Skip to main content
Algemeen

Onderdelen

Meer
24 okt 2014 15:55 - 24 okt 2014 15:57 #47473 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Onderdelen
Formeren doe je door de elco op een stroombron te zetten. Dat kan zo simpel zijn als de hoogspanning van een radio nemen, en de elco via een serieweerstand van 47k a 100k er op aan te sluiten. Het doel is om de lekstroom te beperken tot grofweg 1mA.

Langzaam (een proces van uren) zal de lekstroom van de elco minder worden, waardoor de spanning stijgt. Als de lekstroom klein genoeg is, zal er bijna de volledige hoogspanning op staan. Als de elcospanning niet in de buurt komt van de voedingsspanning, is de elco nog (te) lek of onherstelbaar.

Dit is ook de achterliggende gedachte van het opstarten met een variac, maar die techniek heeft een belangrijke tekortkoming: geen stroombegrenzing, en meestal doen mensen er geen uren over om een radio op spanning te zetten.

.
Laatst bewerkt 24 okt 2014 15:57 door Laurens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 okt 2014 15:32 #47472 door Bert Kn
Onderdelen werd gestart door Bert Kn
Gisteren kreeg ik van Aloys een krat met onderdelen welke hij van een collega had gekregen.
Een vriend van me zoekt nog een aantal 32 µF hoogspanning elco's boven in de krat vond ik er al snel negen.
Verder een flink aantal beker elco's, potmeters relais enz.
Komend weekeind ben ik onder de pannen en ga ik het uitsorteren.

Ik heb begrepen dat het verstandig is om de elco's welke NOS zijn eerst te formatteren maar hoe doe je dat :s

Mvg.
Bert
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena