Algemeen
Wat heb ik nou gekocht? Waar is het allemaal voor?
18 jul 2012 23:01 #19506
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Wat heb ik nou gekocht? Waar is het allemaal voor?
Het zendertje lijkt mij een redelijk netjes van oude onderdelen zelf bouw zendertje.
807 een Beam Tetrode, werd vaak voor dat doel gebruikt.
Kan nog een behoorlijk groot vermogen uitstralen en ver komen.
Beter om het maar niet te gebruiken i.v.m de vele harmonischen die dat ding opwekt.
Vr gr Cees.
807 een Beam Tetrode, werd vaak voor dat doel gebruikt.
Kan nog een behoorlijk groot vermogen uitstralen en ver komen.
Beter om het maar niet te gebruiken i.v.m de vele harmonischen die dat ding opwekt.
Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Robin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 jul 2012 21:54 - 18 jul 2012 22:21 #19505
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Wat heb ik nou gekocht? Waar is het allemaal voor?
De telbuis is onschadelijk ja, maar de bijbehorende muntvormige bronnen kunnen gevaarlijk zijn. Als je een telbuis vind, met een paar 'blikjes' er bij verpakt, dan lijkt het me toch wel heel aannemelijk dat dat ijkbronnen of stralingsbronnen voor experimenten zijn.
Heb je die over het hoofd gezien?
Het is mogelijk maar niet zeker dat de isotopen al lang vervallen zijn, of dat ze om te beginnen al niet bijzonder gevaarlijk waren (als het educatief materiaal is, dan lijkt dat me aannemelijk maar met professioneel labgebruik kan het allemaal wat heftiger), maar dat weet je pas als je weet waaruit ze bestaan of als je ze hebt gemeten.
De bronnen die bij ons op school gebruikt werden, werden niet op school opgeslagen en werden gebracht in een auto met op de ruiten een sticker waar info over radioactieve lading op stond.
Aangezien er in metaal ingekapselde bronnen bij zijn, kan je er van uit gaan dat dat gammastralers zijn. Betastralen worden al door licht metaal en kunststof tegengehouden, alfastralen door papier. Dat betekent niet automatisch dat een alfastraler onschadelijk is.
Tegenwoordig worden ze duidelijk gemarkeerd verpakt, maar dat wat jij hebt lijkt me nogal oud. Het kan goed anders geweest zijn in de jaren '50 of '60.
Gevonden op een site van een bedrijf dat radioactieve bronnen/afval verwerkt (schijfbronnetje):
Transportcontainer voor ziekenhuisisotopen (ik kan niet zien hoe groot dat is, lijkt fors van formaat):
Heb je die over het hoofd gezien?
Het is mogelijk maar niet zeker dat de isotopen al lang vervallen zijn, of dat ze om te beginnen al niet bijzonder gevaarlijk waren (als het educatief materiaal is, dan lijkt dat me aannemelijk maar met professioneel labgebruik kan het allemaal wat heftiger), maar dat weet je pas als je weet waaruit ze bestaan of als je ze hebt gemeten.
De bronnen die bij ons op school gebruikt werden, werden niet op school opgeslagen en werden gebracht in een auto met op de ruiten een sticker waar info over radioactieve lading op stond.
Aangezien er in metaal ingekapselde bronnen bij zijn, kan je er van uit gaan dat dat gammastralers zijn. Betastralen worden al door licht metaal en kunststof tegengehouden, alfastralen door papier. Dat betekent niet automatisch dat een alfastraler onschadelijk is.
Tegenwoordig worden ze duidelijk gemarkeerd verpakt, maar dat wat jij hebt lijkt me nogal oud. Het kan goed anders geweest zijn in de jaren '50 of '60.
Gevonden op een site van een bedrijf dat radioactieve bronnen/afval verwerkt (schijfbronnetje):
Transportcontainer voor ziekenhuisisotopen (ik kan niet zien hoe groot dat is, lijkt fors van formaat):
.
Laatst bewerkt 18 jul 2012 22:21 door Laurens.
