Algemeen
philips BD283U vraagjes
26 aug 2012 15:47 #20760
door Pouwel
Beantwoord door Pouwel in topic philips BD283U vraagjes en onderdelen gevraagd.
Hallo allemaal,
Na de vakantie de radio weer eens aangepakt en opgestart met de variac. En waarrempel ik heb geluid en nog redelijk ook valt me niet tegen als ik zie dat de grote weerstand al niet helemaal lekker meer was en er een gedeelte al vervangen is door een andere weerstand en dat er wel redelijk veel condensatoren niet fris eruit zien..
Ik ga die nu stuk voor stuk vervangen en telkens tussen door kijken wat de radio doet..
Welke condensatoren moet ik zeker vervangen?
En heeft misschien nog iemand een schaaltje voor deze radio en een linkerknop voor..?
Schaal is echt slecht ...Ook de kast mist een aantal stukken, die ga ik proberen aan te vullen, maar een andere kast is ook een optie.
Vriendelijke groeten,
Pouwel
Na de vakantie de radio weer eens aangepakt en opgestart met de variac. En waarrempel ik heb geluid en nog redelijk ook valt me niet tegen als ik zie dat de grote weerstand al niet helemaal lekker meer was en er een gedeelte al vervangen is door een andere weerstand en dat er wel redelijk veel condensatoren niet fris eruit zien..
Ik ga die nu stuk voor stuk vervangen en telkens tussen door kijken wat de radio doet..
Welke condensatoren moet ik zeker vervangen?
En heeft misschien nog iemand een schaaltje voor deze radio en een linkerknop voor..?
Schaal is echt slecht ...Ook de kast mist een aantal stukken, die ga ik proberen aan te vullen, maar een andere kast is ook een optie.
Vriendelijke groeten,
Pouwel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 aug 2012 23:07 #20016
door Pouwel
Beantwoord door Pouwel in topic philips BD283U vraagjes
Hallo Cees,
Nu is het me helemaal duidelijk ..Zal morgen gelijk de bestelling plaatsen voor de juiste condensatoren bij jukebox revival, die hadden precies de goede waardes had ik al gezien.
Ik laat mijn vorderingen wel weten. Ik heb nog even verder gekeken, maar zag ook dat de grote groene weerstand op een plaats overbrugt is met een anderen, zal wel onderbroken zijn. Deze zit nog los ook nog zal de waarde nakijken en als die goed is vast solderen.
Vriendelijke groeten,
Pouwel
Nu is het me helemaal duidelijk ..Zal morgen gelijk de bestelling plaatsen voor de juiste condensatoren bij jukebox revival, die hadden precies de goede waardes had ik al gezien.
Ik laat mijn vorderingen wel weten. Ik heb nog even verder gekeken, maar zag ook dat de grote groene weerstand op een plaats overbrugt is met een anderen, zal wel onderbroken zijn. Deze zit nog los ook nog zal de waarde nakijken en als die goed is vast solderen.
Vriendelijke groeten,
Pouwel
03 aug 2012 22:54 #20015
door Cees
Beantwoord door Cees in topic philips BD283U vraagjes
Pouwel,
Als er over condensators word gesproken, dan gaat het niet over elco's,
maar over in dit geval de oude papier C's.
Kun je gewoon vervangen door moderne C's, als de waarden maar kloppen.
Staat op de nieuwe C een streepje, dan op de zelfde manier aansluiten als de oude.
Staat er geen streepje op de nieuwe dan maakt het niet uit hoe je hem aansluit.
Je kunt ook aanhouden dat je de kant waar de tekst of waarde eindigt aan sluit
als of daar het streepje zit. Vaak staat er achter de tekst van de waarde een heel
klein streepje.-
Het streepje zit niet aan de stuurrooster kant van de buizen, maar aan de anode kant
van de voorgaande buis. Dit geld voor koppel Cs.
Bij ontkoppel C's zit het streepje meestal aan het chassis, de massa dus.
Elco's herken je aan het min of plus teken dat op de elco staat.
En bij meestal de oudere typen zien die er uit als aluminium bussen.
Vr gr en succes met de radio. Cees.
Als er over condensators word gesproken, dan gaat het niet over elco's,
maar over in dit geval de oude papier C's.
Kun je gewoon vervangen door moderne C's, als de waarden maar kloppen.
Staat op de nieuwe C een streepje, dan op de zelfde manier aansluiten als de oude.
Staat er geen streepje op de nieuwe dan maakt het niet uit hoe je hem aansluit.
