Algemeen
tips voor beginners en onervaren heren en dames.
Minder
Meer
17 aug 2012 14:21 #20486
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic tips voor beginners en onervaren heren en dames.
De gááfste tekst die ik ooit vond, op het titelblad van een Engelse gebruiksaanwijzing:
"Please, try our way first"
Welhaast onderdanig, maar wel een doordenkertje
Nico
"Please, try our way first"
Welhaast onderdanig, maar wel een doordenkertje
Nico
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
17 aug 2012 13:59 - 17 aug 2012 14:06 #20485
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic tips voor beginners en onervaren heren en dames.
Hoi Jeroen.
Een heerlijk verhaal van je, dank.
Soms zijn discussies ook gewoon aardig om te voeren hoor.
Dan maken we ons er niet druk om, mede door de temperaturen.
Ik zeg dan niet dat een discussie nutteloos is, maar je
kan er ook gewoon plezier aan beleven en een stelling zien
op te lossen of te verduidelijken.
De menschheid doet niet anders.
Al help je er maar één persoon mee, of doet maar één persoon
mee, dan is het al de moeite waard.
:smilythumb:
Een heerlijk verhaal van je, dank.
Soms zijn discussies ook gewoon aardig om te voeren hoor.
Dan maken we ons er niet druk om, mede door de temperaturen.
Ik zeg dan niet dat een discussie nutteloos is, maar je
kan er ook gewoon plezier aan beleven en een stelling zien
op te lossen of te verduidelijken.
De menschheid doet niet anders.
Al help je er maar één persoon mee, of doet maar één persoon
mee, dan is het al de moeite waard.
:smilythumb:
Laatst bewerkt 17 aug 2012 14:06 door brcf01.
- Jeroen Landman
- [Jeroen Landman]
-
- Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Minder
Meer
17 aug 2012 11:46 #20483
door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic tips voor beginners en onervaren heren en dames.
Heren, ik zou me er niet te druk om maken en zeker niet met deze temperaturen...
Het is niet zo zeer dat mensen (in het algemeen) heden ten dage "dom" of onwetend zijn, maar eerder ongeduldig en verwend met luxe die vroeger niet vanzelfsprekend was of onbetaalbaar.
Het is gewoon zo dat we in een consumptie-maatschappij leven en veel zaken vanzelfsprekend zijn.
Om bij de radio te blijven, pakweg 50 jaar terug was dat een rijk bezit waar meestal lang voor gespaard was, veelal werd zo'n product ook zorgvuldig geplaatst en ingesteld door de verkoper.
Uit respect, interesse en angst om het te vernielen werd dan de gebruiksaanwijzing zorgvuldig door de koper gelezen en diegene raakte dan ook vertrouwd met het apparaat.
Een ongeletterde en ongeleerde boer bijvoorbeeld, die weliswaar alles wist van koeien of gewassen verbouwen maar totaal niets van techniek kon door geduld en interesse zo'n toestel leren begrijpen, ook al was hij nooit verder gekomen dan de lagere school.
Het was buiten electrisch licht dan vaak ook het enige electrische apparaat in huis.
electriciteit was vreemd, eng en materie voor "geleerden"
Heden ten dage is het onderwijs veel uitgebreider en moet zelfs een boer een lange en uitgebreide opleiding volgen, alleen al om zich bekend te maken met de vele milieuregels.
Recentelijk was ik bij een kennis op bezoek die steen en been klaagde over dat "waardeloze KPN kastje wat zo vaak gereset moest worden" omdat dan tv en internet er mee op hielden, "wat een rotzooi maken ze tegenwoordig toch"
Vele gesprekken met de helpdesk hadden tot niets geleid en hij beklaagde zich over de slechte service van vandaag de dag, en was overtuigd dat zelfs de TD van KPN er geen snars van wist.
De man is hoogopgeleid, heeft een goede baan.
"Heb jij daar geen kaas van gegeten met je electronica-achtergrond?" vroeg hij me...
Jawel Nico! maar je had het ook zelf op kunnen lossen man! HUH?! ja, denk eens na...
"Ik heb geen verstand van KPN kastjes!" zei hij..
