Skip to main content
Algemeen

Kortegolf!

Meer
11 jan 2016 23:59 #58358 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Kortegolf!
Het metaal bewerken beperkt zich hier nog tot het boren van een paar gaatjes in het frontpaneel van het aansluitkastje, maar eigen chassis maken wil ik ook nog eens leren :)

.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jan 2016 23:53 #58357 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Kortegolf!
@ Laurens,
Is weer eens wat anders als het "gewone"oude radio geknutsel.
Leuk om te zien en te lezen waar sommige radio hobbyisten naast
de radio hobby zoal mee bezig zijn.
Bij mij zijn dat weer geheel andere dingen, zoals b.v metaal bewerken.
Heeft niet direct te maken met de buizen hobby, maar wel handig als
ik b.v een chassis wil maken.
Succes met je project, Cees.

Meer
11 jan 2016 22:57 - 11 jan 2016 23:25 #58354 door Laurens
Kortegolf! werd gestart door Laurens
Naast een middengolfdraadje zijn er vast ook mensen met interesse in de kortegolf!

Ik ben zelf bezig met het in bedrijf krijgen van mijn Wireless Set 19, een kortegolf-VHF-intercom apparaat uit de 2e wereldoorlog voor in jeeps en tanks. Hij kan dienen als AM, CW en MCW transceiver op 2,5-7,5MHz (5-10w), als AM transceiver op VHF (230-240MHz, ca. 1w) en als intercom in tanks. Dat kan ie ook allemaal tegelijk en met een bepaalde aanvulling kan ie ook het signaal van de ene transceiver naar de ander doorsturen.
Technisch interessant is de superregeneratieve ontvangstschakeling voor VHF. Ook interessant om te weten is dat het uitgangsvermogen bijzonder laag is voor de gebruikte kortegolf eindbuis: een 807. Normaliter levert die 5x het vermogen wat deze set levert, maar deze set gebruikt low level modulatie waardoor de 807 lineair moet versterken. Er bestaat een uitbreiding voor, om anodemodulatie op de 807 toe te passen waardoor het vermogen flink op te schroeven is. Ik ga dat niet doen, ik laat de set voor zover mogelijk origineel. Ik heb nog een ouwe 27mc versterker (met pl519) die ik wel eens om wil bouwen voor gebruik op 80 en 40m.

Allereerst moest er een voeding gemaakt worden. Dat heb ik verder niet gedocumenteerd. Hij levert 230v dc en 480v dc onder belasting. De trafo's zijn uit een BX400-achtige voor de 230vdc, en uit een B6x-plano voor de 480v. De laatste spanning dient voor de 807 eindbuis. Onbelast zijn de spanningen 250v en 550v. Daar is nog ruimte voor verbetering.
Verder heb ik 3 kleine hoogspanningselco's in de WS19 vervangen. Ze lekten allemaal meer dan 10mA. Een steekproef van de papiercondensatoren wees uit dat ze niet direct gevaar opleveren zolang het geen koppelcondensatoren zijn. Als ik de boel een paar uur heb gebruikt ga ik de kritische condensatoren nog eens controleren.

De A-set, de kortegolfzender, heb ik vandaag voor het eerst on-air getest. Ik moet mijn antenne nog aanpassen voor gebruik op 40m. Momenteel staat ie afgestemd op de 20m band, ik moet flink wat topcapaciteit en een aanpassingsspoel toevoegen om die boel netjes resonant te krijgen. De zender lijkt goed te werken, maar de antenne is zo slecht dat de antennestroommeter niet uitslaat...

De B-set, die op VHF zit, ontvangt en volgens m'n frequentieteller zendt ie ook nog. Echter, deze moet nog voorzien worden van een andere spoel zodat hij in de 2m amateurband terecht komt. Momenteel zit ie op de voormalige militaire 230mhz band. Tot die tijd ga ik 'm niet aansluiten op een antenne.

De intercom... Zal wel werken. Niet getest.
Alle drie de onderdelen worden via de grote multiconnector aangesloten. De kleinere multiconnector ontbreekt - daar gaan losse kabelschoentjes heen die ik heb geïsoleerd met krimpkous. De bekabeling loopt naar een zwart kastje (op het klavier van de Philicorda) alwaar de microfoon/koptelefoonaansluitingen zich bevinden. Momenteel is in dat kastje alleen de A-set aangesloten, B-set en intercom komt nog zodra ik een geschikt schakelaartje heb gevonden.

En dan een plaatje bij het praatje. De voeding bovenop, daaronder de relatief compacte WS19, en daaronder de BX925a die een sidetone geeft (de WS19 geeft dat niet op de CW morse-stand). Ik heb even CQ zitten seinen op de 40m band maar die is heel erg stil op maandagavonden in de winter. Op mijn been zit de seinsleutel geklemd. Dat werkt verrassend prettig. Uitzenden in AM is ook mogelijk, maar ik moet nog een XLR-jack verloopkabel maken. Voor muziek is ie niet geschikt - er zit een laag en hoogfilter in ter verbetering van de verstaanbaarheid. Het rendement... In de oorspronkelijke situatie trek ie grofweg 80w bij 12v voor een optimistische 10w uitgangsvermogen. Dat was dan wel met de roterende omvormer (dynamotor). Nu is het iets beter door de 230v netvoeding, maar evengoed dramatisch door de klasse A eindtrap. Maargoed, dat maakt niet uit :)
In het weekend, overdag zal ik nog eens proberen contact te leggen. Het zal natuurlijk ook wel helpen om de antenne beter af te stemmen.

.
Laatst bewerkt 11 jan 2016 23:25 door Laurens.

Gemaakt door Kunena