Skip to main content
Algemeen

Veiligheid door Jeroen Landman !

Meer
23 apr 2014 21:38 - 23 apr 2014 21:40 #42687 door Ben Dijkman
Wij werden als het ware met stroom optaters grootgebracht.
Isolatietape om beschadigde snoeren was heel normaal.
Kabels die over de grond lagen en doorgesleten waren kwamen aan het ligt omdat je er met blote voeten op trapte en het dan zo raar begon te steken: Heee! dat is raar,nóg een keer.. en ook even mamma laten zien!
Die leerde je dan dat het goed was dat je het gezegd had omdat dat het gevaarlijk kon zijn,
en er werden dan meteen maatregelen getroffen.
Zo leerden wij als kind dat stroom gevaarlijk was of kon zijn, maar in elk geval onprettig
No panic maar wel oppassen dus.. gewoon nuchter even kijken en niet zelf mee gaan rommelen.
Dat wist je vanaf dan voor eens en altijd.. Dat was niet meer dan logisch.

Juist door het aansprakelijkheid beleid moest later alles steeds meer in alle opzichten
afgeschermd worden en middels regeltjes die van alles verbieden ..
leer je de gevaren niet eens meer kennen.
De aansprakelijkheid is nu het grote ($$$$)gevaar.
Waar het echt om gaat( veiligheid op 1) is bijzaak geworden, mits het maar aan "de regels" voldoet en je dus geen schadeclaim aan je broek krijgt wat dat kost geld.
Liever een stroomstoot dan geld moeten betalen......

Handtekening
Laatst bewerkt 23 apr 2014 21:40 door Ben Dijkman.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 apr 2014 20:10 - 23 apr 2014 20:21 #42683 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Veiligheid door Jeroen Landman !
Het onderzoek werd op de radio genoemd en de conclusie is me bijgebleven. Ik zou het zo niet direct weten te vinden, maar het klopt geheel met jouw constateringen, als je die nog iets verder doortrekt.

Juffen zouden niet alleen gevaren uitgebreider benoemen, maar ook meer van tevoren wegnemen of een algeheel verbod uitvaardigen voor dingen waar gevaren en dergelijke bij zouden kunnen komen kijken, of voor technische dingen die ze zelf niet helemaal snappen. Het kind leert dan niet het gevaar zelf in te schatten en is later geneigd teveel of te weinig risico te nemen. Er is in de opvoeding kennelijk inbreng van beide geslachten nodig voor een optimaal resultaat, en hoe meer tijd kinderen op scholen en in de opvang doorbrengen, hoe meer dat op de schouders van de leerkrachten komt te rusten.
Laatst bewerkt 23 apr 2014 20:21 door maarten.

Meer
23 apr 2014 13:05 #42674 door Armand
Beantwoord door Armand in topic Veiligheid door Jeroen Landman !
Maarten,

Hoe bedoel je? Of begrijp ik het niet goed?
Ik zie het verband niet goed en naar welk onderzoek verwijs je?
Ik ben heel mijn werkleven leerkracht geweest en een tijd directeur van een kleuter- en basisschool.
Toen ik begon eind jaren 60 kwam ik inderdaad terecht in een school met allemaal mannelijke leerkrachten.
Na 15 jaar was dit al gehalveerd en de laatste 15 jaar stond ik als enige man tussen juffen.
Ik had juist de ervaring dat juffen méér op gevaren van allerlei aard wezen dan mannen.

Groeten, Armand

Meer
23 apr 2014 00:58 #42673 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Veiligheid door Jeroen Landman !
Mensen hebben geen besef meer van wáár nou precies het gevaar zit en wat ze gewoon kunnen doen. Zolang er op peuterspeelzalen en basisscholen voornamelijk juffen rondlopen, heeft onderzoek uitgewezen - ik verzin het niet, is de kans ook nog best groot dat dat voorlopig niet meer goedkomt.

• Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
23 apr 2014 00:27 #42672 door Jeroen Landman
Op het buurforum was dit een reactie van mij op de wederom niet aflatende goedbedoelde waarschuwingen...het ging om een leuk Frans toestel met metalen kast.

Helaas is er weer een moderator aan het "wieden" in de thread geweest en staat het nu als een enigszins verloren topic apart.

