Algemeen
Bakeliet--- luisterkamer of woning authentiek inrichten
26 okt 2012 19:13 #23292
door Gino
Als het oud is is het leuk
Beantwoord door Gino in topic Bakeliet--- luisterkamer of woning authentiek inrichten
Ja, leuk spul. 
Echter : zoals lee ook al aangaf : het is wél aan de prijs.
Wij hebben ons hele huis geantidateerd qua schakelmateriaal. Ik ben begonnen met zoeken op de
antieke techniekbeurs, en aangevuld met marktplaats en medeforummers !
Als je zo het huis rondgaat heb je nogal wat nodig! Opbouw vind ik dan essentieel.
De link van Arjan naar de bovengenoemde site raadplegende zag ik ook aanbod van inbouwbakeliet.
Da's mijns insziens nooit in de oude tijden gebruikt.
Dit zijn de meest voorkomende draaischakelaars die we geplaatst hebben :
Het was wel een zoekerij, want speciale schakelaars ( bijv. voor een hotelschakeling) of stopcontact schakelaarcombinaties zijn ook niet overal te vinden.
Maar uiteindelijk is het gelukt alles te vinden.
Niets nieuw. maar origineel oud ! :woohoo:
Gino
Echter : zoals lee ook al aangaf : het is wél aan de prijs.
Wij hebben ons hele huis geantidateerd qua schakelmateriaal. Ik ben begonnen met zoeken op de
antieke techniekbeurs, en aangevuld met marktplaats en medeforummers !
Als je zo het huis rondgaat heb je nogal wat nodig! Opbouw vind ik dan essentieel.
De link van Arjan naar de bovengenoemde site raadplegende zag ik ook aanbod van inbouwbakeliet.
Da's mijns insziens nooit in de oude tijden gebruikt.
Dit zijn de meest voorkomende draaischakelaars die we geplaatst hebben :
Het was wel een zoekerij, want speciale schakelaars ( bijv. voor een hotelschakeling) of stopcontact schakelaarcombinaties zijn ook niet overal te vinden.
Maar uiteindelijk is het gelukt alles te vinden.
Niets nieuw. maar origineel oud ! :woohoo:
Gino
Als het oud is is het leuk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25 okt 2012 21:34 - 25 okt 2012 21:42 #23259
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Bakeliet--- luisterkamer of woning authentiek inrichten
Mooi om te zien dat bakelietproductie nog leeft.
Ik moet even terugkomen op mijn eerdere uitspraak als zou bakeliet.nl al 100 jaar geschiedenis achter de rug hebben. De vermelding van 100 jaar slaat op de fabriek waar ze hun porselein schakelmateriaal betrekken. Verder staat op hun site ook duidelijk dat ze (ook) een importerende groothandel zijn.
De foto's waarvan ik dacht dat ze historisch zijn, lijken toch allemaal recent. Dus toch een mooi kijkje in de keuken.
Wat wel intrigerend is, is dat ze kennelijk originele gerestaureerde mallen gebruiken voor de productie van de deurkrukken e.d. Hoe zijn die bij Philips de deur uitgegaan en na al die tijd toch nog weer opgedoken? Je kan opzich de complete inventaris van een fabriek opkopen na sluiting (recent nog een beeldbuizenfabriek maar helaas had ik wat tekort aan geld en ruimte om alles mee te nemen; er waren echter wel partijen die een complete productielijn of een deel van een productielijn meenamen), maar niet tientallen jaren na sluiting, zou ik denken. Zelfs bij Philips lijkt me de zolder niet zo groot dat er perzen en matrijzen blijven staan toch.
Ik moet even terugkomen op mijn eerdere uitspraak als zou bakeliet.nl al 100 jaar geschiedenis achter de rug hebben. De vermelding van 100 jaar slaat op de fabriek waar ze hun porselein schakelmateriaal betrekken. Verder staat op hun site ook duidelijk dat ze (ook) een importerende groothandel zijn.
De foto's waarvan ik dacht dat ze historisch zijn, lijken toch allemaal recent. Dus toch een mooi kijkje in de keuken.
Wat wel intrigerend is, is dat ze kennelijk originele gerestaureerde mallen gebruiken voor de productie van de deurkrukken e.d. Hoe zijn die bij Philips de deur uitgegaan en na al die tijd toch nog weer opgedoken? Je kan opzich de complete inventaris van een fabriek opkopen na sluiting (recent nog een beeldbuizenfabriek maar helaas had ik wat tekort aan geld en ruimte om alles mee te nemen; er waren echter wel partijen die een complete productielijn of een deel van een productielijn meenamen), maar niet tientallen jaren na sluiting, zou ik denken. Zelfs bij Philips lijkt me de zolder niet zo groot dat er perzen en matrijzen blijven staan toch.
Laatst bewerkt 25 okt 2012 21:42 door maarten.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
24 okt 2012 17:30 #23225
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Bakeliet--- luisterkamer of woning authentiek inrichten
Bakeliet staat op dit moment behoorlijk in de belangstelling. Ook bij restauratie van oude panden in Amsterdam. Er is nog behoorlijk wat info over te vinden. Ik heb ook nog ergens adressen van oost Europese fabrikanten die nog steeds produceren. Zoeken we op. Hieronder wat info links
www.allbakelite.com/
www.ptta.nl/index.php?id=eatonholec
www.resopal.nl/bedrijfsprofiel.aspx
www.berker.com/nl/belgie/berker/schakeljaren/1919-1939/
www.bakeliet.net/
www.allbakelite.com/
www.ptta.nl/index.php?id=eatonholec
www.resopal.nl/bedrijfsprofiel.aspx
www.berker.com/nl/belgie/berker/schakeljaren/1919-1939/
www.bakeliet.net/
24 okt 2012 16:56 - 24 okt 2012 16:59 #23221
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Bakeliet--- luisterkamer of woning authentiek inrichten
@René: Het zal inderdaad hetzelfde zijn (vast wel wat subtiele aanpassingen in het productieproces -> Philips hield heel erg van optimaliseren en continu verbeteren). Op de betreffende site wordt onder geschiedenis onder verschillende kopjes de geschiedenis onder Baekeland en onder Philips behandeld. Onderaan staat dan: In 2012 zijn we weer begonnen met Bakeliet, respectievelijk: in 2012 zijn we weer begonnen met Philite. Ik verwacht dat het zeker in hun geval om 100% hetzelfde materiaal gaat, dat ze voor het leuke 2 namen meegeven.
Die beschrijving met een groot gat tot 2012 lijkt nogal op de manier waarop diverse Oost-Duitse bedrijven hun geschiedenis beschrijven (daar valt soms een dergelijk gat tussen 1945 en 1991, terwijl daar toch ook heel veel ontwikkeld en gemaakt is, al hoeft dat niet de kernactiviteit geweest te zijn).
Ik vind de bedrijfsactiviteiten opzienbarend genoeg voor zo'n bakelietfabrikant om daar toch wat meer over te schrijven, zeker omdat ze claimen dat ze al 100 jaar bestaan. Er zijn ongetwijfeld wel forumlezers die de oude handelsnaam zouden herkennen als die vermeld werd.
Als ik er lust toe heb zou ik ze ook eens kunnen mailen, natuurlijk.
Die beschrijving met een groot gat tot 2012 lijkt nogal op de manier waarop diverse Oost-Duitse bedrijven hun geschiedenis beschrijven (daar valt soms een dergelijk gat tussen 1945 en 1991, terwijl daar toch ook heel veel ontwikkeld en gemaakt is, al hoeft dat niet de kernactiviteit geweest te zijn).
Ik vind de bedrijfsactiviteiten opzienbarend genoeg voor zo'n bakelietfabrikant om daar toch wat meer over te schrijven, zeker omdat ze claimen dat ze al 100 jaar bestaan. Er zijn ongetwijfeld wel forumlezers die de oude handelsnaam zouden herkennen als die vermeld werd.
Als ik er lust toe heb zou ik ze ook eens kunnen mailen, natuurlijk.
Laatst bewerkt 24 okt 2012 16:59 door maarten.
24 okt 2012 13:17 #23212
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Bakeliet--- luisterkamer of woning authentiek inrichten
Arjan,
Bedankt voor de tip, het is een mooie site met prachtig spul.
Persoonlijk schrik ik nogal van de prijzen en vind ze wel erg hoog, zelf heb ik de ervaring dat al het bakelieten schakel materiaal op rommelmarkten te koop is, ook de bakelieten bel zoals daar afgebeeld kom ik nog regelmatig tegen evenals bijvoorbeeld de bakelieten beltrafo`s, deurbeslag, enz.
Dit alles voor een schijntje van de prijs die genoemde firma vraagt.
Verschil is dat het 1e nieuw is en het 2e hands spul meestal even een poetsbeurt nodig heeft.
Wel in het achterhoofd houdend dat de prijzen op rommelmarkten hier in Limburg vaak beduidend lager liggen dan boven de grote rivieren.
Wel heel bijzonder dat het allemaal weer nieuw gemaakt wordt met als voordeel dat het dan 100% veilig is
Lee
Bedankt voor de tip, het is een mooie site met prachtig spul.
Persoonlijk schrik ik nogal van de prijzen en vind ze wel erg hoog, zelf heb ik de ervaring dat al het bakelieten schakel materiaal op rommelmarkten te koop is, ook de bakelieten bel zoals daar afgebeeld kom ik nog regelmatig tegen evenals bijvoorbeeld de bakelieten beltrafo`s, deurbeslag, enz.
Dit alles voor een schijntje van de prijs die genoemde firma vraagt.
Verschil is dat het 1e nieuw is en het 2e hands spul meestal even een poetsbeurt nodig heeft.
Wel in het achterhoofd houdend dat de prijzen op rommelmarkten hier in Limburg vaak beduidend lager liggen dan boven de grote rivieren.
Wel heel bijzonder dat het allemaal weer nieuw gemaakt wordt met als voordeel dat het dan 100% veilig is
Lee
24 okt 2012 12:09 #23207
door ahavelaar
Beantwoord door ahavelaar in topic Bakeliet--- luisterkamer of woning authentiek inrichten
Hoi René,
Dat klopt dat Philips de naam Philite heeft bedacht, want ze mochten inderdaad de naam bakeliet niet gebruiken. Eén en ander kun je hier lezen: www.bakeliet.nl/historie-phillips
Met vriendelijke groet,
Arjan
Dat klopt dat Philips de naam Philite heeft bedacht, want ze mochten inderdaad de naam bakeliet niet gebruiken. Eén en ander kun je hier lezen: www.bakeliet.nl/historie-phillips
Met vriendelijke groet,
Arjan