Algemeen
Kwaliteit Philips B5X62A
03 mrt 2013 16:58 #29096
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Kwaliteit Philips B5X62A
Hoi Henk,
Ik denk dat de componenten van jouw radio gewoon nog in prima conditie zijn. Mijn ervaring met Philips toestellen uit die tijd is dat ze juist slechter gaan klinken naarmate er meer onderdelen gaan verlopen in de LF-versterker.
Groet, Jan
Ik denk dat de componenten van jouw radio gewoon nog in prima conditie zijn. Mijn ervaring met Philips toestellen uit die tijd is dat ze juist slechter gaan klinken naarmate er meer onderdelen gaan verlopen in de LF-versterker.
Groet, Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Henk Klavers
- [Henk Klavers]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 mrt 2013 12:52 #29084
door Henk Klavers
Beantwoord door Henk Klavers in topic Kwaliteit Philips B5X62A
Hoi Peter,
De B8X72A is natuurlijk een andere radio met 2x EL86 in de eindtrap,en ook nog
een uitgebreide toonregeling.Maar begrijp me goed de B8X72A heeft een prachtige
klank.Alleen begrijp ik niet dat mijn B5X62A uitstekend klinkt met compenenten
van 57 jaar oud.Net wat Henk al zei,dat niet altijd de teerknollen slecht zijn.
Maar ik laat de teerknollen er nog gewoon inzitten.Misschien ga ik ze nog een
keer vervangen om de radio echt betrouwbaar te laten spelen.Maar ook de weerstanden
zitten allemaal nog dicht in de buurt van de fabrieksspecificaties dus die laat ik
lekker zitten.
groetjes
Henk
De B8X72A is natuurlijk een andere radio met 2x EL86 in de eindtrap,en ook nog
een uitgebreide toonregeling.Maar begrijp me goed de B8X72A heeft een prachtige
klank.Alleen begrijp ik niet dat mijn B5X62A uitstekend klinkt met compenenten
van 57 jaar oud.Net wat Henk al zei,dat niet altijd de teerknollen slecht zijn.
Maar ik laat de teerknollen er nog gewoon inzitten.Misschien ga ik ze nog een
keer vervangen om de radio echt betrouwbaar te laten spelen.Maar ook de weerstanden
zitten allemaal nog dicht in de buurt van de fabrieksspecificaties dus die laat ik
lekker zitten.
groetjes
Henk
03 mrt 2013 09:07 #29076
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Kwaliteit Philips B5X62A
Ik heb zelf enkele toestellen die qua schema praktisch identiek zijn, zoals de B4X61a en B5X61a. Bij beide toestellen is het hoog in ruime mate aanwezig, ja zelfs moet je het hoog iets terugdraaien. Vooral de B4X61a valt op door zijn bijzonder goede geluid ondanks dat er maar 1 luidspreker in zit.
Ik heb zelf ook een B5X62a en ook daar is het hoog in ruim voldoende mate aanwezig.
Misschien de schema's van de latere toestellen eens er naast leggen. Misschien is er dan verschil.
Groeten,
Peter
Ik heb zelf ook een B5X62a en ook daar is het hoog in ruim voldoende mate aanwezig.
Misschien de schema's van de latere toestellen eens er naast leggen. Misschien is er dan verschil.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
- Henk Klavers
- [Henk Klavers]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
02 mrt 2013 20:26 #29053
door Henk Klavers
Hoi Henk,
Dat zal ik zeker doen.
Bedankt.
groetjes
Henk
Dat zal ik zeker doen.
Bedankt.
groetjes
Henk
02 mrt 2013 19:53 #29051
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Kwaliteit Philips B5X62A
@ Henk Klaver,
Niet altijd zijn alle teercondensatoren slecht, dat bewijst jou radio maar weer eens. Ik ieder geval, lekker van genieten.
Henk
Niet altijd zijn alle teercondensatoren slecht, dat bewijst jou radio maar weer eens. Ik ieder geval, lekker van genieten.
Henk
Henk van 't Kruis
- Henk Klavers
- [Henk Klavers]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
02 mrt 2013 19:46 #29049
door Henk Klavers
Hoi Henk,
Maar het gekke is dat alle teercondensatoren redelijk in de buurt van de orginele af fabriek komen.
De koppel C59 is wat capaciteit betreft exact op waarde.En de beide loudnescondensatoren C25 en C58
wijken ook maar ietsje af.Ook de rest van de teercondensatoren en weerstanden zijn nog goed op waarde
volgens het schema.Wat ik al zei,alleen de 3 schermroosterweerstanden waren sterk verlopen.
De volumepotmeter met de multimeter gemeten en is ook goed.Is trouwens van het merk Preh en daar
mankeert volgens mij nooit wat aan.
Maar niet alleen het hoog is mooi,ook het laag is al bij heel laag volume aanwezig en ook mooi strak.
Zou het misschien kunnen zijn dat het toestel weinig gebruikt is,omdat ie er van binnen en buiten nog
heel mooi uitziet.Hij heeft van binnen nooit een soldeerbout gezien ,alleen de weerstand op de EM80 is
ooit een keer vervangen.
Er is zeker zo te zien nooit wat aangepast,allemaal orgineel fabriekssoldeerwerk.
Maar goed,het toestel speelt geweldig en ik hoef er verder voorlopig ook niets aan te doen.
groetjes
Henk
Maar het gekke is dat alle teercondensatoren redelijk in de buurt van de orginele af fabriek komen.
De koppel C59 is wat capaciteit betreft exact op waarde.En de beide loudnescondensatoren C25 en C58
wijken ook maar ietsje af.Ook de rest van de teercondensatoren en weerstanden zijn nog goed op waarde
volgens het schema.Wat ik al zei,alleen de 3 schermroosterweerstanden waren sterk verlopen.
De volumepotmeter met de multimeter gemeten en is ook goed.Is trouwens van het merk Preh en daar
mankeert volgens mij nooit wat aan.
Maar niet alleen het hoog is mooi,ook het laag is al bij heel laag volume aanwezig en ook mooi strak.
Zou het misschien kunnen zijn dat het toestel weinig gebruikt is,omdat ie er van binnen en buiten nog
heel mooi uitziet.Hij heeft van binnen nooit een soldeerbout gezien ,alleen de weerstand op de EM80 is
ooit een keer vervangen.
Er is zeker zo te zien nooit wat aangepast,allemaal orgineel fabriekssoldeerwerk.
Maar goed,het toestel speelt geweldig en ik hoef er verder voorlopig ook niets aan te doen.
groetjes
Henk