Skip to main content
Algemeen

reparatie philips B7X72A weerstanden

Meer
30 apr 2012 19:17 #16954 door peter1952
Beste Arjen,

Helaas is dit wel origineel. Het komt in toestellen van Philips in die tijd regelmatig voor. Voor 33 kOhm werden twee weerstanden van 68 kOhm parallel gebruikt en voor 39 kOhm twee van 75 kOm parallel. In dit soort toestellen met composiet weerstanden zijn anode en schermroosterweerstand altijd verlopen. Ik meet ze niet eens meer door, ik vervang ze meteen.
Het zijn in elk geval de schermroosterweerstanden van de meng en M.F. buizen en ook de anodeweerstand van de L.F. versterkers moet je controleren. Verder bij OTL eindtrappen waar een ECC83 voor de sturing van de eindbuizen zorgt de instelweerstanden van de eindbuizen.

Ik kwam laatst in een nieuwer toestel nog zo'n verdwaalde 33 KOhm weerstand tegen die uit twee 68 kOhm weerstanden bestond.

Vreemd dat bij toestellen met /19 achter het typenummer wel Philips weerstanden gebruikt worden.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 apr 2012 18:53 #16949 door arjenm
hallo beste mensen, ik ben aan de hand van het schema wat weerstanden aan het controleren
wat mij opviel ,er zitten op verschillende plaatsen 2 weerstanden in elkaar gedraait,(zie foto,s) volgens mij is dit niet orgineel van af fabriek .ik ben de weerstanden gaan meten
de waarde,s kloppen helemaal niet
mischien heeft iemand ook het schema om ook is even te kijken R 6 is70000 ohm moet volgens het schema 39000 zijn R 59 is 3,4 m ohm moet zijn 22m ohm R15 is 48000 ohm moet zijn 82000 ohm
het lijkt mij dat iemand die geen goede weerstanden heeft gehad en er paar aan elkaar geknopt heeft om aan de goede waarde te komen en geen rekening gehouden met de vervangingsweerstand waarde
beste maar de goede waarde er tussen zetten lijkt mij of hebben jullie nog andere ideeen hier over

alvast bedankt
gr arjen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena