Algemeen
decca dulcephone reparatie
25 nov 2012 00:27 #24480
door Cees
Beantwoord door Cees in topic decca dulcephone reparatie
Tino,
Leuk dat je die grammofoon zo'n grote onderhoudsbeurt hebt gegeven met een mooi
resultaat.
Zo is deze grammofoon in hele goede vakmans handen terecht gekomen en kan hij
weer vele jaren mee.Een hele goede beslissing van René R om jou deze grammofoon
te gunnen.
Vr gr Cees.
Leuk dat je die grammofoon zo'n grote onderhoudsbeurt hebt gegeven met een mooi
resultaat.
Zo is deze grammofoon in hele goede vakmans handen terecht gekomen en kan hij
weer vele jaren mee.Een hele goede beslissing van René R om jou deze grammofoon
te gunnen.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 nov 2012 12:52 #24462
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic decca dulcephone reparatie
Tino,
Wat een ontzettend leuke geste van René R. Dat kan ik nog eens waarderen! Zo te lezen is de dulcephone erg goed terecht gekomen; bij de ware liefhebber :thumbsup:
Groeten, Hans
Wat een ontzettend leuke geste van René R. Dat kan ik nog eens waarderen! Zo te lezen is de dulcephone erg goed terecht gekomen; bij de ware liefhebber :thumbsup:
Groeten, Hans
- mrphonograph
- [mrphonograph]
-
Onderwerp Auteur
24 nov 2012 11:27 - 24 nov 2012 12:00 #24458
door mrphonograph
tino
decca dulcephone reparatie werd gestart door mrphonograph
ik heb van rene r HIFIGN een leuke donatie gehad voor mijn collectie de WO1 decca dulcephone ook te zien in de post slingerkadeautje
en ben bijna gelijk aan de eerste stap van de restauratie begonnen
ervoor bij rene thuis
de gram maakte een rumble geluid tijdens het draaien ik weet dat de dulcephone een fabrieks foutje heeft met de veerpot dus ik vond het al een wonder dat hij speelde
het foutje is dat de veerpot weinig of geen ondersteuning heeft en de veerpot deksel los op de veerpot zit met een beetje pech kan het hierdoor gebeuren dat de veerpot tijdens het opwinden scheef gaat zitten waardoor de tandwielen gaan wringen en het ding dus niet speeld ik hoopte dat het rumbling geluid niet het gevolg was van dit foutje maar van opgedroogd vet in de veerpot
bij het openmaken van de motor en het uitnemen van de veerpot ondekte ik een schijfje latoenkoper op de veerpot ik dacht toen gelijk oh oh!
en helaas bleek mijn angst gegrond
na het schoonmaken van de motor en de veer ging bij het opwinden de veerpot scheef ik heb toen de veerpotpen ringen vervangen voor 2 dikke metalen buisjes en 2 dikke grote diameter o ringen
toen zat de veerpot goed klem op de veerpotpen en speelde de dulcephone weer
daarna heb ik de koffer een beurd gegeven en bijna alle onderdelen eraf gehaald zo als koffersluiting de rem en de snelheidsregelaar
ik heb deze een goede poetsbeurd gegeven alsmede de koffer een lik was
en zie hier het resultaat
erna bij mij thuis
ik ben er tijdens de reparatie ook achtergekomen dat deze gram echt gebruikt is in de eerste wereld oorlog het vet in de veerpot was van een type dat normaal gebruikt werd om grote wapens zoals kanonnen te smeren als dit vet opdroogt is het net opgedroogt houtlijm
iets wat bij militaria verzamelaars niet onbekend is omdat het ook gebruikt werd om messen dolken en zwaarden in het vet te zetten het schoonmaken is echter vrij makelijk je kan het letterlijk van het metaal af pellen door met een scherp mesje een krul te snijden de rest kan met de hand
als laatste alle 3 eerste wereld oorlog gramofoons bijelkaar
groeten
tino
en ben bijna gelijk aan de eerste stap van de restauratie begonnen
ervoor bij rene thuis
de gram maakte een rumble geluid tijdens het draaien ik weet dat de dulcephone een fabrieks foutje heeft met de veerpot dus ik vond het al een wonder dat hij speelde
het foutje is dat de veerpot weinig of geen ondersteuning heeft en de veerpot deksel los op de veerpot zit met een beetje pech kan het hierdoor gebeuren dat de veerpot tijdens het opwinden scheef gaat zitten waardoor de tandwielen gaan wringen en het ding dus niet speeld ik hoopte dat het rumbling geluid niet het gevolg was van dit foutje maar van opgedroogd vet in de veerpot
bij het openmaken van de motor en het uitnemen van de veerpot ondekte ik een schijfje latoenkoper op de veerpot ik dacht toen gelijk oh oh!
en helaas bleek mijn angst gegrond
na het schoonmaken van de motor en de veer ging bij het opwinden de veerpot scheef ik heb toen de veerpotpen ringen vervangen voor 2 dikke metalen buisjes en 2 dikke grote diameter o ringen
toen zat de veerpot goed klem op de veerpotpen en speelde de dulcephone weer
daarna heb ik de koffer een beurd gegeven en bijna alle onderdelen eraf gehaald zo als koffersluiting de rem en de snelheidsregelaar
ik heb deze een goede poetsbeurd gegeven alsmede de koffer een lik was
en zie hier het resultaat
erna bij mij thuis
ik ben er tijdens de reparatie ook achtergekomen dat deze gram echt gebruikt is in de eerste wereld oorlog het vet in de veerpot was van een type dat normaal gebruikt werd om grote wapens zoals kanonnen te smeren als dit vet opdroogt is het net opgedroogt houtlijm
iets wat bij militaria verzamelaars niet onbekend is omdat het ook gebruikt werd om messen dolken en zwaarden in het vet te zetten het schoonmaken is echter vrij makelijk je kan het letterlijk van het metaal af pellen door met een scherp mesje een krul te snijden de rest kan met de hand
als laatste alle 3 eerste wereld oorlog gramofoons bijelkaar
groeten
tino
tino
Laatst bewerkt 24 nov 2012 12:00 door mrphonograph.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marcel L