Algemeen
Herinneringen aan de Firato
12 aug 2012 12:52 - 12 aug 2012 12:55 #20299
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Herinneringen aan de Firato
Ook ik ben een aantal keren op de Firato geweest. De eerste keer omstreeks 1969 op schoolreisje. Later nog een aantal keren zelfstandig. Als inwoner van Noord Nederland was destijds een reis naar Amsterdam wel iets bijzonders, een beetje verweggistan want verder had ik er helemaal geen familie of kennissen.
Als hobbyist was ik natuurlijk altijd wel geinteresseerd van wat er zo in de handel werd gebracht aan apparaten. En het was heel leuk dat je zomaar aan heel veel knoppen kon draaien.
Ik herinner mij nog dat Nordmende kwam met een grote KTV met daaronder drie kleine ZW schermpjes om gelijktijdig andere TV programma's te kunnen volgen. Voorts de introductie van kleine portable Sony tv'tjes. En bij een laatste keer de introductie van de platte TV schermen.
In mijn herinnering moet ik er ook de zender van Idzerda uit 1919 gezien hebben, zelfs in werking. Ik weet niet meer welk jaar dat was.
De NOS had er volgens mij ook een stand en de VERON was er ook met een demonstratie van de amateur zend hobby.
mvg, Pieter.
Als hobbyist was ik natuurlijk altijd wel geinteresseerd van wat er zo in de handel werd gebracht aan apparaten. En het was heel leuk dat je zomaar aan heel veel knoppen kon draaien.
Ik herinner mij nog dat Nordmende kwam met een grote KTV met daaronder drie kleine ZW schermpjes om gelijktijdig andere TV programma's te kunnen volgen. Voorts de introductie van kleine portable Sony tv'tjes. En bij een laatste keer de introductie van de platte TV schermen.
In mijn herinnering moet ik er ook de zender van Idzerda uit 1919 gezien hebben, zelfs in werking. Ik weet niet meer welk jaar dat was.
De NOS had er volgens mij ook een stand en de VERON was er ook met een demonstratie van de amateur zend hobby.
mvg, Pieter.
Laatst bewerkt 12 aug 2012 12:55 door pieterv. Reden: extra tekst toegevoegd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 aug 2012 12:25 - 12 aug 2012 12:25 #20296
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Herinneringen aan de Firato
De Firato... Ben er 1 keer geweest, moet 1995 of 1996 geweest zijn dus een van de laatste keren. De eerste plasmaschermen hingen aan de wand. Helaas weet ik me er niet zoveel meer van te herinneren en heb ook geen aantekeningen of foto's.
Laatst bewerkt 12 aug 2012 12:25 door maarten.
12 aug 2012 10:54 - 12 aug 2012 11:01 #20293
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Herinneringen aan de Firato
Naast de Rijksverzekeringsbank bouwde De Nederlandsche Vereeniging De Rijwiel- en Automobielindustrie in de Ferdinand Bolstraat te Amsterdam in 1921 een expositieruimte voor rijwieltentoonstellingen.
Het Paleis voor Volksvlijt was te klein geworden en bovendien wel erg duur.
Het ontwerp is van de architecten Heineke en Kuipers.
Op 31 maart 1922 opende Prins Hendrik de expositieruimte en tevens de 13e RAI-tentoonstelling.
In 1961 verhuisde de RAI naar het Europaplein en tot de sloop in 1976 deed het gebouw dienst als Sporthal Zuid.
Het gebouw van de Rijksverzekeringsbank brandde in 1979 af.
In 1988 kwam er na grote ruzies in de buurt eindelijk nieuwbouw voor het gehele Oude RAI-terrein met onder andere verzorgingshuis D'oude Raai - architect Schippers - en woningen van WBV Amsterdam Zuid - architecten Hans Wagner en Sytze Visser -.
