Skip to main content
Algemeen

blauwpunkt granada deluxe

Meer
23 mrt 2013 11:57 #30025 door admin
Beantwoord door admin in topic blauwpunkt granada deluxe
Dat de EM80 slecht licht geeft kan aan het weerstandeje liggen op de buisvoet, moet 470k zijn, is vaak oneindig geworden. Het kan uiteraard van alles zijn, schakelknoppen is goeg mogelijk, dus beetje contactcleaner en dan IPa o.i.d.

De ECC85 is voor FM en de ECH81 voor de MG. Als beide golflengten niet werken komt de buis EF89 in aanmerking. Ook de EABC kan het probleem zijn. Wordt als voorversterker gebruikt en detector. Ben je instaat om aan de hand van het schema de spanningen in de radio te meten. Ze staan aangegeven bij de buisvoeten wat het zou moeten zijn.

Zwarte pen van je meter op chassis en andere meten, stand op VDC. Wees voorzichtig, hoge spanningen

Henk

Henk van 't Kruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 mrt 2013 11:40 #30024 door arebei
Beantwoord door arebei in topic blauwpunkt granada deluxe
HENK g.m ik heb tot mijn beschikking 1 multimeter en een soldeerbout hahhahhah nie veel ,maar ga ff kijken op de site,ik heb een blauwpunkt granade deluxe 2330,heb er ingekeken,nog een boekje/schema gevonden.verder brand het groene oog zwakjes,een lijn in het midden,zal komen door geen ontvangst denk ik .grtn peter

Meer
23 mrt 2013 10:39 - 23 mrt 2013 10:41 #30023 door admin
Beantwoord door admin in topic blauwpunkt granada deluxe
Peter,

Blaupunkt - NVHR site

Op de NVHR site, klik op schema's en type bij model Granada in, dan zie je ze allemaal. Eventueel even gratis aanmelden.

Er zijn vele Granada modellen zag ik, welke heb je precies, zie ook bovenstaande link.

Als de pickup het doet kun je nog eben proberen of er ontvangst is op FM of MG. Doe wel even een stuk antenne draad aan de achterzijde in de radio.

Als het radio gedeelte helemaal niets doet kunnen we aan de hand van het schema even kijken. Verder bestaat er een grote kans dat er wel wat onderdelen vervangen moeten worden. De Elco's die Rene noemt kun je voor alsnog even laten voor wat ze zijn. Of deze nog in orde zijn moet je meten. Welke gereedschappen heb je tot je beschikking.

Henk

Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 23 mrt 2013 10:41 door admin.

Meer
23 mrt 2013 10:38 #30022 door arebei
RENE g.m dank u voor de reactie,maar zal wel iemand bij halen worden,heb je bericht opgeslagen dus zal wel goed komen dacht ik,ben alweer een stuk wijzer zeg maar mbt deze radio ,met vriendelijke grt peter

Meer
23 mrt 2013 09:50 #30017 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic blauwpunkt granada deluxe
Hallo Peter

NU weetje dat het versterker gedeelte werkt zij het nog niet goed
maar de volgende stap is je voedings gedeelte
Daar staat een elko 2x 50 Uf 350 volt en een seleen cel of staaf
staat op B250 C 75
nu is na ruim 60 jaar dit aan vervanging toe
zet 2 losse Elko's in van 47 uF 350 volt
let op aansluiting.
oude afkoppelen
als je dit gedaan heb voorzichtig spanning erop
Is de brom weg of minder kijk dan of de zwartestaaf /platte seleencelgelijk richter warm wordt of heet
of stikt viese zure lucht dan deze vervangen door een brugcel of 4 diodes 1N4007
blijft cel lauw en geen brom dan bij de EL 84 de koppel condensator vervangen
Dat gedaan kijken of je versterker werkt zoja dan of FM of Mw zetten en kijken of je ontvangst krijgt
evt piano spelen op de toetsen vuilen contacten dat later reinigen
Ga eerst maar eens op onderzoek uit LET OP hoge spanning
ander even iemand erbij die kijk heeft op electronica
Succes

René Daemen

René Daemen

Meer
23 mrt 2013 08:08 #30014 door arebei
:smilythumb: HENK g.m het klopt precies wat u zegt over die brom van pickup ingang,als ik die aanraak komt er een harde brom uit,dus u weet waar het aan kan liggen als ik het zo lees .bvd grtn peter

Gemaakt door Kunena