Skip to main content
Algemeen

Scheidingstransformator

Meer
12 mei 2019 21:13 #77522 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Scheidingstransformator
Ik had ervan gehoord maar hier was ik niet opgekomen. Het was dit verhaal dus. Die C's hebben hard moeten werken...

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 mei 2019 20:25 - 15 mei 2019 21:15 #77521 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Scheidingstransformator
Het probleem is al opgelost,na het verwijderen van het stopcontact kwam de tekst tevoorschijn waarna google de rest van het zoeken deed.

Bijlage niet gevonden

Op circuitsonline staat het apparaat beschreven.
Het is geen echte scheidingstransformator maar een (gescheiden)netspannings verbeteraar.
De condensatoren samen met de extra wikkelingen moeten de netspanning stabiliseren, volgens de fabrikant tot 1%.
Een probleempje kan nog een te krap bemeten kern zijn voor de hogere netspanning, maar dat zie ik nog wel als er een paar nieuwe condensatoren in zitten of de nullast dan ook de 1A bereikt.

Dit is een deel uit de col discussie.

Dirk.
Laatst bewerkt 15 mei 2019 21:15 door admin.

Meer
12 mei 2019 00:19 - 12 mei 2019 00:21 #77509 door Doktordirk
Het seizoen van de dorpsrommelmarkten is alweer aardig op gang, en alweer wat hobbymateriaal rijker geworden.
M'n laatste aanwinst is een scheidingstransformator voor 5 Euro.
Hier thuis eens aangesloten via de variac wat me nog niet geheel tevreden stelde.
Het opgenomen vermogen bij 220 volt ligt bij de 1 A.
Toen maar eens open geschroefd en helaas geen enkele aanwijzing van fabrikant of vermogen, wel de tekst dat er alleen twee gelijke condensatoren aangesloten moeten worden (resonance condensatoren)
Deze blijken beide stuk (de een gescheurd, de ander uit elkaar gesprongen).
Er zijn 3 aparte wikkelingen aanwezig, maar hoe deze met elkaar in verbinding staan is me niet geheel duidelijk.
De primaire links de secundaire (0,220,230) in het midden en een rechter wikkeling.
De condensatoren zijn aangesloten op zowel de linker (geen verbinding met prim.) als de rechter wikkeling welke ook weer verbonden zijn met de middelste wikkeling ( is niet goed waar te nemen door de verf/laklaag, maar wel te meten)
Wie weet wat de functie is van de combinatie met de condensatoren en (hulp?)spoelen.
Na een half uurtje proefdraaien was de ijzerkern niet waarneembaar warmer wat je wel zou verwachten met de stroomopname en de secundaire spanning zonder belasting slechts 140 volt.
Of 1 of beide c's warm werden weet ik niet, daar was pas bij te komen na het uitboren van enkele popnagels.
Wie herkent dit type trafo?

Dirk.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 12 mei 2019 00:21 door Doktordirk.

Gemaakt door Kunena