Skip to main content
Algemeen

gramofoons uit de eerste wereld oorlog

Meer
20 jul 2012 21:03 #19559 door buurjongen
Beste Tino,

Ook ik kijk altijd weer uit naar jou bijdragen op dit forum. Ik vind het heel bijzonder wat jij ons allemaal weet te tonen. Je foto's zijn alweer bijzonder mooi en ik ben ( in de positieve zin ) erg jaloers op al die hele mooie spullen van jou. Liedjes als ' The charleston ' en Yes sir, thats my baby ' zijn bij jou volgens mij zeer goed vertegenwoordigd. Met de muziek op jou youtube-pagina kun je je even verplaatsen in de tijd dat de gramophone nog echt iets heel bijzonders was. Gewoon jou website op youtube aanzetten en je ogen dichtdoen, dan waan je jezelf direct in de periode 1900 t/m 1935. Zo van ... jij zit heerlijk in de ' goei ' kamer muziek te luisteren op je gramophone, terwijl ondertussen je dienstmeid de was op het was(ch)bord staat te doen en een overheerlijke maaltijd voor het diner verzorgd ...
De legergramophones zijn ook weer heel erg bijzonder en ik heb ze ook nog nooit gezien. Ik ben heel blij dat je op dit forum zit zodat ik ook hierover veel kan leren ...

groeten van Henk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mrphonograph

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 jul 2012 23:59 #19508 door Cees
Beantwoord door Cees in topic gramofoons uit de eerste wereld oorlog
Ja, aan spijkers hadden ze geen gebrek daar in het leger.
En ja, als er tussen de gevechten een zee van tijd was, dan kon je je zelf
lekker uitleven met spijkeren.
Om de drie cm een spijker. Lekker degelijk!
En als de naalden op waren.... een spijker er in.
Heel bijzonder deze grammofoon creaties van het leger.
Dit zijn nog eens leuke zeldzame dingen.
Vr gr Cees.

• Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
18 jul 2012 18:04 #19499 door Jeroen Landman
Prachtig! dit zie je natuurlijk zéér zelden!

Er zal weinig van over gebleven zijn...

Wat betreft die handvatten-manie in het leger..."niet te beuren" bestond in die tijd niet!

Het ging meer in de trant van; "wat nou te zwaar?! sjouwen met die zooi! en vlug een beetje!"

Van arbo-wetten had nog geen mens gehoord, wie te zwak was moest veel en vet eten of creperen in het armenhuis...de mensen waren destijds ook veel sterker omdat ze letterlijk de hele dag niets anders deden dan sjouwen en beulen.

Fitness was toen onderdeel van het dagelijks leven :whistle:

Maar machtig mooi spul die grammofoons!

groet,

Jeroen

Meer
18 jul 2012 17:18 #19496 door antoine
De volgende gebruiker (s) zei dank u: pietblaas

Meer
18 jul 2012 15:52 - 18 jul 2012 15:52 #19492 door Marcel L
Hoi Tino,

Prachtige bijdrage weer.

Kleine tip: probeer de foto's ook eens aan ons Foto Archief toe te voegen. Dan blijven ze voor altijd bewaard en zijn ze eenvoudiger terug te vinden.
Door linkjes te kopiëren en te plakken kun je de foto's dan ook eenvoudig opnemen in bijdragen als deze.

Groeten van Marcel :smilythumb:

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 18 jul 2012 15:52 door Marcel L.

Meer
18 jul 2012 13:41 - 18 jul 2012 14:58 #19486 door mrphonograph
de eerste is een echt monster gemmaakt van munitie en voorraad kisten en met een wergever met bescherm ring waarschijnlijk duits
het is een primitief log ding om te zien wat ik leuk vond aan deze gramofoon waren de handvatten aan de zijkand het is trouwens echt iets voor het leger om overal handvatten aan te bevestigen zelfs als b.v. een radio zender met 2 man nog niet te beuren is

dit 2e model is kleiner en waarschijnlijk uit belgie er zitten namelijk broodkist onderdelen in verwerkt uit antwerpen
de weergever is blaastproof met een metaal membraam
de motor en slinger zijn van pathe
de klep aan de zijkant is niet voor platen maar is voor 't geluid

er zjn ook comercieele gramofoons voor het leger geweest hier een paar voorbeelden
de edison army and navy diamod disc phonograph

de decca reflex

en een pathe salon model...?! wat doet die nou daar! erg onhandig in de trenches!!!
ik kan mij voorstellen dat vele gramofoons aan stukken gereten werden tijdens zware aanvallen en wat je dan nog over had waren de metaale delen en daar kon je best weer een gramofoon van maken hout genoeg in de loopgraven alles wat het leger aan bevooraading kreeg zat in houten kisten munitie voedsel gereedschap allemaal in houten kisten met lekker veel spijkers dus timmeren maar jongens! bovendien was er tussen de gevechten in weinig te doen mischien is die pathe salon model wel verwerkt tot mijn broodkist gramofoon er zit een dergelijke motor in dus wie weet

nou ik heb mijn zegje weer gedaan voor vandaag dus groetjes van tino mrphonograph mredison1877

tino
Laatst bewerkt 18 jul 2012 14:58 door mrphonograph.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marcel L

Gemaakt door Kunena