Skip to main content
Algemeen

Op de goede weg: George Ezra-Budapest op 1897 wasrol

Meer
28 mei 2014 20:30 #43675 door klaas
Het was misschien niet geheel duidelijk waar deze draad over ging of wat ik aan het doen was, maar het komt erop neer dat ik al een tijdje aan het experimenteren ben met de techniek van fonografen en het opnemen en weergeven zoals men eind 19e eeuw deed.

Ik heb een defecte opnemer voor een 1900 fonograaf op ebay gekocht, vanuit Amerika. Dat spul is niet te krijgen in Nederland... Deze heb ik hersteld volgens foto's die te vinden zijn op internet. De snij beitel hoort van saffier te zijn maar die van mij is een afgebroken spelt... :lol:

Ook heb ik een bruine wasrol van eind 19e eeuw gekocht vanuit Amerika. Deze zijn wat zachter dan de latere zwarte exemplaren en dus beter geschikt voor eigen opname te maken. Deze wasrol heb ik eerst afgeslepen, de oude oorspronkelijke muziek was niet meer te draaien wegens schimmelvorming op de rol. Dat is een veel voorkomend probleem bij deze rollen, na 117 jaar in een doosje te hebben gezeten... :(

Ik heb een mp3 via een eigengemaakte buizenversterker (in mijn Tweamz zendertje, is ander hoofdstuk) afgespeeld, en de luidspreker met dubbelzijdige tape aan de hoorn van de fonograaf bevestigd.

Daarna heb ik de snelheid van de fonograaf zo ingesteld, dat zowat het hele nummer, dus Budapest, van dik 3 minuten op de fonograafrol past. Normaal draait deze sneller en kan er maximaal 2 minuten muziek op 1 wasrol.

Toen de recorder met snij beitel op de rol geplaatst en de muziek via de luidspreker in de hoorn laten spelen. Deze deed het eigengemaakt membraan met de beitel trillen en deze groeven snijden in de wasrol.

En wonder... Bij afspelen met de model C edison reproducer weerklonk met enige kaak "Budapest" uit de hoorn... een 2014 hit uit een 1903 fonograaf!

Je zit met allerlei factoren, zoals de groef diepte, breedte, enzovoorts, waardoor dit experiment kan mislukken en de muziek steeds overslaat of galmen gaat... Maar ik ben zeer tevreden met dit eerste resultaat.

Ik moet nu iets vinden op het maken van meer volume, duidelijker geluid ed... het zal de snij beitel zijn die niet diep genoeg insnijdt. De groeven zijn ook zeer ondiep vergeleken met een originele wasrol met muziek uit 1900.

Het is een leuk experiment met resultaat, te danken aan het virus dat over gewaaid is door alle mooie bijdragen van mede forumlid Tino, bedankt!

Fijne avond allen!

Groeten, Klaas uit Leeuwarden. ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 mei 2014 07:22 #43606 door klaas
George Ezra - Budapest (Alternative Video):

Meer
26 mei 2014 22:44 #43600 door Cees
Dat klonk dan heel realistisch als of het 118 jaren geleden was opgenomen.
Met al die ruis en kraak er bij.
Een leuke instinker dus voor iemand die de moderne hits niet bij houd.
Maar het is wel een bewijs dat een ca 118 jaar opname medium, de wasrol nog goed is
gebleven.
Leuk goed gelukt exp.
Vr gr Cees.

Meer
26 mei 2014 22:19 - 26 mei 2014 22:20 #43598 door klaas
Nee Cees. Vanavond nog opgenomen. George Ezra heeft de hit Budapest op dit moment.
Het is van mp3 op wasrol gezet door mij. Nog even goed luisteren... beer
Laatst bewerkt 26 mei 2014 22:20 door klaas.

Meer
26 mei 2014 22:07 #43597 door Cees
Ja, wel bijzonder zo'n opname van zo'n ca 118 jaar geleden nu nog te kunnen horen.
Zal met zelf gebrande CD opnamen denk ik niet lukken.
Vr gr Cees.

Meer
26 mei 2014 21:07 - 26 mei 2014 21:12 #43595 door klaas
George Ezra Budapest:
Laatst bewerkt 26 mei 2014 21:12 door klaas.

Gemaakt door Kunena