Nou, ik weet precies wat jouw probleem is man...het "kastje" (Experiabox) stond in een smal vakje achter de HDMI tv decoder, en dat vakje van zijn audiomeubel was ook nog eens netjes afgesloten door een glazen deurtje.
Het audiomeubel is strak aan de wand opgehangen en daarboven hangt een LED tv aan de wand.
Toen ik het deurtje opende kwam er een stroom hete lucht met de geur van medium gebakken electronica mij tegemoet..
Nico klaagde dat hij ook vond dat die "rommel" veel te heet werd.
Nog snapte hij het niet, dus dan maar in Jip-en-Janneke-taal...Nico, als ik jou in een driedelig kostuum in 40 graden Celsius een tuin om laat spitten, hou lang houdt jij dat vol zonder een glas fris?!
Eindelijk viel het kwartje, "Tja, dat had ik eigenlijk zelf wel kunnen bedenken..."
RTFM! Read The Fucking Manual! is een populair gezegde in de VS.
Maar logisch nadenken en gewoon even de tijd nemen om iets correct te installeren is de basis.
Heeft niets met intelligentie of opleiding te maken, maar wel veel met geduld.
Ik heb zijn Experiabox-modem in de meterkast geplaatst, en (tegen zijn zin) met een 22 mm vlinderboor een paar ventilatiegaten onder in het hangende audiomeubel geboord, waar je normaal gesproken niets van ziet.
Ergo; de "KPN-rotzooi" heeft daarna nooit meer kuren vertoond
Dus iemand die zijn vers gevonden buizenradio lanceert of affakkelt omdat hij te gehaast is om eerst eens op internet te gaan struinen of een kenner om raad te vragen...gevalletje jammer, maar wel een goede les wat betreft "effe snel" :whistle:
Groet,
Jeroen
Het is niet zo zeer dat mensen (in het algemeen) heden ten dage "dom" of onwetend zijn, maar eerder ongeduldig en verwend met luxe die vroeger niet vanzelfsprekend was of onbetaalbaar.
Het is gewoon zo dat we in een consumptie-maatschappij leven en veel zaken vanzelfsprekend zijn.
Om bij de radio te blijven, pakweg 50 jaar terug was dat een rijk bezit waar meestal lang voor gespaard was, veelal werd zo'n product ook zorgvuldig geplaatst en ingesteld door de verkoper.
Uit respect, interesse en angst om het te vernielen werd dan de gebruiksaanwijzing zorgvuldig door de koper gelezen en diegene raakte dan ook vertrouwd met het apparaat.
Een ongeletterde en ongeleerde boer bijvoorbeeld, die weliswaar alles wist van koeien of gewassen verbouwen maar totaal niets van techniek kon door geduld en interesse zo'n toestel leren begrijpen, ook al was hij nooit verder gekomen dan de lagere school.
Het was buiten electrisch licht dan vaak ook het enige electrische apparaat in huis.
electriciteit was vreemd, eng en materie voor "geleerden"
Heden ten dage is het onderwijs veel uitgebreider en moet zelfs een boer een lange en uitgebreide opleiding volgen, alleen al om zich bekend te maken met de vele milieuregels.
Recentelijk was ik bij een kennis op bezoek die steen en been klaagde over dat "waardeloze KPN kastje wat zo vaak gereset moest worden" omdat dan tv en internet er mee op hielden, "wat een rotzooi maken ze tegenwoordig toch"
Vele gesprekken met de helpdesk hadden tot niets geleid en hij beklaagde zich over de slechte service van vandaag de dag, en was overtuigd dat zelfs de TD van KPN er geen snars van wist.
De man is hoogopgeleid, heeft een goede baan.
"Heb jij daar geen kaas van gegeten met je electronica-achtergrond?" vroeg hij me...
Jawel Nico! maar je had het ook zelf op kunnen lossen man! HUH?! ja, denk eens na...
"Ik heb geen verstand van KPN kastjes!" zei hij..
Nou, ik weet precies wat jouw probleem is man...het "kastje" (Experiabox) stond in een smal vakje achter de HDMI tv decoder, en dat vakje van zijn audiomeubel was ook nog eens netjes afgesloten door een glazen deurtje.
Het audiomeubel is strak aan de wand opgehangen en daarboven hangt een LED tv aan de wand.
