Skip to main content
Algemeen

220V/233V

Meer
17 mrt 2013 22:24 #29778 door maarten
Beantwoord door maarten in topic 220V/233V
Zou je zo'n trafo niet hebben en/of je wilt vaststellen op welke spanning jouw buizenapparaat het beste werkt, dan hang je een meter aan de gloeispanning en kies je de stand van het spanningscarroussel zodanig dat de gloeispanning percentueel het minste afwijkt van nominaal (6,3V meestal). Als de afwijking beide kanten op precies even groot is, lijkt me dat de laagste spanning (hoogste stand van het carroussel) vaak de voorkeur verdient.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: arjenm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 mrt 2013 15:54 #29722 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic 220V/233V
Over dat onderwerp heb ik al eerder een vrij simpel uit te voeren tip geplaatst.
Inderdaad, het gaat over een transformator van 12 volt bij 2 ampere, waarvan je de primaire en secundaire in serie zet. Dan sluit je het net aan op de einden van die serieschakeling; als je 't goed gedaan hebt komt er over de 220 volts wikkeling ook 220 volt te stáán. Als dat niet klopt, moet je één van de wikkelingen andersom aansluiten.
Het voordeel hiervan boven een serieweerstand is dat de spanning onafhankelijk is van de afgenomen stroom.
Nico
De volgende gebruiker (s) zei dank u: arjenm

Meer
17 mrt 2013 15:08 #29718 door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic 220V/233V

arjenm schreef : hallo beste mensen ,
graag zou ik met jullie willen hebben over de hoge spanning tegenwoordig die ui ons stopcontact stroomt ik lees vaak op het forum dat een hoop mensen hun duurzame apparatuur nog regelmatig gebruik van maken niet alle apparaten kunnen op 245V gezet worden
hoe doen jullie dat je kunt toch ook niet voor ieder apparaat een variac zetten .
in mijn woning komt er toch 233V uit is dit niet wat te hoog voor onze mooie apparatuur
of kunnen we beter iets maken dat de spanning 220v is als hij de radio in gaat op een simpele manier.
hoe denken jullie hier over
gr arjen

In het 220 volt tijdperk was de netspanning 220 +/- 10%. De hoogste spanning die voorkwam was derhalve ca 242 volt en daar moet de apparatuur tegen kunnen. Met de invoering van 230 volt is de tolerantie volgens mij 5% geworden. De max spanning is dan ook ca 242 volt. Gloeilampen zullen korter meegaan, maar electrische apparaten hebben er m.i. minder last van.
Indien aanwezig zou je de spanningsselector op het toestel op 240 volt kunnen zetten, maar dat is ook weer niet ideaal. Er zijn wel een paar trucs met externe trafo's en windingen in tegenfase, maar of het allemaal nodig is?

Soundman2

Meer
17 mrt 2013 14:41 #29715 door Mohawk
Beantwoord door Mohawk in topic 220V/233V
Ooit heb ik op een radiomarkt een forse "potmeter" gekocht, 100 ohm
en aardig wat watjes, is 10cm. doorsnee!
Deze zet ik in serie, regel tot ik op 220 V uitkom, haal dan de
boel los en meet de weerstand. Dan even zoeken tot je een "ongeveer"
waarde hebt gevonden van zo'n 20 watt. Onder de 10 ohm zet ik er twee
van de dubbele waarde parallel. Wel ergens monteren waar ie
z'n warmte kwijt kan.

Geen idee of dit een verantwoordde handelswijze is maar het werkt wel!

M.v.g.
Wim

M.v.g. Wim

Meer
17 mrt 2013 14:06 #29714 door arjenm
220V/233V werd gestart door arjenm
hallo beste mensen ,
graag zou ik met jullie willen hebben over de hoge spanning tegenwoordig die ui ons stopcontact stroomt ik lees vaak op het forum dat een hoop mensen hun duurzame apparatuur nog regelmatig gebruik van maken niet alle apparaten kunnen op 245V gezet worden
hoe doen jullie dat je kunt toch ook niet voor ieder apparaat een variac zetten .
in mijn woning komt er toch 233V uit is dit niet wat te hoog voor onze mooie apparatuur
of kunnen we beter iets maken dat de spanning 220v is als hij de radio in gaat op een simpele manier.
hoe denken jullie hier over
gr arjen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden

Gemaakt door Kunena