Skip to main content
Algemeen

Transformeren van gelijkstroom

Meer
27 mei 2012 22:42 #17855 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: Transformeren van gelijkstroom
Wat een moord apparaten! Ik doe het nog met een meer ouderwets moordwerktuig,
de vliegenmepper. E0,50 bij de blokker.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
27 mei 2012 19:42 #17845 door Jeroen Landman
Handige dingen, ik heb deze..hoef je niet achter die krengen aan te rennen...

Je hoort af en toe even zzzttt...en bij een vette ZAPPP!:lachuh:
Bijlagen:

Meer
27 mei 2012 15:42 #17837 door antoine

Meer
27 mei 2012 15:41 #17836 door antoine
Beantwoord door antoine in topic Re: Transformeren van gelijkstroom
Dit is zowat het begin geweest: Hamradio: HEINRICH DANIEL RUHMKORFF (1803 - 1877 ...

Meer
26 mei 2012 12:35 - 26 mei 2012 12:37 #17796 door soundman2
De gelijkspanning wordt niet omhoog getransformeerd. (stroom loopt er pas, als de kring gesloten wordt). Voordat gelijkspanning verhoogd kan worden door een transformator, wordt deze in stukjes bgehakt, waardoor de spanning het karakter krijgt van wisselspanning. Die wisselspanning wordt op een transformator aangeloten en daar kan dan een hoge wisselspanning uit komen. Die wisselspanning wordt soms weer gelijkgericht.
Voor zeer hoge spanningenn en vrijwel geen belasting, wordt een ander principe gebruikt.
Vergelijk het met de bobine van een auto. Een spoel wordt aangesloten op de batterij en daardoor wordt in de spoel magnetische energie opgeslagen. Wordt de stroom onderbroken, dan wil de spoel de verandering tegenwerken en dat gaat gepaard met een hoge inductiespanning, doordat er geen belasting is. Die spanningspieken kunnen duizenden volts zijn en in zekere gevallen de spoel beschadigen, als die daarvoor niet is gebouwd. De hoge spanning wordt gelijkgericht en opgeslagen in een condensator. Zodra een vliegje denkt een lekker te kunnen uitrusten op de draadjes, zal de condensator zich via het lijfje van de vlieg ontladen. Deze wordt dus meteen geëlectrocuteerd.Voor het in en uitschakelen van de gelijkspanning zijn allerlei methodes. Eerst ging dat met mechanische contacten (de puntjes van een brommer bijv.) In TV met een buis en later met transistors.

Soundman2
Laatst bewerkt 26 mei 2012 12:37 door soundman2.

Meer
26 mei 2012 10:43 - 26 mei 2012 11:01 #17794 door Johannes
Off topic en misschien toch ook wel: maar het transformeren van de spanning van een AAA 1,5 volt batterij naar 2000 volt bestaat echt: Mijn huisgenoot was mijn gezeur over de steeds weer binnenvliegende vliegen zat en bracht een electronische vliegenmepper mee naar huis. Volgens de beschrijving is de 2000 volt, verkregen uit twee batterijtjes van 1,5 v niet gevaarlijk voor mensen, maar een vlieg legt binnen een fractie van een seconde het loodje en merkt er hopelijk niks van.

P.s. Voor bijen en hommels in huis maak ik een uitzondering en pak ik ze voorzichtig beet en zet ik ze het huis uit.
Ik woon hier in een natuurgebied en samen met andere dieren. Met de meeste kan ik overweg maar met vliegen en muggen ......... niet :P
Bijlagen:
Laatst bewerkt 26 mei 2012 11:01 door Johannes.

Gemaakt door Kunena