Algemeen
nu kun je zelf opnames maken van wasrollen
06 okt 2012 01:37 - 06 okt 2012 01:42 #22240
door Cees
Beantwoord door Cees in topic nu kun je zelf opnames maken van wasrollen
Vandaar dat mijn jeugd expiriement zo was gemaakt dat de trillingen van de naald rechtstreeks
,mechaniesch werden overgebracht op het pïezo kristal van het oortelefoontje.
Het membraan deed zo geen dienst meer om geluid op te pikken maar, de naald bewegingen,
trillingen, brengen zo direct het kristal in beweging, trilling, waardoor er spanning
door het kristal word opgewekt.
Een pïezo kristal heeft de eigenschap dat je het in trilling kan brengen door er een
kleine elektrische wissel spanning op te zetten, (werking kristal telefoontje).
Andersom kan door het kristal een elektrische wisselspanning worden opgewekt door er
mechanische trillingen aan toe te voeren, waardoor het dus in trilling word gebracht.
Die trilling is dan gelijk aan de frequentie van de wisselende spanning die het dan af geeft.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is geworden Mr Phonograph, Tino.
Vr gr Cees. Mr radiobuis.
,mechaniesch werden overgebracht op het pïezo kristal van het oortelefoontje.
Het membraan deed zo geen dienst meer om geluid op te pikken maar, de naald bewegingen,
trillingen, brengen zo direct het kristal in beweging, trilling, waardoor er spanning
door het kristal word opgewekt.
Een pïezo kristal heeft de eigenschap dat je het in trilling kan brengen door er een
kleine elektrische wissel spanning op te zetten, (werking kristal telefoontje).
Andersom kan door het kristal een elektrische wisselspanning worden opgewekt door er
mechanische trillingen aan toe te voeren, waardoor het dus in trilling word gebracht.
Die trilling is dan gelijk aan de frequentie van de wisselende spanning die het dan af geeft.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is geworden Mr Phonograph, Tino.
Vr gr Cees. Mr radiobuis.
Laatst bewerkt 06 okt 2012 01:42 door Cees. Reden: zin er bij gezet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- mrphonograph
- [mrphonograph]
-
Onderwerp Auteur
03 okt 2012 21:26 #22139
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic nu kun je zelf opnames maken van wasrollen
het pakt de trillingen van het weergeverhuis op dus niet direct het membraam
zoals het hierboven de trillingen van de gitaar kast oppakt en niet direct de snaaren piezo's werken niet op directe lucht trillingen dus als telefoon zou het waardeloos zijn het zijn zogenaamde solid body pickups ze zijn totaal niet microfonish je kan een opname maken van een wasrol en ter gelijkertijd heavy metal keihard aanzetten als je daarna de opname beluisterd hoor je alleen de wasrol
tino
zoals het hierboven de trillingen van de gitaar kast oppakt en niet direct de snaaren piezo's werken niet op directe lucht trillingen dus als telefoon zou het waardeloos zijn het zijn zogenaamde solid body pickups ze zijn totaal niet microfonish je kan een opname maken van een wasrol en ter gelijkertijd heavy metal keihard aanzetten als je daarna de opname beluisterd hoor je alleen de wasrol
tino
tino
03 okt 2012 18:37 #22130
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic nu kun je zelf opnames maken van wasrollen
Beste Cees,
Zoiets heeft ook eens in een oude Radio Bulletin gestaan, in de rubriek "Lezers Peinsden" op exact dezelfde manier als jij beschreef. Het zou wel erg toevallig zijn als jij dat was.....
Groeten,
Peter
Zoiets heeft ook eens in een oude Radio Bulletin gestaan, in de rubriek "Lezers Peinsden" op exact dezelfde manier als jij beschreef. Het zou wel erg toevallig zijn als jij dat was.....
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
03 okt 2012 00:10 - 03 okt 2012 00:11 #22114
door Cees
Beantwoord door Cees in topic nu kun je zelf opnames maken van wasrollen
Tino,
Toch nog even een vraag: Bedoel je dat het kristal mechaniesch rechtstreeks aan de naald
is gekoppeld? Zodanig dat de trillingen rechtstreeks of direct van af de rol worden
overgebracht op het kristal?
