Skip to main content
Algemeen

78 T naaldjes

Meer
09 apr 2013 20:34 #30763 door Huub
Beantwoord door Huub in topic 78 T naaldjes
Dat ze die zware weergevers nooit een verent
Nuiswiel hebben aangebracht van rubber
Je zou denken zoo zwaar behoeft die weergever
Nou ook weer niet wat zal deze in doorsnee wegen
40 gram ?? Huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 apr 2013 19:29 #30758 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic 78 T naaldjes
Tja, wat slijt harder, de naald of de plaat ? Uiteindelijk zal de plaat na
honderden keren afspelen wel het meest versleten zijn. Ook bij een zachte naald.
en toch was het bij platen van het merk Pathé welke met het Hill & Dale principe
zijn opgenomen, gebruikelijk dat ze met een keiharde saffiernaald en een zware
mechanische weergever werden afgespeeld.
Dat was zelfs voorschrift van de fabrikant en zorgden stalen naalden, die ook
in dezefde weergever konden worden geschroefd slechts voor nodeloze slijtage van
de plaat.
De vorm van de safieren naaldpunt was in dit geval kennelijk van cruciaal belang.

Meer
09 apr 2013 16:07 #30743 door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic 78 T naaldjes
Hallo John, bedankt voor je duidelijke uitleg. Helemaal begrepen.
Vroeger heb ik een houten HMV opwind koffer grammofoon gehad , .
Bij gebrek aan "naalden" gebruikten we van die zwarte etalage spelden, een doos van 1000 stuks maar een paar gulden.
Bij mijn laatste verhuizing heb ik hem bij de kringloop winkel afgegeven.
Achteraf gezien erg dom. Was een mooi renovatie project geweest.
Met vriendelijke groet, ruud

Meer
09 apr 2013 13:50 #30737 door John Hupse
Beantwoord door John Hupse in topic 78 T naaldjes
Ruud, deze naalden zijn van een veel harder materiaal gemaakt, dus van gehard staal of een speciale legering. Naalden met een iridium punten horen ook thuis in deze categorie.

Voordeel is dat je deze naalden ook kunt gebruiken in platenwisselaars, automatisch platen wisselen gaat uiteraard niet met een normale naald (ik weet dat er jukeboxen bestaan met automatische naaldwisseling).

Nadeel is dat je platen er sneller door slijten, schellakplaten zijn nu eenmaal bedoeld om af te spelen met een naald die gemaakt is van een relatief zacht materiaal.

Meer
09 apr 2013 13:16 - 09 apr 2013 13:17 #30734 door Bapaktua
78 T naaldjes werd gestart door Bapaktua
Niet in mijn interesse gebied (zie ook mijn vraag over mijn Exhibition weergeef kop) heb ik een vraag over de afspeel duur van die koper of zilverkleurige naaldjes, al of niet in een doosje.
Ik vind in mijn "curiosa" doos twee doosjes met naaldjes. 1 doosje paarsachtig met daarop Phone 1, best silver quality en een doosje van het merk Perfectone (zwitserland) .
Nu, wanneer je het doosje van Phone 1 opent staat daar aan de binnenkant (use each point once only).
deze naaldjes zijn zilverkleurig maar blijven aan een magneet plakken. Op het andere doosje staat "Semi permanentes" .
1 keer gebruiken (per kant) lijkt mij duidelijk maar wat moet ik mij voorstellen bij "semi permanent" ?
ik lees het wel.
groet, ruud
Laatst bewerkt 09 apr 2013 13:17 door Bapaktua. Reden: geen spatie tussen twee woorden

Gemaakt door Kunena