Skip to main content
Algemeen

condensator van mijn b7x72a

Meer
09 mei 2012 20:22 #17302 door arjenm
Beantwoord door arjenm in topic Re: condensator van mijn b7x72a
hallo henk ,bedankt weer voor je uitleg ik heb de nieuwe weerstand er weer ingesoldeert ,ik dacht inderdaad dat de c kapot was ik zal hem op nieuw meten zoals je schrijft
het is nu al wat laat morgen weer vroeg op pad
ik ga er morgen weer verder mee
gr arjen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
09 mei 2012 20:01 #17299 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: condensator van mijn b7x72a
Dat je multimeter op een c oneindig meet is logische, dus zegt niets of de c defect is. Deze keramische c's gaan zelden stuk, of moet gebroken zijn.

(Met een multimeter op "weerstand-doormeet-stand" kan je al een begin maken. Zet je multimeter in het hoogste weerstands-meetbereik. Kleine condensatoren: de meter moet al snel oneindig aangeven. Grote condensatoren (elco's): eerst meet je een lage waarde die langzaam oploopt. Na verloop van tijd (afhankelijk van de capaciteit) moet hij ook oneindig aan gaan geven.)

Wat de oorzaak is van de oneindige weerstand weet ik ook zo niet, kan wel een hele lijst van mogelijkheden gaan opnoemen, maar heeft weinig nut. Vervang eerst de weerstand maar en dan weer eens kijken of het werkt, of ben je nog niet zover.

Meer
09 mei 2012 19:55 #17298 door arjenm
Beantwoord door arjenm in topic Re: condensator van mijn b7x72a
hoi frank bedankt.
zo te zien zit daar geen sluiting
gr arjen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft

Meer
09 mei 2012 19:51 #17296 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Re: condensator van mijn b7x72a
Hoi Arjen,

Als die weerstand verbrand is duidt dit toch op een sluiting.
Zit er geen sluiting tussen de draden van de onderdelen?
Anders zou ik toch dat buisje C41 vervangen door ook een ceramische condensator.
Deze slaan wel eens door.

gr Frank

Meer
09 mei 2012 19:41 - 09 mei 2012 21:32 #17294 door arjenm
hallo beste mensen ,ik ben weer lekker aan het hobby,n aan de b7x72a nu blijkt
dat bij buis ef 89(zie schematje in de bijlage) weerstand r16 verbrand is was ook los gesmolten aan spoel j condensator c41 heb ik los gesoldeert om te kontroleren met de ohm meter meet is oneindig ik neem aan dat die kapot is het is een keramisch buisje
mijn vraag is wat is hier gebeurt als ik de weerstand en c tje vernieuw heb ik het dan weer
ik twijfel beetje :cheer:
gr arjen en alvast bedankt

mvg arjen meulmeester

Bijlagen:
Laatst bewerkt 09 mei 2012 21:32 door Marcel L.

Gemaakt door Kunena