Skip to main content
Algemeen

Opknappen van verweerd bakeliet

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
Meer
26 okt 2013 14:03 #37638 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Opknappen van verweerd bakeliet
Hallo Nico,

bedankt voor je antwoord. Ben het met je eens, als het bakeliet goed is: afblijven ! Als je bijvoorbeeld tips en trucs op het andere forum leest krijg je de indruk dat Commandant wonderen doet.
Helaas meld men er niet bij dat je van mooie "onverprutste" kasten beter af kunt blijven. Ook het onderdompelen in water al dan niet met agressieve middeltjes als ammonia etc. is desatreus voor het bakeliet (de toplaag). Komt nooit meer goed.

Ik heb kasten van bakeliet en arboliet gezien die vettig glimmen van de paraffine-olie en die als je ze oppakt uit je handen glippen van vettigheid. Maar smaken verschillen nou eenmaal :)

Pim.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 okt 2013 23:25 #37632 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Opknappen van verweerd bakeliet
@ Nico,
Meubeline, het is wel leuk spul om de zaak weer glanzend te krijgen, maar helaas is dat niet
echt blijvend. Bij gebruik op sommige radio kasten duurt het niet langer dan twee maanden en
dan zien ze er weer net zo verweerd uit als ze waren.
Ze blijven wel mooi, als je ze telkens als ze afgestoft moeten worden, met een beetje
meubeline in vrijft.
Ik heb het dan wel over houten gelakte kasten waarvan de lak verweerd is.
Bij andere meestal wat minder verweerde gelakte kasten kun je ook een mooi resultaat bereiken
door flink stevig te poetsen met wat brand spiritus in een zachte lap, tot dat de strepen
die ontstaan door de spiritus er uit zijn gepoetst. Dus: Poetsen, poetsen, poetsen.
En door ze daar na met wat meubeline in te vrijven krijg je de nerven weer mooi te zien.
Vr gr Cees.

Meer
25 okt 2013 21:55 - 25 okt 2013 22:04 #37620 door mrphonograph
voor diegene die zich afvragen wat de grammofoon man met romijnse dingen moet
lang voordat de grammo's in zicht kwamen wilde ik antiek werker-restaurateur worden en ik heb hiervoor in 2000 een uitgebrijde kursus gevolgt in 3 lange stappen hier hoorde ook museaal restauratie werk bij tevens heb ik een vervolg kusus gedaan schilderij restauratie leuk om die kennis te hebben maar dit laatste vind ik toch iets te saai en als laatste heb ik een kursus boek restauratie gevolgd
geen van deze onderneminen heeft tot een baan gelijd men zegd dan simpelweg u bent overgekwalifiseerd
maar voor mijn hobbies is het een uitkomst ik hoef nooit naar een expert want ik heb er altijd een zeer dichtbij

tino
Bijlagen:
Laatst bewerkt 25 okt 2013 22:04 door mrphonograph.

Meer
25 okt 2013 21:44 #37618 door mrphonograph
ps nedelandse(europeese)secondenlijm werkt niet of nouwelijks op bakeliet de lijm dringt niet door in het materiaal en word steen hard de amerikaanse 1-2-3 lijmen dringen wel door en blijven iets flexiebler dan de nederlandse versie bovendien zijn er 1-2-3 lijmen voor elk denkbaar materiaal zelfs vor glas is er een lijm die het verbazend goed doet als verzamelaar van archeologies goed gebruik ik dergelijke lijmen vaak voor romijnse parfum flesjes en armbandjes

tino

Meer
25 okt 2013 21:35 #37617 door mrphonograph
ik heb jaren geleden een totaal in stuken en scherven zijnde schaal luidspreker van philips weer helemaal naadloos inelkaar gekregen door amerikaanse secondenlijm te gebruiken en daarna veel schuurwerk en daarna nog meer polijst werk met cleaners van diverse grofheid tot zeer fijn aluminium polish
dit oude bakeliet is van zich zelf vettig genoeg en het resultaat was blijvend de glans was zeer natuurlijk en het was niet te zien dat de schotel ooit in stukken was geweest

tino

Meer
25 okt 2013 16:33 #37604 door Ouwe Schipper
@ Pim:
Het gaat hier om een Philips 2531 waarvan de deksel dof en uitgebleekt was. Bij het inwrijven met deze Meubeline kwam er allerhande troep van af, voornamelijk uit de richeltjes. De kleur is inmiddels weer mooi diep gewolkt bruin. Een foto plaatsen is mij al in geen tijden gelukt, dat schijnt te komen omdat ik met Firefox werk.
Tegen schuurmiddelen (zoals Commandant) heb ik èlke keer dat dit onderwerp aan de orde kwam uitvoerig gewaarschuwd en nu doe ik dat weer: als je door de toplaag heen gaat komt de vulstof bloot te liggen. Paraffine olie en dergelijke verdwijnt dan ìn dat houtmeel; dan is een dunne laag transparante lak 't enige wat nog een aanvaardbaar resultaat oplevert.
Nico
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hoedendoosch

Gemaakt door Kunena