Toen ik het deurtje opende kwam er een stroom hete lucht met de geur van medium gebakken electronica mij tegemoet..
Nico klaagde dat hij ook vond dat die "rommel" veel te heet werd.
Nog snapte hij het niet, dus dan maar in Jip-en-Janneke-taal...Nico, als ik jou in een driedelig kostuum in 40 graden Celsius een tuin om laat spitten, hou lang houdt jij dat vol zonder een glas fris?!
Eindelijk viel het kwartje, "Tja, dat had ik eigenlijk zelf wel kunnen bedenken..."
RTFM! Read The Fucking Manual! is een populair gezegde in de VS.
Maar logisch nadenken en gewoon even de tijd nemen om iets correct te installeren is de basis.
Heeft niets met intelligentie of opleiding te maken, maar wel veel met geduld.
Ik heb zijn Experiabox-modem in de meterkast geplaatst, en (tegen zijn zin) met een 22 mm vlinderboor een paar ventilatiegaten onder in het hangende audiomeubel geboord, waar je normaal gesproken niets van ziet.
Ergo; de "KPN-rotzooi" heeft daarna nooit meer kuren vertoond
Dus iemand die zijn vers gevonden buizenradio lanceert of affakkelt omdat hij te gehaast is om eerst eens op internet te gaan struinen of een kenner om raad te vragen...gevalletje jammer, maar wel een goede les wat betreft "effe snel" :whistle:
Groet,
Jeroen
17 aug 2012 00:25 #20477
door Cees
Beantwoord door Cees in topic tips voor beginners en onervaren heren en dames.
Ik zou zeggen: Zet boven aan op de start (home) pagina van het forum een waarschuwing
wat je met een oude op zolder terug gevonden radio moet doen en vooral niet moet
doen. En dat kan best zonder technische termen te gebruiken.
En wellicht dat de forum beheerder Marcel dat best wel wil doen.
B.v: Waarschuwing! Doe de stekker van een oude radio die lang niet gebruikt is
niet in het stopcontact.
Dit kan schade toe brengen aan belangrijke onderdelen in de radio
of erger, brand veroorzaken! Wij willen u graag helpen met goede adviezen: Wat u
moet doen alvorens u de stekker van de radio in het stopcontact doet.
Desnoods met een link naar het artikeltje van Henk K dat hier over gaat.
Vr gr Cees.
P.S: En als dat dan in onwetendheid toch al gebeurd is: Helaas pech gehad als
dat mis is gegaan. Maar gelukkig loopt het ook heel vaak goed af.
wat je met een oude op zolder terug gevonden radio moet doen en vooral niet moet
doen. En dat kan best zonder technische termen te gebruiken.
En wellicht dat de forum beheerder Marcel dat best wel wil doen.
B.v: Waarschuwing! Doe de stekker van een oude radio die lang niet gebruikt is
niet in het stopcontact.
Dit kan schade toe brengen aan belangrijke onderdelen in de radio
of erger, brand veroorzaken! Wij willen u graag helpen met goede adviezen: Wat u
moet doen alvorens u de stekker van de radio in het stopcontact doet.
Desnoods met een link naar het artikeltje van Henk K dat hier over gaat.
Vr gr Cees.
P.S: En als dat dan in onwetendheid toch al gebeurd is: Helaas pech gehad als
dat mis is gegaan. Maar gelukkig loopt het ook heel vaak goed af.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
16 aug 2012 19:48 #20464
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic tips voor beginners en onervaren heren en dames.
Han, misschien wel, het is nu nog een beetje het onder geschoven kindje. Ik heb al heel veel klaarstaan, maar moet nog even een makkelijke interface en pagina maken. Ik zal daar eens een dagje aan besteden. Ik heb alle Philips vademecums klaar staan maar dan uitgesplitst naar type reparatie en radio\apparaat. En veel reparatie verhaaltjes inderdaad in heel simpele uitleg en beknopt.
16 aug 2012 19:44 #20463
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic tips voor beginners en onervaren heren en dames.
Henk, zou jouw repatheek nou net zijn wat René bedoelde toen hij deze topic startte
:thumbsup:
:thumbsup: