Skip to main content
Algemeen

Wat we mooi en mider mooi vinden klinken

Meer
21 dec 2012 11:56 #25827 door peter1952
René,

Die passieve preamp is niets anders dan een potmeter die het signaal verzwakt.
Het is maar net wat voor naam je er aan geeft: je noemt het geen verzwakker maar een passieve amplifier die "negatief" (in dB)
versterkt.
Een verbindingskabel heet ineens interlink, maar is gewoon hetzelfde.
Die "preamp" is dus niet nodig als het lijnniveau van je CD speler regelbaar is. Bij je 9004 zit dat al ingebouwd
(potmeters aan de achterkant).
Wel een nuttig ding als er verder geen mogelijkheden zijn het signaal aan te passen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
21 dec 2012 11:32 #25824 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Wat we mooi en mider mooi vinden klinken
Hoi Bert.

Wat is een aardige passive pre-amp dat juist andersom werkt?

Groet
René

Meer
21 dec 2012 11:27 - 21 dec 2012 11:28 #25822 door Bert Kn
Frank schreef Dat van het vergelijk met je 7X73A set zegt wel iets over de zorgvuldige revisie ervan.
Ik zou die graag eens horen!

Be my guest.
De grotere baskast van de B7X73A en ingeschakelde loudness maken hem bij normaal volume wel wat voller dat klopt.
De AG9015 set klinkt inderdaad rustiger door zijn groter vermogen.
Ik had de loudness even teruggezet en direct weer losgegooid omdat ik met name de midden hoog weergave dan wat meer naar de achtergrond vond gaan.
De spullen staan inmiddels op de hobby kamer welke geheel anders is qua inrichting dan de woonkamer.
Ik zal in een andere draad hier wat van gaan melden.
De basweergave van de AG9015 set is daardoor wat fijner geworden.
Omdat de CD speler er nogal in knalde en de volume regelaar aardig richting 0 moest heb ik er een Qed passieve pre amp tussen gezet.
www.hi-fi-insight.com/qed-ma-34-passive-pre-amp.html
Voorversterker is eigenlijk een verkeerde naam daar hij niet versterkt maar verzwakt.
De CD speler klinkt nu een stuk rustiger.

Mg.
Bert.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 dec 2012 11:28 door Bert Kn.

Meer
21 dec 2012 08:20 #25815 door Franc
Hoi Bert,

Dat wordt een interessante discussie!

Dat van het vergelijk met je 7X73A set zegt wel iets over de zorgvuldige revisie ervan.
Ik zou die graag eens horen!
Ik denk zelf dat het komt door de veel grotere baskast en ook de ingeschakelde loudness waardoor het bij normale volumes wat voller klinkt.
Verder zal het geluidsbeeld niet veel verschillen met de AG9015 waarbij delaatste vanwege het grotere vermogen wel wat rustiger en strakker zal klinken. Maar die heeft ook geen loudness meer.
Ik vond het loshalen daarvan een enorme verbetering.
De AD 5046 zijn hele goede speakers maar missen wel wat laag wat ook niet anders kan.
Je verlangt er eigenlijk een subwoofer bij.
Wel klinkt het verder heel evenwichtig en strak, het lijkt wel een goede tweewegbox.
Zo goed worden de hoge en lagere tonen gescheiden zonder dat het een brij wordt ook bij hoog volume.
Alles blijft intact, dat komt dus door die enorme magneet voor een 20 cm speaker en de verdere constructie van deze unit.

Groet Frank

Meer
21 dec 2012 00:46 #25809 door Bert Kn
Bij deze wil ik mijn volgende ervaring delen.
Afgelopen week heb ik een start gemaakt met de inrichting van mijn zestiger jaren hobby kamer op zolder.
Omdat ik geen verzamelaar ben maar een beeld uit die tijd wil creëren kwam ik er achter dat ik gezien de ruimte teveel heb verzameld in de afgelopen periode en besloot ik twee van mijn drie Garrard 4HF platenspelers te verkopen.
De kopers van de Garrard platenspelers in hart en nieren aanbidders van stereo weergave vonden mijn B7X73A mono set beter klinken als de AG9015 stereo set met hoog Ohmige AD 5046 luidsprekers.
Vandaag had ik iemand op bezoek die Orgel opnames maakt en bewerkt voor binnen en buitenland.
Deze vond de AG9015 set met bijbehorende speakers subliem en duidelijk beter klinken als de B7X73A set.
Persoonlijk vind ik de AG9015 set met bijbehorende speakers ook fijner klinken.
Met andere woorden zo zie je maar weer dat persoonlijke voorkeur een grote rol speelt.

Mg.
Bert.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena