Algemeen
Calibreren FUNKE W19
11 nov 2012 13:35 - 11 nov 2012 13:50 #23934
door WolfgangH
Beantwoord door WolfgangH in topic Calibreren FUNKE W19
Hallo Marc en Patricia
Bedankt voor de link.
Voor alle duidelijkheid, de Funke W10, W16, W18 en W19 zijn "Röhrenprüfgeräte", d.w.z. géén meetaparatuur! Afwijkingen van +- 5% zij daarom heel normaal.
De mijnheer Jac heeft zeker veel tijd en moeite ingestoken om er een meetinstrument van te maken maar was voor het beoogte doel overbodig, want de kaarten laten veel speling voor de beoordeling toe!
Wat de fouten op de div. kaarten betrefft, die zijn er, helaas.....
Keuze 220 of 240V~ ??
Ik stel het volgende voor:
Je test een sterke eindbuis die bij Vf 4V een If van 1,75A trekt b.v. AL4. Dan meet je de gloeidraadspanning met je DMM. Is die Vf te laag dan zet je de keuze op 220V. Is die bijna gelijk aan 4V, dan op 240V.
Groeten, Wolfgang
Bedankt voor de link.
Voor alle duidelijkheid, de Funke W10, W16, W18 en W19 zijn "Röhrenprüfgeräte", d.w.z. géén meetaparatuur! Afwijkingen van +- 5% zij daarom heel normaal.
De mijnheer Jac heeft zeker veel tijd en moeite ingestoken om er een meetinstrument van te maken maar was voor het beoogte doel overbodig, want de kaarten laten veel speling voor de beoordeling toe!
Wat de fouten op de div. kaarten betrefft, die zijn er, helaas.....
Keuze 220 of 240V~ ??
Ik stel het volgende voor:
Je test een sterke eindbuis die bij Vf 4V een If van 1,75A trekt b.v. AL4. Dan meet je de gloeidraadspanning met je DMM. Is die Vf te laag dan zet je de keuze op 220V. Is die bijna gelijk aan 4V, dan op 240V.
Groeten, Wolfgang
Laatst bewerkt 11 nov 2012 13:50 door WolfgangH. Reden: meer duidelijk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc en Patricia
- [Marc en Patricia]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
11 nov 2012 12:29 #23929
door Marc en Patricia
Beantwoord door Marc en Patricia in topic Calibreren FUNKE W19
Hallo Wolfgang ,
Dank je wel voor de uitleg , mijn w19 is perfect in orde alleen zag ik ergens iets staan over het kalibreren van de tester :
www.jacmusic.com/Tube-testers/W19/restoration.html
Zga onderaan staat er iets beschreven met een KAART op de tester
Here you see a measurement with the finished Funke W19. You need to check the full scale, and the linearity at all voltages and currents. There are special test cards for that, added to the card set. What you see here is the nice result of the 5mA current calibration. This is under the small angle of the deck plate. So linearity is fine also. This took a lot a sweat and tears, but it's perfect now. These tests need to be repeated for all scales, and then the tester is fully calibrated.
Ik zal ook de FOTO plaatsen maar ga zeer zeker jou beschreven methode eens proberen .
Maar als ik de spanning verander dus van 220 naar 240 volt zet geeft de meter iets minder aan is dit normaal ?
De tester is zga nieuw ! ik mis alleen de bruine plaat die je tussen de kaarten kunt zetten .
Deze zet je ook vooraan om de deksel te sluiten en de kaarten te beschermen .
Ik test alles op zowel de Neuberger RP270 , Funke W12 , en de Funke W19 en de gemeten waarde is zga gelijk .
Ik was benieuw of je de tester moet KALIBREREN dus vandaar mijn vraag stelling.
Prettige zondag en reuze bedankt ik kom hierop terug .
Ps heb jij de W19 zelf ook en ook de test meet gedaan ?
Mvgr Marc en Patricia
Dank je wel voor de uitleg , mijn w19 is perfect in orde alleen zag ik ergens iets staan over het kalibreren van de tester :
www.jacmusic.com/Tube-testers/W19/restoration.html
Zga onderaan staat er iets beschreven met een KAART op de tester
Here you see a measurement with the finished Funke W19. You need to check the full scale, and the linearity at all voltages and currents. There are special test cards for that, added to the card set. What you see here is the nice result of the 5mA current calibration. This is under the small angle of the deck plate. So linearity is fine also. This took a lot a sweat and tears, but it's perfect now. These tests need to be repeated for all scales, and then the tester is fully calibrated.
Ik zal ook de FOTO plaatsen maar ga zeer zeker jou beschreven methode eens proberen .
Maar als ik de spanning verander dus van 220 naar 240 volt zet geeft de meter iets minder aan is dit normaal ?
De tester is zga nieuw ! ik mis alleen de bruine plaat die je tussen de kaarten kunt zetten .
Deze zet je ook vooraan om de deksel te sluiten en de kaarten te beschermen .
Ik test alles op zowel de Neuberger RP270 , Funke W12 , en de Funke W19 en de gemeten waarde is zga gelijk .
Ik was benieuw of je de tester moet KALIBREREN dus vandaar mijn vraag stelling.
