Skip to main content
Algemeen

'Bypass cap'

Meer
18 sep 2014 17:55 #46682 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic 'Bypass cap'
Nico, heb je gelijk in. Ik begrijp eigenlijk niet waarom die proef uitgevoerd wordt. Zou leuk zijn bij een electronica les.
En inderdaad, het komt allemaal niet zo precies.
Het grappige is, dat ondanks de eenvoudige opzet van die simpele Amerikaanse radiootjes, die dingen heel verdienstelijk klinken. In elk geval veel aangenamer dan het vaak scherpe geluid dat al die kleine U-toestelletjes van vaderlandse bodem plegen te produceren.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 sep 2014 11:20 - 18 sep 2014 11:28 #46674 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic 'Bypass cap'
De optimale waarde van die condensator is voornamelijk afhankelijk van de gekozen middenfrequentie,
in kombinatie met de weerstanden waaraan hij parallel staat. Duidelijk een Amerikaans U- toestelletje en de middenfrequentie kan ergens tussen 100 en 600 Khz zitten.
De RC tijd moet lang genoeg zijn om de MF rimpel te onderdrukken, maar ook weer niet zó lang dat het ten koste van de hoge tonen weergave gaat
Een algemene waarde valt er dus niet voor te geven
Maar ik vind 't allemaal zo elementair....
Nico
Laatst bewerkt 18 sep 2014 11:28 door Ouwe Schipper.

Meer
18 sep 2014 05:38 - 18 sep 2014 05:39 #46666 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic 'Bypass cap'
Volkomen logisch wat hier gebeurt. Die condensator is in feite een reservoir condensator, hij laadt zich op tot de gemiddelde waarde van het gelijkgerichte H.F. signaal en de spanning over de condensator volgt de modulatie. Zonder condensator is geen goede detectie mogelijk, je voert dan in feite een H.F. signaal aan de versterker toe.
Deze condensator is bij elke AM radio aanwezig. Alleen de waarde van 390 pF lijkt mij aan de hoge kant. Meestal is 100 pF wel voldoende.
Overigens zou ik zelf de rest van de condensatoren vervangen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 18 sep 2014 05:39 door peter1952.

Meer
18 sep 2014 05:15 #46665 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 'Bypass cap'
Reuzeleuk en aardig natuurlijk, maar de beste man vertelt er niet bij wat hier nu gebeurt. Iets met AM demodulatie was toch wel op z'n plaats geweest. Ik dacht eerst dat hij een ontkoppel-C uit een IF trap had gehaald...

Tjerk, 9ZZ

Meer
17 sep 2014 20:10 #46658 door antoine
'Bypass cap' werd gestart door antoine
Interessant?

Gemaakt door Kunena