Een medeforummer postte een bijdrage over een door hem verlangd alleraardigst Frans design toestelletje met metalen kast.
Direct ging de Arbodienst weer op volle toeren draaien...pas op! gevaarlijk ding!

Ja hoor, nu weten we het wel eens een keer.

Vroeger kreeg je een optater en wist je dat je er met je fikken af had moeten blijven.

Heden is het zogenaamd "veilig" maar brandt je huis af vanwege de armoedige contructie of slecht materiaal.

Ik laat de canvassnoeren van mijn vooroorlogse radio's gewoon in het stopcontact zitten, uit is namelijk bij die oude dingen ook echt UIT!

"Netspanning onderbreken is gevaar geweken"

Sinds een digitenne kastje een museum met waardevolle collectie in de as heeft gelegd heb ik totaal geen vertrouwen meer in hedendaags electronicaspul en zit al het "nieuw" wat dus niet van de netspanning afgeschakeld kan worden achter een geschakelde spanningsslof.

Nee, geen spanningsslof van de bouwmarkt, een "Brennenstuhl met VDE keur made in Germany" van de vakhandel met schakelaar en indicatorlamp, maximaal toelaatbaar aansluitvermogen: 3600 Watt.

Voor de mensen die denken dat ik antimodern ben: niets is minder waar.
Maar ik ben wel van mening dat een groot deel van het aanbod op de electro- en electronicamarkt in de categorie "onverantwoordde rotzooi" thuis hoort en beslist niet geïmporteerd mag worden.

Ook maakte een reageerder nog de opmerking dat oude auto's gevaarlijk zijn...dat is op bepaalde punten waar, er zitten meer harde en scherpe delen in het interieur van een oldtimer en in vele gevallen vervormt de carosserie zo dat inzittenden meer risico lopen.

Dit geldt niet voor alle oldtimers, er zijn er bij die óf enorm sterk zijn (Citroën Traction Avant, Volvo, Mercedes, Amerikanen, Russen zoals Volga) óf die erg vooruitstrevend geconstrueerd zijn, zoals de Citroën DS met zijn kunststof dak, veiligheidsstuur met 1 spaak en veiligheidsstuurkolom, motor die onder de passagiersruimte doorschuift en veilig onderstel die het voertuig een rotsvaste wegligging geeft en zelfs het rijden op 3 wielen mogelijk maakt...en dat in 1955.

De Traction Avant was de eerste auto met geheel stalen zelfdragende koets, om zijn soliditeit en veiligheid te bewijzen smeet men in 1934 zo'n auto van een helling af waarbij deze een koprol maakte.
Op een wat gedeukte motorkap en verbogen spatborden na was het starten en doorrijden.

De uitstekende wegligging en rij-eigenschappen maakten hem tot de favoriete vluchtauto van criminelen...

Bij een koprol ben je met een oldtimer met zijn bolle vorm en dikke plaatstaal beslist in het voordeel, ik heb 2 ongelukken gehad met oldtimers, beide schuld van tegenpartij.

Bij het ongeluk met mijn 57er Skoda heeft de oersterke carroserie van 1,4 mm dik staal mij het leven gered na 5x over de kop slaan, de auto was aan alle kanten geschaafd en alle sierlijsten waren er af.
Van vervorming was op een paar flauwe deuken na geen sprake, en alle portieren konden gewoon open.

2e ongeluk was met een Wartburg uit 1967, een auto met 1,2 mm plaatwerk en een echt separaat ladderchassis.
Een Opel Astra verleende mij geen voorrang en klapte op het linker voorspatbord.
De Opel was reddeloos verloren; hij zat tot halverwege de motorkap in elkaar en de olie stroomde uit het distributiehuis van de motor, kon direct naar de sloop.

Mijn auto was na vervangen spatbord, bumper en koplamp weer prima.

Een moderne auto met zijn flinterdunne 0,4 mm plaatwerk heeft weliswaar een veiligheidskooi, maar bij een koprol vervormt en scheurt het vlijmscherpe blik en raakt los van de koets.
Het enige wat heel blijft is de veiligheidskooi, de rest versplintert en scheurt en zorgt net als de harde interieurdelen in veel oldtimers voor gevaar.

In mijn vaders garage zie ik met regelmaat schade-auto's en hoe jonger de auto hoe zwaarder de schade, dat is de nieuwe regelgeving, passagiers meer kans in de kooi, auto total loss en op de afvalberg.

