Algemeen
Jargon in de radio wereld.
02 mrt 2014 08:18 - 02 mrt 2014 08:29 #41456
door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Jargon in de radio wereld.
Het mooiste voorbeeld van jargon heb ik altijd de benaming "prikkertje" gevonden.
Al mijn "technische" school en hobby vrienden (leeftijd 10 17 jaar) wisten wat er mee bedoeld werd.
Later merkte ik op dat deze benaming ook werd gebruikt (in mijn kampeertijd) voor het langwerpige stukje blik met daarin , haaks gemonteerd, een dun staaldraadje . Werd gebruikt om een verstopte Primus door te prikken.
ruud PA0ROJ
www.jendela.nl
Al mijn "technische" school en hobby vrienden (leeftijd 10 17 jaar) wisten wat er mee bedoeld werd.
Later merkte ik op dat deze benaming ook werd gebruikt (in mijn kampeertijd) voor het langwerpige stukje blik met daarin , haaks gemonteerd, een dun staaldraadje . Werd gebruikt om een verstopte Primus door te prikken.
ruud PA0ROJ
www.jendela.nl
Laatst bewerkt 02 mrt 2014 08:29 door Bapaktua. Reden: woord teveel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 mrt 2014 01:47 #41454
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Jargon in de radio wereld.
Plaatstroom is een oude benaming voor anodestroom. Zo ook Plaatspanning = anode spanning.
De anode van de allereerste radio buizen, werden toen nog radio lampen genoemd, hebben
geen cilindrische vorm maar ziet er uit als een vlak meestal vierkant plaatje.
Het rooster was nog niet spiraalvormig, maar bestond uit een vlak gaasje, dat tussen
de gloeidraad die als kathode dienst deed, en de anode zat.
Voor al de oudere radio hobbyisten, die aan hele toestellen werken gebruiken die oude
benamingen. Ik vind dat wel wat hebben, nostalgie?
Vr gr Cees.
De anode van de allereerste radio buizen, werden toen nog radio lampen genoemd, hebben
geen cilindrische vorm maar ziet er uit als een vlak meestal vierkant plaatje.
Het rooster was nog niet spiraalvormig, maar bestond uit een vlak gaasje, dat tussen
de gloeidraad die als kathode dienst deed, en de anode zat.
Voor al de oudere radio hobbyisten, die aan hele toestellen werken gebruiken die oude
benamingen. Ik vind dat wel wat hebben, nostalgie?
Vr gr Cees.
02 mrt 2014 00:40 - 02 mrt 2014 00:42 #41452
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Jargon in de radio wereld. werd gestart door Bert Kn
Zoals we bij defensie jargon hebben kom ik dat binnen de radiowereld ook tegen.
Lupa in de libroza, lunchpakket in de linker broekzak.
Toiletspullen in de Rotota, Ronnie Tober tasje.
Teer knollen weet ik.
Afgelopen beurs viel het woord ik meen plaatstroom in een vraag die me gesteld werd.
Ik snapte er niets van en heb de vraag ontweken en niet kunnen beantwoorden, op dit gebied nog een dombo bigfun
En zo zullen er nog meer voorbeelden zijn waarvan ik afvraag wat wordt er bedoeld.
Als er dit soort voorbeelden er zijn hoor ik het graag.
Bert.
Lupa in de libroza, lunchpakket in de linker broekzak.
Toiletspullen in de Rotota, Ronnie Tober tasje.
Teer knollen weet ik.
Afgelopen beurs viel het woord ik meen plaatstroom in een vraag die me gesteld werd.
Ik snapte er niets van en heb de vraag ontweken en niet kunnen beantwoorden, op dit gebied nog een dombo bigfun
En zo zullen er nog meer voorbeelden zijn waarvan ik afvraag wat wordt er bedoeld.
Als er dit soort voorbeelden er zijn hoor ik het graag.
Bert.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 02 mrt 2014 00:42 door Bert Kn.