Je kunt ook aanhouden dat je de kant waar de tekst of waarde eindigt aan sluit
als of daar het streepje zit. Vaak staat er achter de tekst van de waarde een heel
klein streepje.-
Het streepje zit niet aan de stuurrooster kant van de buizen, maar aan de anode kant
van de voorgaande buis. Dit geld voor koppel Cs.
Bij ontkoppel C's zit het streepje meestal aan het chassis, de massa dus.
Elco's herken je aan het min of plus teken dat op de elco staat.
En bij meestal de oudere typen zien die er uit als aluminium bussen.
Vr gr en succes met de radio. Cees.
03 aug 2012 21:14 #20007
door Pouwel
Beantwoord door Pouwel in topic philips BD283U vraagjes
Hallo allemaal,
Bedankt voor de snelle reacties het schema heb ik en met de montage tekening kom ik een heel eind.
Het is me alleen nog niet duidelijk of ik voor de ero condensatoren waar een streepje op staat de gewone gele condensatoren kan nemen? Hierop staat namelijk niet een streepje om aan te geven hoe deze gemonteerd word. Zijn dit elco's of condensatoren....En een schaal lampje is stuk deze zijn 12 volt en 0.1 A en maar weet het wattage niet of komt dit niet zo precies?
Vriendelijke groeten,
Pouwel
Bedankt voor de snelle reacties het schema heb ik en met de montage tekening kom ik een heel eind.
Het is me alleen nog niet duidelijk of ik voor de ero condensatoren waar een streepje op staat de gewone gele condensatoren kan nemen? Hierop staat namelijk niet een streepje om aan te geven hoe deze gemonteerd word. Zijn dit elco's of condensatoren....En een schaal lampje is stuk deze zijn 12 volt en 0.1 A en maar weet het wattage niet of komt dit niet zo precies?
Vriendelijke groeten,
Pouwel
03 aug 2012 20:41 - 03 aug 2012 20:46 #20006
door Armand
Beantwoord door Armand in topic philips BD283U vraagjes
Hallo Pouwel,
Je kunt het schema van de BD283U hier downloaden of opvragen per mail.
freeservicemanuals.info/en/servicemanual...None/PHILETTA%20283/
Vriendelijke groeten, Armand
Je kunt het schema van de BD283U hier downloaden of opvragen per mail.
freeservicemanuals.info/en/servicemanual...None/PHILETTA%20283/
Vriendelijke groeten, Armand
Laatst bewerkt 03 aug 2012 20:46 door Armand.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
03 aug 2012 20:15 #20003
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic philips BD283U vraagjes
Hallo Pouwel,
C4 = 22000pF=22nF is inderdaad een zgn ratel of ook wel ontstoor condensator. Voor de technische werking van de radio is deze niet nodig. Voor het eventueel ontstoren wel. Persoonlijk zou ik er weer een goede condensator inzetten.
De Ero condensatoren kun je door van die gele dingen vervangen, de kleur zegt iets over de werkspanning, die zou ik dan ook aanhouden, 630VDC is voldoende. Het streepje is een aanduiding dat die zijde aan het chassis wordt gemonteerd, is de buitenste zijde van de condensator. Doet men ook om brom te verminderen. De kosten zijn het niet, dus ik zou alle Ero's en andere papier condensatoren vervangen
De elco's herken je aan de aluminium behuizing en dan staat er altijd een plus en min teken op. De min gaat aan het chassis of zoals aangegeven in het schema.
Ik zou de ontkoppel elcootjes ook vervangen, c72, 81,85 .
Plaatjes met dank aan het NFOR (T&T)
Henk
C4 = 22000pF=22nF is inderdaad een zgn ratel of ook wel ontstoor condensator. Voor de technische werking van de radio is deze niet nodig. Voor het eventueel ontstoren wel. Persoonlijk zou ik er weer een goede condensator inzetten.
De Ero condensatoren kun je door van die gele dingen vervangen, de kleur zegt iets over de werkspanning, die zou ik dan ook aanhouden, 630VDC is voldoende. Het streepje is een aanduiding dat die zijde aan het chassis wordt gemonteerd, is de buitenste zijde van de condensator. Doet men ook om brom te verminderen. De kosten zijn het niet, dus ik zou alle Ero's en andere papier condensatoren vervangen
De elco's herken je aan de aluminium behuizing en dan staat er altijd een plus en min teken op. De min gaat aan het chassis of zoals aangegeven in het schema.
Ik zou de ontkoppel elcootjes ook vervangen, c72, 81,85 .
Plaatjes met dank aan het NFOR (T&T)
Henk