Prettige zondag en reuze bedankt ik kom hierop terug .
Ps heb jij de W19 zelf ook en ook de test meet gedaan ?
Mvgr Marc en Patricia
11 nov 2012 12:11 #23926
door WolfgangH
Beantwoord door WolfgangH in topic Calibreren FUNKE W19
Hallo Marc en Patricia
Vooraf: de Funke W19 is niet te calibreren! Je kunt hooguit controleren of de spanningen en de aangewezen stromen nog binnen de tolerantie zijn. Afwijkingen van +- 5% zijn mogelijk.
Zoals je weet, worden er div. gelijkspanningen aangeboden waarvan de +200V niet gestabiliseerd is. Afhankelijk van de belasting kan die varieren van ca. 190 tot 240V. Alleen de +150V is met een glimstabilisator gestabiliseerd. M.b.v spanningsdelers worden hiervan de +100, +50, +30 en +10V geproduceerd.
Deze spanningen (zonder belasting) raad ik aan met een goede digitale multimeter te controleren.
Je zet de keuzeschakelaar in stand 12 en verbind de DMM met A1 en K op het paneel. Onderaan rechts steek je een stekker op het Ia bereik van 250 mA. Nu kan je onderaan links de verschillende spanningen één voor één met een tweede stekker selecteren.
Belangrijk is ook de controle op nauwkeurigheid van de stroommeter!
Hiervoor zet je de DMM op stroommeting en voeg er belastingweerstanden Rb in serie!
De waardes van deze belastingweerstanden zijn natuurlijk afhankelijk van het gekozen anodestroombereik (onderaan rechts). Als Ua kiezen wij de 200V (stekker onderaan links).
De uitslagen van de meter zullen dan ongeveer in het midden van het bereik liggen en worden vergeleken met de indicatie op het DMM (=referentie).
Ik heb een tabel gemaakt:
Ia bereik---Rb---P
1,0mA---390k---0,15W
2,5mA---150k---0,5W
5,0mA---68k---1,0W
10mA----39k---1,5W
25mA----15k---5W
50mA----6,8k---8W
100mA---3,3k---15W! (kort)
250mA---2,0k---20W! (kort)
Ik ga er van uit dat de trafo in de W19 in order is en daarom de div. wisselspannigen goed zijn.
Hiervoor eventueel de 220 - 240V primaire keuzeschakelaar veranderen.
Veel succes ermee...
Groeten, Wolfgang
Vooraf: de Funke W19 is niet te calibreren! Je kunt hooguit controleren of de spanningen en de aangewezen stromen nog binnen de tolerantie zijn. Afwijkingen van +- 5% zijn mogelijk.
Zoals je weet, worden er div. gelijkspanningen aangeboden waarvan de +200V niet gestabiliseerd is. Afhankelijk van de belasting kan die varieren van ca. 190 tot 240V. Alleen de +150V is met een glimstabilisator gestabiliseerd. M.b.v spanningsdelers worden hiervan de +100, +50, +30 en +10V geproduceerd.
Deze spanningen (zonder belasting) raad ik aan met een goede digitale multimeter te controleren.
Je zet de keuzeschakelaar in stand 12 en verbind de DMM met A1 en K op het paneel. Onderaan rechts steek je een stekker op het Ia bereik van 250 mA. Nu kan je onderaan links de verschillende spanningen één voor één met een tweede stekker selecteren.
Belangrijk is ook de controle op nauwkeurigheid van de stroommeter!
Hiervoor zet je de DMM op stroommeting en voeg er belastingweerstanden Rb in serie!
De waardes van deze belastingweerstanden zijn natuurlijk afhankelijk van het gekozen anodestroombereik (onderaan rechts). Als Ua kiezen wij de 200V (stekker onderaan links).
De uitslagen van de meter zullen dan ongeveer in het midden van het bereik liggen en worden vergeleken met de indicatie op het DMM (=referentie).
Ik heb een tabel gemaakt:
Ia bereik---Rb---P
1,0mA---390k---0,15W
2,5mA---150k---0,5W
5,0mA---68k---1,0W
10mA----39k---1,5W
25mA----15k---5W
50mA----6,8k---8W
100mA---3,3k---15W! (kort)
250mA---2,0k---20W! (kort)
Ik ga er van uit dat de trafo in de W19 in order is en daarom de div. wisselspannigen goed zijn.
Hiervoor eventueel de 220 - 240V primaire keuzeschakelaar veranderen.
Veel succes ermee...
Groeten, Wolfgang
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marc en Patricia
- Marc en Patricia
- [Marc en Patricia]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 nov 2012 19:40 #23910
door Marc en Patricia
Calibreren FUNKE W19 werd gestart door Marc en Patricia
Wie o wie kan mij eens vertellen hoe dit moet ik snap geen snars .
Ik heb het in het engels gevonden maar pff ik kom er niet uit.
Iemand die mij dit op zijn NEDERLANDS kan vertellen ?
Dank jullie wel
Mvgr Marc en Patricia
Ik heb het in het engels gevonden maar pff ik kom er niet uit.
Iemand die mij dit op zijn NEDERLANDS kan vertellen ?
Dank jullie wel
Mvgr Marc en Patricia