Algemeen
Philips scope
03 feb 2011 08:03 #1768
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Philips scope
Hallo Klaas,
Ik kan je hiervoor aanbevelen het boek:
Ir. S.J. Hellings, KSO, werking toepassing zefbouw. Uitgave De Muiderkring.
Dat boekje heb ik toch dubbel. Dus als je belangstelling hebt, wil ik je dat wel toesturen.
Groet,
Han
Ik kan je hiervoor aanbevelen het boek:
Ir. S.J. Hellings, KSO, werking toepassing zefbouw. Uitgave De Muiderkring.
Dat boekje heb ik toch dubbel. Dus als je belangstelling hebt, wil ik je dat wel toesturen.
Groet,
Han
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 feb 2011 07:55 - 03 feb 2011 07:55 #1767
door Jac Janssen
.
Beantwoord door Jac Janssen in topic Re: Philips scope - handleiding
Hallo Klaas,
Ik heb een manual voor je.
Als je me een pm met je e-mail adres stuurt, kan ik hem naar je toemailen.
Hij is ca 14MB, dus dat moet nog wel lukken.
Jac
Ik heb een manual voor je.
Als je me een pm met je e-mail adres stuurt, kan ik hem naar je toemailen.
Hij is ca 14MB, dus dat moet nog wel lukken.
Jac
.
Laatst bewerkt 03 feb 2011 07:55 door Jac Janssen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jan P
Minder
Meer
03 feb 2011 07:03 #1766
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Philips scope
Bij metingen met de oscilloscope is het goed om een beetje "voorkennis" te hebben over het signaal dat je wilt bekijken. Dan kun je de ingangs verzwakker en de tijdbasis daar al enigszins op instellen. Een sinus van 28 volt effectief zal op je scherm 80 volt top-top weergeven; bij het meten aan de anode van een (eind)buis krijg je daar een flinke gelijkspanning bij. Dan zet je het keuzeschakelaartje op AC, je verzwakker op 2 volt/schaaldeel en je probe op 10:1 zodat je beeld 4 schaaldelen hoog wordt. Is de frequentie bijvoorbeeld 400 Hz dan stel je de tijdbasis in op 2 mSec/schaaldeel. De triggering zet je op "Auto" en door draaien aan trig level krijg je gewoonlijk je sinus wel te zien.
Probes zijn meestal bestand tegen spanningen tot 1000 volt, let op dat je zo veel mogelijk in de stand 10:1 werkt.
Gecompliceerde golfvormen (een gemoduleerde draaggolf) zijn wat lastiger om stil te krijgen op je scherm; dan moet je proberen om te triggeren op de modulatie
Hoe dan ook, als je twijfelt aan het "aardvrij" zijn van een toestel zet je in elk geval een veiligheids trafo tussen het net en dat toestel.
Vragen zal ik met genoegen (proberen te) beantwoorden
Nico
Probes zijn meestal bestand tegen spanningen tot 1000 volt, let op dat je zo veel mogelijk in de stand 10:1 werkt.
Gecompliceerde golfvormen (een gemoduleerde draaggolf) zijn wat lastiger om stil te krijgen op je scherm; dan moet je proberen om te triggeren op de modulatie
Hoe dan ook, als je twijfelt aan het "aardvrij" zijn van een toestel zet je in elk geval een veiligheids trafo tussen het net en dat toestel.
Vragen zal ik met genoegen (proberen te) beantwoorden
Nico
Minder
Meer
02 feb 2011 22:53 #1764
door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Re: Philips scope
Hallo Klaas,
Dit is ook de reden dat je altijd het app. waar in je meet op een scheidingstrafo moet zijn aangesloten,ook voor de veiligheid!
De scoop is van 2mV tot 10V,hier wordt mee bedoeld per schaaldeel.
Het scherm heeft 8 schaaldelen,dus in totaal 800Vtt(bij prope x10)
Groet Ton
Dit is ook de reden dat je altijd het app. waar in je meet op een scheidingstrafo moet zijn aangesloten,ook voor de veiligheid!
De scoop is van 2mV tot 10V,hier wordt mee bedoeld per schaaldeel.
Het scherm heeft 8 schaaldelen,dus in totaal 800Vtt(bij prope x10)
Groet Ton
02 feb 2011 22:19 #1763
door klaas
Philips scope werd gestart door klaas
Hallo forumleden,
Ik ben nu eindelijk een gelukkige bezitter van een Philips scope, type PM3226, gratis, met veel dank aan Jan uit Delfzijl.
Mooi dingetje, met twee probes erbij. Zo te zien een 1* en een 10* verzwakking. Passieve probes.
Ik zoek alleen nog enige gebruikerstips, of een handleiding over het werken met een scope. Op de MTS, 20 jaar geleden, deden we wel eens iets met regelingen ed, maar het meten in actieve apparatuur, zoals een buizenradio of een buizen tv, waarbij hoge spanningen optreden, is mij nog onbekend!
de scope heeft een spanningsbereik van 2mV tot 10V. Met de probe van 10* kan ik dan maximaal 100V meten...? Of niet?
Ik wil 'm ook niet gelijk opblazen met 300V!!!:duizelig:
Dus elk advies is welkom! O ja.. Ik hoorde dat als de aarde-lits contact maakt met de positieve kant, of dus met het chassis van bv een Philips U toestel, de gehele behuizing onder spanning komt te staan! En als de scope in een geaard wcd zit, je gelijk sluiting hebt!
Ik wordt een beetje bang nu. :S
Ik ben nu eindelijk een gelukkige bezitter van een Philips scope, type PM3226, gratis, met veel dank aan Jan uit Delfzijl.
Mooi dingetje, met twee probes erbij. Zo te zien een 1* en een 10* verzwakking. Passieve probes.
Ik zoek alleen nog enige gebruikerstips, of een handleiding over het werken met een scope. Op de MTS, 20 jaar geleden, deden we wel eens iets met regelingen ed, maar het meten in actieve apparatuur, zoals een buizenradio of een buizen tv, waarbij hoge spanningen optreden, is mij nog onbekend!
de scope heeft een spanningsbereik van 2mV tot 10V. Met de probe van 10* kan ik dan maximaal 100V meten...? Of niet?
Ik wil 'm ook niet gelijk opblazen met 300V!!!:duizelig:
Dus elk advies is welkom! O ja.. Ik hoorde dat als de aarde-lits contact maakt met de positieve kant, of dus met het chassis van bv een Philips U toestel, de gehele behuizing onder spanning komt te staan! En als de scope in een geaard wcd zit, je gelijk sluiting hebt!
Ik wordt een beetje bang nu. :S