18 jul 2012 21:32 #19504
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Wat heb ik nou gekocht? Waar is het allemaal voor?
Sorry hoor.
Een Geiger-Muller-buis is een teller. Een meetapparaat dus
Of het nou voor alpha- of bèta-straling is ben ik even kwijt.
Inderdaad radioactieve straling.
Dat was middelbareschool kennis.
Maar dat ding is zelf totaal ongevaarlijk, het meet alleen maar.
Verder helemaal niks.
Een Geiger-Muller-buis is een teller. Een meetapparaat dus
Of het nou voor alpha- of bèta-straling is ben ik even kwijt.
Inderdaad radioactieve straling.
Dat was middelbareschool kennis.
Maar dat ding is zelf totaal ongevaarlijk, het meet alleen maar.
Verder helemaal niks.
18 jul 2012 20:55 - 18 jul 2012 20:58 #19502
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Wat heb ik nou gekocht? Waar is het allemaal voor?
Euh, ik ben geen natuurkundige maar...
LEG ONMIDDELIJK DE SPULLEN OP DE EERSTE FOTO ZO VER MOGELIJK WEG VAN WAAR MENSEN LANGDURIG VERBLIJVEN, EN PAK DEZE SPULLEN UITSLUITEND AAN MET DIKKE RUBBER HANDSCHOENEN.
Het lijkt mij op een geiger/muller buis, met bijbehorende radioactieve materialen!
Laat dit nakijken. Gooi het niet in de vuilnisbak; de vuilverbranding zal op tilt slaan, als de bronnen nog radioactief zijn. De radioactiviteit van de uitstoot en vast ook van de ingang wordt regelmatig getest.
Edit: ik heb het nagevraagd bij iemand met iets meer verstand van zaken, en die denkt hetzelfde.
Hoe gevaarlijk deze spullen nog zijn, kan ik niet zeggen, maar met dit soort spul kan je niet voorzichtig genoeg zijn.
LEG ONMIDDELIJK DE SPULLEN OP DE EERSTE FOTO ZO VER MOGELIJK WEG VAN WAAR MENSEN LANGDURIG VERBLIJVEN, EN PAK DEZE SPULLEN UITSLUITEND AAN MET DIKKE RUBBER HANDSCHOENEN.
Het lijkt mij op een geiger/muller buis, met bijbehorende radioactieve materialen!
Laat dit nakijken. Gooi het niet in de vuilnisbak; de vuilverbranding zal op tilt slaan, als de bronnen nog radioactief zijn. De radioactiviteit van de uitstoot en vast ook van de ingang wordt regelmatig getest.
Edit: ik heb het nagevraagd bij iemand met iets meer verstand van zaken, en die denkt hetzelfde.
Hoe gevaarlijk deze spullen nog zijn, kan ik niet zeggen, maar met dit soort spul kan je niet voorzichtig genoeg zijn.
.
Laatst bewerkt 18 jul 2012 20:58 door Laurens.
18 jul 2012 18:37 #19500
door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Wat heb ik nou gekocht? Waar is het allemaal voor?
Het speakertje is een tweeter (hoge tonen) die in Blaupunkt radio's van halverwege de jaren 50 gebruikt werden. Aan te sluiten met de condensator in serie om de lage tonen weg te filteren.
Doe je dat laatste niet dan blaas je ze in no-time op!
Leonardo
Doe je dat laatste niet dan blaas je ze in no-time op!
Leonardo
18 jul 2012 14:52 #19487
door Robin
Wat heb ik nou gekocht? Waar is het allemaal voor? werd gestart door Robin
Vandaag kocht ik dit alles bij elkaar bij de kringloop bij mij in de buurt.
De korte golf zender is mij duidelijk,maar waar dient de rest voor?
Het speakertje wat er bij zit vind ik ook vrij apart!
Ik hoor graag hoe of wat!
Met vriendelijke groet,
Robin
De korte golf zender is mij duidelijk,maar waar dient de rest voor?
Het speakertje wat er bij zit vind ik ook vrij apart!
Ik hoor graag hoe of wat!
Met vriendelijke groet,
Robin