Een paal omver rijden in de jaren 50 kostte je een bumper die krom raakte, nu is de hele kop van het voertuig verwoest omdat het uitsluitend nog maar decoratie is van slap materiaal en kan 9 van de 10x het restant direct naar de sloop.

Ze hebben dan weliswaar een kreukelzone, maar van absorptie van g-krachten is ook minder sprake omdat de dikke op veren gemonteerde bumpers die een belangrijk deel van de klap opvingen, en stevige voortrein niet meer voorkomen, de schade is dan ook vele malen groter.

Slecht voor het milieu, goed voor bedrijfsleven en overheid, een ramp voor de eigenaar.

Ik had beide ongelukken niet met een nieuwe auto willen meemaken, het eerste ongeluk had ik denk ik niet na kunnen vertellen als ik niet in zo'n enorm taaie auto had gereden.

Het tweede ongeluk had mij in het geval van een nieuwe auto een enorme berg geld gekost, nu was ik voor een paar honderd Euro klaar vanwege het stevige materiaal dat verdere schade heeft voorkomen.

Het is allemaal maar relatief en van de situatie afhankelijk.
persoonlijk voel ik me stukken veiliger in mijn Citroën DS of in een van de Wartburgs dan in een moderne kleine auto waar het motortje 5 cm voor mijn voeten staat.

Beweer ik daarmee dat een oude auto veiliger is dan een nieuwe? Nee beslist niet!
Maar sommige oude auto's hebben wel degelijk bepaalde voordelen ten opzichte van veel nieuwere en zijn niet per definitie gevaarlijk.

Maar goed, de 100 jaar oude waarschuwingsborden die ik er bij heb gepost bewijzen onomstotelijk dat men ook destijds zeer bewust was van gevaar en de arbeider of gebruiker wel degelijk uitvoerig waarschuwde.

De ontwikkelingen volgden elkaar snel op en de overheid en het bedrijfsleven informeerden bewust en duidelijk.
Het is onzin dat een mensenleven toen niets waard was en men maar wat aanklungelde.

Juist die regelgeving die in Nederland ontzettend goed was geregeld door de hier ontstane vakbonden en de industrie worden nu door de commercie en het ontbreken van lokaal geproduceerd vergelijkingsmateriaal teniet gedaan, verdraaid of afgezwakt.

Het kan nog erger...

Denk eens aan die bespottelijke waarschuwingen op Amerikaanse producten of producten die (ook) in Amerika worden verkocht...geen kat in de magnetron...dingen die je in je autospiegel ziet kunnen dichterbij zijn dan ze lijken....pffffrtttt bigfun beer

Als je daar al voor moet waarschuwen zijn er blijkbaar mensen die zó dom zijn dat deelname aan de maatschappij mij bij voorbaat al kansloos lijkt...

We hebben hier in Holland toch nog wel een beetje hersens in onze kop?

Groet,
Jeroen

Meer
22 apr 2014 23:22 #42670 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Veiligheid door Jeroen Landman !
Ja, en die metalen elektra buizen en dozen van vroeger, daar is niets mis mee.
Kunnen niet in de fik geraken. En...
Kunnen tegen een flinke stoot. Dus laten zitten en alleen de oude rubber draden vervangen.
Die draden waren toen ze nieuw waren ook veilig en goed maar...na 60 jaar zijn ze wel aan
vervanging toe. Overigens gaan ze pas onveilig worden als men er met zijn tengels aan zit.
Dan brokkelt de isolatie er pas af. Die ouderwetse lasdoppen waren ook veel veiliger als
die plastic insteek dingen van nu. Kost wel iets meer tijd om ze te monteren.
In dit 65 jaar oude huis zijn gewoon de metalen buizen allemaal voorzien van modern draad.
Wat er bij is gemaakt, die zijn dan wel weer van plastic, werkt wel weer gemakkelijk die
flexibele buis. Mooi is anders, als het in het zicht is, dan is de oude metalen buis
netter om te zien. En kan dan beter tegen een stootje en dat is bij zicht montage best
wel nuttig.
En een groepenkast van plastic??? Er is hier gewoon een bakelieten kast met contactrail
geplaatst. Netjes en o.k, niks mis mee. Zal wat duurder zijn dan plastic rommel.
Vr gr Cees.

Gemaakt door Kunena