Skip to main content
Algemeen

Houtworm !

Meer
27 jun 2012 19:50 #18821 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Houtworm !
Allereerst moet je je eens verdiepen in de levenscyclus van de boktor en dergelijke beestjes.
De gaatjes die je aantreft in je houten radiokast zijn veroorzaakt door de larven van een insekt, een tor of kever. De beestjes graven gangen in hout en eten hun buikjes dik om te leven. Gedurende het zomerseizoen vliegen de torren weer uit en zijn ze verdwenen uit uw radiokast. De (gemakkelijke) kunst is om die torren niet meer opnieuw toe te laten en dat is gelukkig in onze moderne woningen met centrale verwarming niet zo moeilijk.

Zelf denk ik dat het houtwormprobleem in het tegenwoordige huiskamerklimaat wel meevalt.
Had men vroeger één kolen- of oliekachel in huis en was de zolder koud en vochtig, dan konden de larven van de boktor of andere torren schade aan houten balken of houten meubels en de oude radio's bewaard op zolder en in huis aanrichten.

In het huidige klimaat binnenshuis door de centrale verwarming en door goede ventilatie heb ik nooit meer actieve houtwormen meegemaakt. De nog aanwezige houtwormgaatjes zijn dus kennelijk door reeds lang geleden uitgevlogen diertjes ontstaan en vormen nu geen enkel gevaar meer.

Houtwormaantasting in een modern huis ken ik niet, of het moet in een vochtge schuur of opslagplaats zijn, maar als iemand er andere ervaringen mee heeft, ben ik uiteraard erg geïnteresseerd.

M.vr.gr. Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 jun 2012 16:55 #18812 door mrphonograph
Beantwoord door mrphonograph in topic Re: Houtworm !
hebben jullie wel eens gedacht om het houten kasco in de vriezer te legen levende wezens houden niet van -20! als ik fonografen uit canada koop zijn ze altijd worm vrij (na 80 jaar op een ijskoude zolder)

tino

• groothuizen
  • [groothuizen]
Meer
27 jun 2012 16:32 #18809 door groothuizen
Beantwoord door groothuizen in topic Re: Houtworm !
tip van een oud meubelmaker de kast insmeren met petroleum een ruime plastic zak erom goed dichtbinden en in de zon zetten het gas dat door de zonnewarmte zich ontwikkeld vernietigt elke hout worm:)

Meer
27 jun 2012 16:24 - 27 jun 2012 16:25 #18807 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Houtworm !
Inderdaad
Om een succesvolle massamoord te kunnen plegen kun je ook een werkelijk aktieve anti- luis spray gebruiken die je in het tuincentrum haalt. Maar ook daarmee geldt het hier al eerder verkondigde systeem: een week in een plastic zak met een overvloed van die spray erin en goed dichtbinden.
Neem gerust twéé vuilniszakken zodat het dubbelwandig wordt
Nico
Laatst bewerkt 27 jun 2012 16:25 door Ouwe Schipper.

Meer
26 jun 2012 18:44 #18781 door Harry B
Beantwoord door Harry B in topic Re: Houtworm !
Wat Ben zegt, is inderdaad de truuk. Ik restaureer ook antieke meubeltjes. Om de houtworm vriendelijk edoch dringend te verzoeken het hout te verlaten, stop ik zo'n meubeltje in een plastic (vuilnis)zak en spuit de zak dan vol met antihoutworm. Na een paar dagen, een week of twee is mooi, hebben de dames en heren Worm het vaantje gestreken.

Meer
26 jun 2012 12:07 - 26 jun 2012 12:12 #18768 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Re: Houtworm !
De kast van mijn KY146 zat ook vol met houtworm toen ik hem kocht en heb gaatje voor gaatje volgespoten met een injectiespuit lampenolie (is petroleum) en daarna nog een half jaar laten liggen in een vuilniszak met lappen lampenolie in de schuur. Het leeggegeten houtwerk voor de luidspreker heb ik gelijk vervangen en hij wacht nu nog op het samenstellen. Ik zou geen enkel risico nemen met dat soort beestjes. Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 26 jun 2012 12:12 door Ben.

Gemaakt door Kunena