Skip to main content
Algemeen

Luidsprekers

Meer
21 jul 2013 17:30 #34412 door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Luidsprekers

Paul Brouwer schreef : Antoine,

Mijn grootvaders zaliger vond het als ingenieur bij Philips nodig om de loctalbuizen te verbouwen naar rimlock buizen diekleiner waren en een full-glass fitting haden. Dit werd een hit, mede omdat ze tevens veel kleiner waren. Rijk is hij er niet van geworden. Het pattent werd direct door Philips ingepikt.

Groeten,
Paul

Als je bij Philips werkte, was het contractueel vastgelegd, dat uitvindingen eigendom van Philips werden, ook al had je het thuis in de schuur ontwikkeld.
De enige manier was ontslag nemen, een paar jaar wachten en dan met het patent tevoorschijn komen.....

Soundman2

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jul 2013 20:57 #34015 door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Luidsprekers
Antoine,

Mijn grootvaders zaliger vond het als ingenieur bij Philips nodig om de loctalbuizen te verbouwen naar rimlock buizen diekleiner waren en een full-glass fitting haden. Dit werd een hit, mede omdat ze tevens veel kleiner waren. Rijk is hij er niet van geworden. Het pattent werd direct door Philips ingepikt.

Groeten,
Paul

Meer
06 jul 2013 21:16 #33804 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Luidsprekers
antoine

Dan zullen er hier ook wel een behoorlijk aantal rondzweven.

:)

Mvg.
Bert

Meer
06 jul 2013 19:24 #33797 door antoine
Luidsprekers werd gestart door antoine
Een anekdote: mijn schoonbroer werkte bij Philips Hasselt eind jaren '50. Zijn taak was het 'scheppen' van luidspreker conussen. Dit hield in dat er uit een bak met papierpulp een hoeveelheid werd 'geschept' dat werd in een toestel onder hoge temperatuur en via luchtafzuiging gevormd tot conus. Hoe het precies in zijn werk ging weet ik niet. Dit werk heeft hij 25 jaar lang gedaan hetgeen betekent dat haast alle luidsprekers (jaren '60 en '70) in Philips toestellen door de handen van mijn schoonbroer zijn gegaan. Na de 25 jaar heeft hij nog een vijftal jaar aan de automatische insertmachines printen in en uit genomen.

Gemaakt door Kunena