Skip to main content
Algemeen

sound files sturen naar mrphonograph

Meer
13 jul 2012 23:00 #19284 door Cees
Ja, dat lijkt mij ook wel leuk om eens te horen.
Allemaal heel bijzondere dingen, die ik nog nooit heb gezien.
In mijn jeugd als jong kind heb ik wel eens een heel erg klein plaatje gezien
in een poppenhuis.
Er stond een heel kort melodietje op, wat dat weet ik niet meer, maar het was
wel heel leuk dat het hele kleine mini grammofoontje in dat grote poppenhuis
het nog deed ook. Het gaf een heel zacht piep klein geluidje.
Heel passend bij die kleine poppen.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 jul 2012 22:46 #19283 door klaas
Trouwens, op je YouTube kanaal staat veel bijzonders te beluisteren! Met de ogen dicht, kan je zo in de tijdmachine, 110 jaar terug in de tijd!

Erg bijzonder allemaal! Muziek uit 1903. Edison die tot mij spreekt... Een aanrader: mredison1877

Groet, Klaas.;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mrphonograph

Meer
13 jul 2012 22:31 #19280 door klaas
Nou ben ik natuurlijk super nieuwsgierig naar WAT er op die Pathe plaat te horen is.:P

Meer
13 jul 2012 22:30 #19279 door mrphonograph
ja henk louis davids, jean louis pissuise, koos speenhof, nap de la mar, buseau, en nog een aantal andere op alle maten platen van pathe de masters van pathe waren geen platen maar hele grote wasrollen met een doorsneede van 25cm en lengte van 40cm met een opname snelheid van zo'n 200rpm deze opnames werden via een panthografiesh procede overgezet naar welke maat plaat ze maar wilde zo kan het voorkomen dat je de zelfde matrijsnummer en titel tegen komt op 2 platen die een verschilende maat hebben
de maat van deze master cylinder is een ½ groter nog dan de edison concert cylinder die ik op de foto in mijn hand heb en 2x zo lang

voor vragen op fonografiesch gebied kunnen jullie mij altijd mailen op vanderzwantino770@gmail.com ik beandwoord altijd al mijn mail

groetjes tino mrphonograph

tino

Meer
13 jul 2012 18:21 #19274 door buurjongen
Beste Tino,

Ik dacht al dat dat zo'n Pathe plaat was. Die waren er inderdaad in verschillende maten ( tot heel groot aan toe ... ). Ik meen ook dat je daar een speciale weergever voor nodig had, die geleverd werd bij gramophones van o.a. Pathe en Chantal. Ik meen ook dat de platen van binnen naar buiten afgespeeld moesten worden. Zo'n afspeelapparaat kon je ( dacht ik ) dan ook weer voorzien van een ' gewone ' weergever, zodat je er ook de normale 78-toerenplaten op kon afspelen. Ik heb ook ooit gehoord dat o.a. Louis Davids op Pathe platen opnamen heeft gemaakt.

groeten van Henk.

Meer
13 jul 2012 17:17 #19273 door mrphonograph
dat is een pathe 40cm plaat uit 1918 ongeveer de ander is een normaale hmv 25cm 78rpm en de kleine is een poppen plaatje uit de jaaren 60-70 van zo'n 5cm de 40 en 50cm pathe platen draaiden met een snelheid van 120rpm tot 160rpm en hadden een speelduur van zo'n 3 tot 3½ minuut
deze grote platen zijn super ultra zeldzaam de 40cm nog meer dan de 50cm voor de 50cm pathe plaat moet je zo'n 150 tot 200 euro neerleggen voor de 40cm zou ik het niet weten voor zover ik weet ben ik de enige in nederland die er een heeft

40cm was ook de standaard maat van de vitaphone soundtrack platen hiervan werden er 2 tergelijker tijd afgespeeld op een soort van monster gramofoon met 2 draaitafels en twee hoorns de ene plaat was voor dialoog de ander voor achtergrond muziek ze speelde met een snelheid van 33rpm en duurde zo'n 20 tot 25 min e ze waren vaak enkelzijdig

dan waren er ook nog de radio transcription discs die bedoeld waren voor radio uitzendingen deze speelde ook met een snelheid van 33rpm met een speelduur van ongeveer een uur op 2 kanten

in mijn verzameling heb ik beide ik zal wel een keer wat foto's maken zo dat jullie ze kunnen zien

als jullie mp3's hebben van 78rpm platen stuur ze dan naar vanderzwantino@gmail.com

groetjes tino mrphonograph

tino

Gemaakt door Kunena