Op het binnenterrein kwamen buurtvoorzieningen zoals sporthal De Pijp, buurthuis De Pijp,
kinderboerderij De Dierenpijp en een jongerencentrum.
Plus aan de rand het Okura hotel
Bron: Paul Fennis: De Pijp, 100 jaar verandering in beeld. 2000 Uitgeverij René de Millano, Alkmaar
EDIT. De twee foto's die René hierboven plaatst komen uit hetzelfde boek op dezelfde pagina.
Ze dienen met de laatste als vergelijkingsmateriaal: Vroeger en Nu
De eerste is uit 1935, de tweede omstreeks 1940
Het Paleis voor Volksvlijt was te klein geworden en bovendien wel erg duur.
Het ontwerp is van de architecten Heineke en Kuipers.
Op 31 maart 1922 opende Prins Hendrik de expositieruimte en tevens de 13e RAI-tentoonstelling.
In 1961 verhuisde de RAI naar het Europaplein en tot de sloop in 1976 deed het gebouw dienst als Sporthal Zuid.
Het gebouw van de Rijksverzekeringsbank brandde in 1979 af.
In 1988 kwam er na grote ruzies in de buurt eindelijk nieuwbouw voor het gehele Oude RAI-terrein met onder andere verzorgingshuis D'oude Raai - architect Schippers - en woningen van WBV Amsterdam Zuid - architecten Hans Wagner en Sytze Visser -.
Op het binnenterrein kwamen buurtvoorzieningen zoals sporthal De Pijp, buurthuis De Pijp,
kinderboerderij De Dierenpijp en een jongerencentrum.
Plus aan de rand het Okura hotel
Bron: Paul Fennis: De Pijp, 100 jaar verandering in beeld. 2000 Uitgeverij René de Millano, Alkmaar
EDIT. De twee foto's die René hierboven plaatst komen uit hetzelfde boek op dezelfde pagina.
Ze dienen met de laatste als vergelijkingsmateriaal: Vroeger en Nu
De eerste is uit 1935, de tweede omstreeks 1940
Laatst bewerkt 12 aug 2012 11:01 door Verdicom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
12 aug 2012 10:26 - 12 aug 2012 10:27 #20292
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Herinneringen aan de Firato
Laatst bewerkt 12 aug 2012 10:27 door brcf01.
12 aug 2012 10:14 - 12 aug 2012 10:17 #20290
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Herinneringen aan de Firato
Hoi,
Ja, ik ben uit een latere generatie wellicht, dus waar ik de Firato van ken is voornamelijk van het programma Wondere Wereld van Griet Titulaer. In dit programma kwam de Firato altijd uitgebreid aan bod. Ik keek hier altijd erg graag naar vanwege de nieuwe technische ontwikkelingen.
Persoonlijk heb ik de Firato in die tijd nooit bezocht. Maar ik had het destijds wel graag een keer gewild. Volgens mij ben ik nog wel eens naar de opvolger Emotion geweest. Of heette het toen nog Firato...
Hadden ze toen ook al 3D? :lol:
Blaupunkt op de Firato van 1954
Groeten van Marcel
Ja, ik ben uit een latere generatie wellicht, dus waar ik de Firato van ken is voornamelijk van het programma Wondere Wereld van Griet Titulaer. In dit programma kwam de Firato altijd uitgebreid aan bod. Ik keek hier altijd erg graag naar vanwege de nieuwe technische ontwikkelingen.
Persoonlijk heb ik de Firato in die tijd nooit bezocht. Maar ik had het destijds wel graag een keer gewild. Volgens mij ben ik nog wel eens naar de opvolger Emotion geweest. Of heette het toen nog Firato...
Hadden ze toen ook al 3D? :lol:
Blaupunkt op de Firato van 1954
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 12 aug 2012 10:17 door Marcel L.
12 aug 2012 09:52 #20289
door NGG
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Beantwoord door NGG in topic Herinneringen aan de Firato
"….en aan de horizon leit nu Emmeloord"
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com