Een oud kristal Pic Up element werkt dan ook volgens het zelfde principe, het verschil
is dat een kristal element laterale groeven aftast.
Wat die vriend van jou heeft gedaan, zou je ook van een kristal oor telefoontje kunnen
maken. Open maken en je kunt het midden van het membraan mechanisch verbinden met de
naald. Het geeft dan een vrij grote signaal afgifte, geschikt om te verbinden met de
Pic Up ingang van een oude radio.
Een leuk knutsel karweitje voor de doe het zelfer.
Het is ook op een slinger grammofoon te maken.
Membraan uit de weergever halen en het midden van het membraan van de oortelefoon
aan het midden van de weergever bevestigen.
Dit was één van mijn jeugd expiriementen. En het werkte óók nog.
Succes met knutselen.
Je kunt het dus zelf óók maken.
Vr gr Cees.
Toch nog even een vraag: Bedoel je dat het kristal mechaniesch rechtstreeks aan de naald
is gekoppeld? Zodanig dat de trillingen rechtstreeks of direct van af de rol worden
overgebracht op het kristal?
Een oud kristal Pic Up element werkt dan ook volgens het zelfde principe, het verschil
is dat een kristal element laterale groeven aftast.
Wat die vriend van jou heeft gedaan, zou je ook van een kristal oor telefoontje kunnen
maken. Open maken en je kunt het midden van het membraan mechanisch verbinden met de
naald. Het geeft dan een vrij grote signaal afgifte, geschikt om te verbinden met de
Pic Up ingang van een oude radio.
Een leuk knutsel karweitje voor de doe het zelfer.
Het is ook op een slinger grammofoon te maken.
Membraan uit de weergever halen en het midden van het membraan van de oortelefoon
aan het midden van de weergever bevestigen.
Dit was één van mijn jeugd expiriementen. En het werkte óók nog.
Succes met knutselen.
Je kunt het dus zelf óók maken.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 03 okt 2012 00:11 door Cees. Reden: zin er bij gezet
- mrphonograph
- [mrphonograph]
-
Onderwerp Auteur
02 okt 2012 02:09 - 02 okt 2012 02:12 #22089
door mrphonograph
tino
nu kun je zelf opnames maken van wasrollen werd gestart door mrphonograph
ik ben al een tijd bevriend met benjamin canaday in california hij heeft op youtube een kanaal genaamd the victrola guy en ben heeft iets uitgevonden voor het opnemen van wasrollen direct van een edison fonograaf
het ding heeft een piezoelectric cristal waarmee het alleen de trillingen van het weergeverhuis waarneemd en zodoende niet de irritante membraam resonantie oppakt soals een microfoon dat zou doen (deze piezo's worden ook gebruikt voor de versterking van b-v. een viool)
de mp3 opnames met de canaphonic archivette (want zo heet het ding)zijn zeer goed en absoluut bruikbaar voor mijn archief
als je het hoord zou je niet zeggen dat het om een acoustische weergave gaat
als je een cylinder fonograaf hebt moet je hem haast wel kopen al is het alleen maar om de cylinders over zo'n warme jaren 50 versterker te spelen geloof me je zult verbaast staan
voor meer info contact bejamin op thevictrolaguy@gmail.com
of kijk op mijn kanaal op youtube mredison1877
groetjes
tino
het ding heeft een piezoelectric cristal waarmee het alleen de trillingen van het weergeverhuis waarneemd en zodoende niet de irritante membraam resonantie oppakt soals een microfoon dat zou doen (deze piezo's worden ook gebruikt voor de versterking van b-v. een viool)
de mp3 opnames met de canaphonic archivette (want zo heet het ding)zijn zeer goed en absoluut bruikbaar voor mijn archief
als je het hoord zou je niet zeggen dat het om een acoustische weergave gaat
als je een cylinder fonograaf hebt moet je hem haast wel kopen al is het alleen maar om de cylinders over zo'n warme jaren 50 versterker te spelen geloof me je zult verbaast staan
voor meer info contact bejamin op thevictrolaguy@gmail.com
of kijk op mijn kanaal op youtube mredison1877
groetjes
tino
tino
Laatst bewerkt 02 okt 2012 02:12 door mrphonograph.