wat grotere elco ook goed.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 03 sep 2019 18:17 door PE9ZZ.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
03 sep 2019 17:14 #79467
door Francois129
Vraagje ivm voeding van CARAD 737 radio werd gestart door Francois129
Beste mensen,
Ik ben aan de volgende CARAD radio begonnen. De radio komt uit de eerste chairside en draagt het type A737AF.
Volgens J. Hupse zou de radio het zelfde schema voor het ontvangst gedeelte hebben als de A627AF en enkel de versterker zou anders zijn. De A627AF heeft een enkele EL41 en de A737 een balansversterker.
Klassiek begin ik met een visuele controle en blijkt dat in de voeding een 5Y3 gebruikt werd.
Aangezien het schema in de schematheek niet echt een goed schema is heb ik het buizenboek (Muiderkring) erbij genomen. Hieruit blijkt dat na de buis een elco van 32μF gebruikt moet worden. In de radio zijn 2 x 2 van 50μF gebruikt. Tussen elke elco staat een weerstand en er worden dan ook 3 spanningen afgetakt.
Mag ik de 50 μF laten staan of moet ik ze vervangen door 32 μF?
MVG
François
Ik ben aan de volgende CARAD radio begonnen. De radio komt uit de eerste chairside en draagt het type A737AF.
Volgens J. Hupse zou de radio het zelfde schema voor het ontvangst gedeelte hebben als de A627AF en enkel de versterker zou anders zijn. De A627AF heeft een enkele EL41 en de A737 een balansversterker.
Klassiek begin ik met een visuele controle en blijkt dat in de voeding een 5Y3 gebruikt werd.
Aangezien het schema in de schematheek niet echt een goed schema is heb ik het buizenboek (Muiderkring) erbij genomen. Hieruit blijkt dat na de buis een elco van 32μF gebruikt moet worden. In de radio zijn 2 x 2 van 50μF gebruikt. Tussen elke elco staat een weerstand en er worden dan ook 3 spanningen afgetakt.
Mag ik de 50 μF laten staan of moet ik ze vervangen door 32 μF?
MVG
François